logo
Karta przedmiotu
logo

Energooszczędność w architekturze i urbanistyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 15

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 P30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Lech Lichołai

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Bernardeta Dębska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie informacji na temat energooszczędnego projektowania w zakresie rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych, przy wykorzystaniu współczesnych technologii niskoenergetycznych i heliogrzewczych.

Ogólne informacje o zajęciach: Współczesna architektura potrzebuje nowych rozwiązań technologicznych będących niezbędnym czynnikiem do projektowania nowoczesnych budynków. Projektowe wkomponowanie systemów helioenergetycznych przynosi korzyści związane ze zmniejszeniem zużycia tradycyjnych nośników energetycznych oraz przyczynia się do poprawy estetyki budynku. Dzięki znajomości nowoczesnych technologii student ma możliwość wykorzystania do projektowania nie tylko rozwiązań systemowych, ale również nietypowych rozwiązań nadających indywidualny, niepowtarzalny charakter obiektu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Piotr Klemm - red. Budownictwo Ogólne, tom II, Fizyka budowli Arkady . 2005
2 Lichołai Lech - red. Budownictwo Ogólne, tom III, Elemeny budynków, podstawy projektowania Arkady. 2008
3 Celadon W. Przegrody przeszklone w architekturze energooszczędnej Politechnika Krakowska. 2004
4 Komar B., Tymkiewicz J. Elewacje budynków biurowych. Funkcja, forma, percepcja Politechnika Śląska. 2006
5 Mikoś J. Budownictwo ekologiczne Politechnika Śląska, Gliwice. 2000
6 Lisik A. Odnawialne źródła energii w architekturze Politechnika Śląska, Gliwice. 1995
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pluta Z. Słoneczne instalacje energetyczne Politechnika Warszawska, Warszawa . 2003
2 Lewandowski W. Proekologiczne źródła energii odnawialnej WNT Warszawa. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończył kurs podstawowy z zakresu wybranych działów materiały budowlane, budownictwo ogólne

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę dotyczącą podziału i klasyfikacji obiektów budowlanych oraz zna materiałowe i technologiczne rozwiązania budowlane.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi samodzielnie korzystać z norm przedmiotowych oraz z książkowych, technicznych pozycji literaturowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna podstawowe zasady projektowania budynku o niskim zużyciu energii oraz otoczenia urbanistycznego ze względu na jego energooszczędność. Zna możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie i architekturze. wykład kolokwium K_W11++
K_W13++
T1A_W01+
T1A_W02++
InzA2W07++
02 Potrafi zaprojektować budynek energooszczędny z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii. projekty oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń K_U36++
InzA2U09++
InzA7U15++
03 Potrafi przeprowadzić analizę budynku w zakresie jego charakterystyki cieplnej oraz obliczyć efektywność stosowanych rozwiązań helioenergetycznych. projekty oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń K_U10++
InzA2U09++
InzA5U13++
04 Potrafi samodzielnie formułować opinie, ma świadomość konieczności samokształcenia. projekty oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń K_K06++
T1A_K01+
T1A_K05++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Zasady projektowania budynków energooszczędnych, kształtowania bryły budynku energooszczędnego oraz otoczenia budynku ze względu na jego energooszczędność. W01-W02 MEK01
5 TK02 Strefowanie temperaturowe układu funkcjonalnego w budynku. W03-W04 MEK01
5 TK03 Możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie i architekturze. W05-W06 MEK01
5 TK04 Scentralizowane i indywidualne systemy wykorzystania odnawialnych źródeł energii. W07-W08 MEK01
5 TK05 Wykorzystanie w budynkach energii promieniowania słonecznego, energii wiatru,energii geotermalnej oraz energii wody. W09-W10 MEK01
5 TK06 Budownictwo pasywne. W11-W12 MEK01
5 TK07 Ograniczenie strat ciepła z budynku oraz składniki bilansu cieplnego budynków . W13-W15 MEK01
5 TK08 Zapoznanie z praktycznymi sposobami zastosowania energooszczędnych technologii i materiałów w kształtowaniu współczesnych budynków. P01-P14 MEK01 MEK03
5 TK09 Wykonywanie ćwiczeń projektowych dotyczących właściwego rozwiązania funkcjonalo-technologicznego budynku energooszczędnego w nawiązaniu do otoczenia oraz uwzględnienia możliwości zastosowania systemów energetycznych wykorzystujących odnawialne źródła energii w architekturze i urbanistyce.    P15-P30 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa 0,5 oceny z kolokwium z wykładów, 0,5 oceny z projektów

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie