logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy animacji i wizualizacji 3D w medycynie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria w medycynie

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 14998

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. Sławomir Miechowicz

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. Wiktoria Wojnarowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie całościowego procesu twórczego i technologicznego, prowadzącego do powstania medycznej animacji 3D.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł umożliwia studentowi zdobycie podstawowej wiedzy o metodach i narzędziach niezbędnych do przygotowania wizualizacji i animacji 3D. Ponadto student nabywa umiejętności współpracy w zespole, w obrębie wykonywania zadania projektowego, wykorzystując wiedzę własną oraz w oparciu o przedstawione na wykładzie informacje i przegląd literatury fachowej. Studenci po realizacji kursu mogą angażować się w realizację różnego rodzaju projektów komercyjnych z dbałością o wysoki standard wyników swoich prac.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura do samodzielnego studiowania
1 K. Bilczyński, W. Pazdur Modelowanie w programie Maya Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2011. Dostęp online: https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/238.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę dotyczącą rekonstrukcji 3D struktur anatomicznych, wybranych technik inżynierii odwrotnej, modelowania medycznego oraz akwizycji danych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi komputera, korzystania z informacji pozyskiwanych z literatury i Internetu. Student potrafi tworzyć modele struktur anatomicznych oraz modele uzyskane metodą fotogrametrii.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby uczenia się i pozyskiwania nowej wiedzy. Potrafi pracować zespołowo przy realizacji złożonych projektów wymagających współpracy i wykorzystania kompetencji uczestników zespołu.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe i zaawansowane pojęcia i technik związane z tworzeniem i obróbką modeli 3D w programach typu CAD na potrzeby wizualizacji, animacji oraz wirtualnej rzeczywistości. zajęcia projektowe projekt, obserwacja wykonawstwa K_W04++
K_U02++
P7S_UW
P7S_WG
02 Ma praktyczne umiejętności efektywnego posługiwania się narzędziami umożliwiającymi tworzenie i edycję własności modeli 3D postaci i elementów wirtualnej rzeczywistości. Potrafi przygotować prostą wizualizację i animację 3D. zajęcia projektowe projekt, obserwacja wykonawstwa K_W04++
K_U02++
P7S_UW
P7S_WG
03 Student wie, jak przeprowadzić analizę projektu. Umie wyszukiwać i analizować materiały potrzebne do przygotowania wizualizacji lub animacji 3D. Potrafi świadomie dobierać właściwą technikę i technologię realizacji do osiągnięcia zaplanowanych wcześniej celów i efektów. zajęcia projektowe projekt, obserwacja wykonawstwa K_U07++
P7S_UU
04 Student potrafi pracować samodzielnie, jak i w zespole i ma świadomość konieczności ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Student rozumie konieczność systematycznej pracy nad projektami, które mają charakter długofalowy oraz rozumie rolę pracy zespołowej w trakcie tworzenia animacji 3D. Potrafi rozplanować pracę w grupie, określić priorytety pracy. zajęcia projektowe projekt, obserwacja wykonawstwa K_K02+++
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Animacja i wizualizacja 3D w medycynie - wprowadzenie. W01 - W04 MEK01
1 TK02 Podstawy animacji komputerowej. W05 - W08 MEK01
1 TK03 Techniki wizualizacji komputerowej. Przykłady zastosowania wizualizacji w medycynie. W09 - W12 MEK01 MEK02
1 TK04 Postprocessing – komputerowy montaż obrazu i dźwięku. Modelowanie 3D, obrazy 360, VR/AR/MR. W13 - W15 MEK01
1 TK05 Wprowadzenie do animacji i wizualizacji 3D. Zapoznanie z interfejsem programu do renderowania i animacji 3D. Tworzenie podstawowych elementów animacji na przykładzie prostych projektów np. wizualizacja molekuł cząsteczek, przestrzennej formy wirusa. P01 - P06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK06 Zapoznanie z podstawowymi i bardziej zaawansowanymi metodami i technikami przygotowywania wizualizacji i animacji 3D związanych z zagadnieniami medycznymi, w tym na potrzeby wirtualnej rzeczywistości np. chromosomów, cząsteczek P07 - P27 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK07 Przegląd projektów przygotowanych przez studentów. P28 - P30 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Obecność na wykładach
Projekt/Seminarium Ocena jest średnią ocen z projektów. Ocena za projekt zależy od stopnia zaawansowania pracy, użytych technik oraz jej jakości. Ocena z zajęć projektowych uwzględnia również aktywność studenta w czasie zajęć oraz terminowość wykonania zadań projektowych.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Oceną końcowa jest ocena z projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie