logo
Karta przedmiotu
logo

Języki programowania w zastosowaniach biomedycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria w medycynie

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 14997

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / L30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Ryszard Stagraczyński

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie podstaw tworzenia skryptów i programów w języku Python pod kątem zastosowań biomedycznych, czyli: operacje na plikach, obsługa wyjątków, programowanie proceduralne oraz OOP, zastosowanie popularnych bibliotek do analizy i wizualizacji danych. Przegląd przykładowych zastosowań do analizy danych biomedycznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Kurs składa się z zajęć laboratoryjnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Eric Matthes Python Crash Course 2nd edition Random House LCC US. 2019
2 M.Summerfield Python 3, Kompletne wprowadzenie do programowania Wydawnictwo Helion, Gliwice. 2010
3 M.Lutz, D.Asher Python. Wprowadzenie Wydawnictwo Helion, Gliwice. 2002
4 M.Lutz Python Leksykon kieszonkowy Wydawnictwo Helion, Gliwice. 2011
5 N/A Matplotlib User's Guide https://matplotlib.org. 2021
6 N/A Scikit-learn user guide https://scikit-learn.org/stable/user_guide.html. 2021
7 Sarah Guido Introduction to Machine Learning with Python: A Guide for Data Scientists O'Reilly UK Ltd. . 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Tsung-Hsien Lee, Amit Prakash, Adnan Aziz Elements of Programming Interviews in Python: The Insiders' Guide Createspace Independent Publishing Platform. 2016
2 C.H. Swaroop A Byte of Python https://python.swaroopch.com/. 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna w stopniu podstawowym dowolny język programowania

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wykorzystanie wiedzy z matematyki, statystyki, fizyki. Umiejętność pozyskiwania informacji ze wskazanych źródeł. Potrafi zaprojektować i napisać prosty program komputerowy do analizy danych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Uczciwość, odpowiedzialność, wytrwałość, ciekawość poznawcza, kreatywność, kultura osobista, szacunek dla innych ludzi, gotowość i umiejętność współpracy z innymi w celu rozwiązania zadanego problemu.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe typy danych i instrukcje języka Python. Potrafi pisać proste aplikacje w języku Python wykorzystujące paradygmaty proceduralny i OOP. Potrafi wykorzystać dane zapisane w plikach (w szczególności formatach medycznych jak np. DICOM) lub zewnętrznych bazach danych. Potrafi wykorzystać zewnętrzne moduły/biblioteki (np. do wizualizacji i analizy danych medycznych w utworzonej aplikacji. laboratorium raport pisemny K_W01+
K_U06+
P7S_UW
P7S_WG
02 Wykazuje samokrytyczne podejście do własnej pracy twórczej; rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz śledzenia i analizowania najnowszych osiągnięć związanych z językami programowania oraz analizą danych biomedycznych. laboratorium raport pisemny, zaliczenie cz. ustna, test K_W01+
K_U06++
K_K01+++
P7S_KK
P7S_UW
P7S_WG
03 Potrafi zaimplementować rozwiązanie dla postawionego problemu i/lub odnaleźć alternatywne rozwiązanie proponowane na specjalistycznych forach poświęconych programowaniu, sztucznej inteligencji, analizie danych oraz medycenie i zaimplementować je. laboratorium raport pisemny, zaliczenie cz. ustna, test K_W01+++
K_U06++
K_K01+++
P7S_KK
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Podstawy tworzenia skryptów Python; podstawowe elementy skryptów: zmienne i zarządzanie przepływem sterowania. Funkcje i struktury kontrolne. Odczyt i zapis plików w szczególności w formatach stosowanych w medycynie np. DICOM. Komunikacja z zewnętrzną bazą danych zawierającą dane biomedyczne. L01-L10 MEK01 MEK03
1 TK02 Wykorzystanie bibliotek. Wizualizacja danych na przykładzie biblioteki Matplotlib. Wykorzystanie bibliotek do pracy do pracy z formatami stosowanymi w biomedyczne (DICOM) L11-L12 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK03 Programowanie obiektowe. Obsługa wyjątków. Tworzenie aplikacji opartej o jeden z popularnych frameworków GUI. L13-18 MEK01 MEK03
1 TK04 Przykłady analizy danych biomedycznych w języku Python L19-L30 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Na podstawie sprawozdań z zrealizowanych zadań
Ocena końcowa To ocena z laboratoriumtawiania

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Chotorlishvili; V. Dugaev; M. Inglot; C. Jasiukiewicz; M. Kulig; P. Kurashvili; T. Masłowski; R. Stagraczyński; S. Stagraczyński; T. Szczepański; S. Wolski Topological insulator and quantum memory 2023
2 T. Lulek; M. Łabuz; J. Milewski; R. Stagraczyński Galois symmetry of energy levels of the XXX model for the case of octagonal two-magnon states on the generic star of quasimomentum 2023
3 T. Lulek; M. Łabuz; R. Stagraczyński Separation of spherically and translationally covariant finite quantum spaces within the XXX model 2023
4 L. Chotorlishvili; V. Dugaev; M. Inglot; C. Jasiukiewicz; K. Kouzakov; T. Masłowski; R. Stagraczyński; S. Stagraczyński; T. Szczepański; S. Wolski Random spin-orbit gates in the system of a topological insulator and a quantum dot 2022
5 P. Estellé; J. Fal; J. Sobczak; R. Stagraczyński; G. Żyła Electrical conductivity of titanium dioxide ethylene glycol-based nanofluids: Impact of nanoparticles phase and concentration 2022