logo
Karta przedmiotu
logo

Energooszczędność w architekturze i urbanistyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 15

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 P30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Lech Lichołai

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Bernardeta Dębska

semestr 5: dr inż. Przemysław Miąsik

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie informacji na temat energooszczędnego projektowania w zakresie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych, przy wykorzystaniu współczesnych technologii niskoenergetycznych i heliogrzewczych.

Ogólne informacje o zajęciach: Współczesna architektura potrzebuje nowych rozwiązań technologicznych będących niezbędnym czynnikiem do projektowania nowoczesnych budynków. Projektowe wkomponowanie systemów helioenergetycznych przynosi korzyści związane ze zmniejszeniem zużycia tradycyjnych nośników energetycznych oraz przyczynia się do poprawy estetyki budynku. Dzięki znajomości nowoczesnych technologii student ma możliwość wykorzystania do projektowania nie tylko rozwiązań systemowych, ale również nietypowych rozwiązań nadających indywidualny, niepowtarzalny charakter obiektu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Piotr Klemm - red. Budownictwo Ogólne, tom II, Fizyka budowli Arkady . 2005
2 Lichołai Lech - red. Budownictwo Ogólne, tom III, Elemeny budynków, podstawy projektowania Arkady. 2008
3 Celadon W. Przegrody przeszklone w architekturze energooszczędnej Politechnika Krakowska. 2004
4 Komar B., Tymkiewicz J. Elewacje budynków biurowych. Funkcja, forma, percepcja Politechnika Śląska. 2006
5 Mikoś J. Budownictwo ekologiczne Politechnika Śląska, Gliwice. 2000
6 Lisik A. Odnawialne źródła energii w architekturze Politechnika Śląska, Gliwice. 1995
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pluta Z. Słoneczne instalacje energetyczne Politechnika Warszawska, Warszawa . 2003
2 Lewandowski W. Proekologiczne źródła energii odnawialnej WNT Warszawa. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończył kurs podstawowy z zakresu wybranych działów materiały budowlane, budownictwo ogólne

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę dotyczącą podziału i klasyfikacji obiektów budowlanych oraz zna materiałowe i technologiczne rozwiązania budowlane.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi samodzielnie korzystać z norm przedmiotowych oraz z książkowych, technicznych pozycji literaturowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna podstawowe zasady projektowania budynku o niskim zużyciu energii oraz otoczenia urbanistycznego ze względu na jego energooszczędność. Zna możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie i architekturze. wykład kolokwium K_W11++
K_W13++
T1A_W01+
T1A_W02++
InzA2W07++
02 Potrafi zaprojektować budynek energooszczędny z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii. projekty oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń K_U36++
InzA2U09++
InzA7U15++
03 Potrafi przeprowadzić analizę budynku w zakresie jego charakterystyki cieplnej oraz obliczyć efektywność stosowanych rozwiązań helioenergetycznych. projekty oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń K_U10++
InzA2U09++
InzA5U13++
04 Potrafi samodzielnie formułować opinie, ma świadomość konieczności samokształcenia. projekty oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń K_K06++
T1A_K01+
T1A_K05++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Zasady projektowania budynków energooszczędnych, kształtowania bryły budynku energooszczędnego oraz otoczenia budynku ze względu na jego energooszczędność. W01-W02 MEK01
5 TK02 Strefowanie temperaturowe układu funkcjonalnego w budynku. W03-W04 MEK01
5 TK03 Możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie i architekturze. W05-W06 MEK01
5 TK04 Scentralizowane i indywidualne systemy wykorzystania odnawialnych źródeł energii. W07-W08 MEK01
5 TK05 Wykorzystanie w budynkach energii promieniowania słonecznego, energii wiatru,energii geotermalnej oraz energii wody. W09-W10 MEK01
5 TK06 Budownictwo pasywne. W11-W12 MEK01
5 TK07 Ograniczenie strat ciepła z budynku oraz składniki bilansu cieplnego budynków . W13-W15 MEK01
5 TK08 Zapoznanie z praktycznymi sposobami zastosowania energooszczędnych technologii i materiałów w kształtowaniu współczesnych budynków. P01-P14 MEK01 MEK03
5 TK09 Wykonywanie ćwiczeń projektowych dotyczących właściwego rozwiązania funkcjonalo-technologicznego budynku energooszczędnego w nawiązaniu do otoczenia oraz uwzględnienia możliwości zastosowania systemów energetycznych wykorzystujących odnawialne źródła energii w architekturze i urbanistyce.    P15-P30 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa 0,5 oceny z kolokwium z wykładów, 0,5 oceny z projektów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 . Brigolini Silva; M. Caetano; B. Dębska; K. Wojtaszek Sustainable Polyester Composites Containing Waste Glass for Building Applications 2024
2 B. Dębska; J. Lubczak; A. Strzałka Polyols and polyurethane foams based on chitosans of various molecular weights 2024
3 M. Caetano; B. Dębska; G. Silva Study of the influence of accelerated aging on the physical and mechanical properties of polymer composites containing rubber, polyethylene and poly(ethylene terephthalate) waste 2024
4 Z. Blikharskyy; D. Katunský; P. Koszelnik; L. Lichołai; P. Nazarko Proceedings of CEE 2023: Civil and Environmental Engineering and Architecture 2024
5 B. Dębska Betony żywiczne zawierające odpady do zastosowań w infrastrukturze komunikacyjnej 2023
6 D. Katunský; L. Lichołai; M. Musiał Modern Thermal Energy Storage Systems Dedicated to Autonomous Buildings 2023
7 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; D. Mikušová; A. Żelazna The Effects of Using a Trombe Wall Modified with a Phase Change Material, from the Perspective of a Building’s Life Cycle 2023
8 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna dla budownictwa i jej układ sterowania 2023
9 L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala Analysis of the Thermal Performance of Isothermal Composite Heat Accumulators Containing Organic Phase-Change Material 2023
10 B. Dębska Assessment of the Applicability of Selected Data Mining Techniques for the Classification of Mortars Containing Recycled Aggregate 2022
11 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2022
12 B. Dębska; G. Silva Mechanical Properties and Microstructure of Epoxy Mortars Made with Polyethylene and Poly(Ethylene Terephthalate) Waste 2021
13 D. Broda; B. Dębska; M. Kus-Liśkiewicz; J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch; R. Wojnarowska-Nowak Polyetherols and polyurethane foams from starch 2021
14 E. Bobko; D. Broda; B. Dębska; M. Kus-Liśkiewicz; J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch; M. Szpiłyk Flame retardant polyurethane foams with starch unit 2021
15 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material 2021
16 L. Lichołai; M. Musiał The Impact of a Mobile Shading System and a Phase-Change Heat Store on the Thermal Functioning of a Transparent Building Partition 2021
17 . Brigolini Silva; B. Dębska; L. Lichołai Effects of waste glass as aggregate on the properties of resin composites 2020
18 . Brigolini Silva; M. Caetano; B. Dębska; L. Lichołai Assessment of the Mechanical Parameters of Resin Composites with the Addition of Various Types of Fibres 2020
19 B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania 2020
20 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai Application of Taguchi method for the design of cement mortars containing waste materials 2020
21 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai The evaluation of possible utilization of waste glass in sustainable mortars 2020
22 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers 2020
23 L. Lichołai; M. Musiał Experimental Analysis of the Function of a Window with a Phase Change Heat Accumulator 2020
24 B. Dębska; B. Dębska; L. Lichołai Evaluation of the Utility of Using Classification Algorithms when Designing New Polymer Composites 2019
25 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai Assessment of the applicability of a phasechange material in horizontal building partitions 2019
26 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai Designing Cement Mortars Modified with Cork and Rubber Waste Using Theory of the Experiment 2019
27 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the Thermal Characteristics of a Composite Ceramic Product Filled with Phase Change Material 2019
28 B. Dębska; L. Lichołai; P. Miąsik Assessment of the Applicability of Sustainable Epoxy Composites Containing Waste Rubber Aggregates in Buildings 2019
29 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the thermal characteristics of anti-icing driveway plates 2019
30 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Całoroczny Mobilny Dom na Kołach\". 2019
31 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Uruchomienie produkcji innowacyjnych bram dla małych hangarów lotniczych i obiektów przemysłowych\" . 2019
32 L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" 2019
33 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2019
34 L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Drzwi aluminiowe zewnętrzne PASSIV ZERO+\" 2019