Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 1499
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Michał Kuźniar
semestr 2: dr inż. Daniel Lichoń
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta podstawami teoretycznymi i wiedzą praktyczną z zakresu: -modelowania charakterystyk atmosfery, -osiągów samolotu w fazie przelotowej z wyznaczeniem optymalnych parametrów w zależności od scenariusza realizacji przelotu, -osiągów samolotu w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej, - osiągów samolotu w fazie startu i lądowania, - osiągów manewrowych samolotu, - szacowania osiągów samolotu na podstawie pomiarów w locie, - planowania lotu na podstawie charakterystyk osiągowych.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu mechanika lotu wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia laboratoryjne. Wiedza przekazywana na zajęciach laboratoryjnych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji, pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: modelowania charakterystyk atmosfery w warunkach standardowych i poza standardowych, analizy osiągów samolotu w fazie przelotowej dla założonych scenariuszy realizacji przelotu, analizy osiągów w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej oraz w fazie startu i lądowania a także w trakcie wykonywania manewrów symetrycznych i niesymetrycznych, oraz planowania lotu z wykorzystaniem charakterystyk osiągowych.
1 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 | EASA publication. | 2015 |
2 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 | EASA publication. | 2015 |
3 | Filippone, A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier: Burlington, UK. | 2006 |
4 | McCormick B. W. | Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics | Wiley, New York. | 1995 |
5 | Roskam, J. | Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 1987 |
6 | Bukowski J., Łucjanek W. | Napęd śmigłowy: teoria i konstrukcja | Warszawa: Wydaw. Min. Obrony Narodowej. | 1986 |
7 | M.E. Eshelby | Aircraft performance: theory and practice | AIAA Education Series, International Edition. | 2000 |
8 | Lowry J.T. | Performance of Light Aircraft | AIAA Education Series, International Edition. | 1999 |
9 | Roskam J. | Airplane Aerodynamics and Performance | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 2000 |
10 | Cichosz E., Kordziński W., Łyżwiński M., Szczeciński S. | Napędy lotnicze. Charakterystyka i zastosowanie napędów. | WKŁ, Warszawa. | 1980 |
1 | Roskam, J. | Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 1987 |
2 | M.E. Eshelby | Aircraft performance: theory and practice | AIAA Education Series, International Edition. | 2000 |
3 | Roskam J. | Airplane Aerodynamics and Performance | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 2000 |
1 | Filippone, A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier: Burlington, UK. | 2006 |
2 | M.E. Eshelby | Aircraft performance: theory and practice | AIAA Education Series, International Edition. | 2000 |
Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 1
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: budowy i projektowania obiektów latających, aerodynamiki i mechaniki lotu (kurs inżynierski), matematyki i mechaniki ogólnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą wybrane zagadnienia mechaniki lotu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich praktyczne zastosowanie. Posiada wiedzę dotyczącą zarządzania eksploatacją obiektów latających w obszarze planowania lotów. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
K_W05++ K_W06++ K_W07+ |
P7S_WG |
02 | Zna podstawowe techniki obliczeniowe aerodynamiki praktycznej oraz mechaniki lotu i umie je stosować do wyznaczenia osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu oraz w trakcie startu i lądowania. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
K_U06+++ K_U08+ |
P7S_UW |
03 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny |
K_U01++ |
P7S_UW |
04 | Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla aerodynamiki i mechaniki lotu, szczególnie osiągów samolotu. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienia wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. | laboratorium | raport pisemny, prezentacja projektu |
K_U02+ |
P7S_UK |
05 | Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_K02+ |
P7S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK08 | W08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK09 | W09 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK10 | W10 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK11 | W11 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK12 | W12 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK13 | W13 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK14 | W14 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK15 | W15 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK16 | L01 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK17 | L02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK18 | L03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK19 | L04, L05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK20 | L06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK21 | L07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
2 | TK22 | L08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Zaliczenie (sem. 2) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na podstawie pisemnego sprawdzenia wiedzy obejmującego materiał teoretyczny i proste zadania z zakresu ujętego w laboratoriach. |
Laboratorium | Na podstawie krótkich sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń obliczeniowych (symulacyjnych). |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny z kolokwium zaliczeniowego i laboratoriów w proporcji: 0.6: 0.4 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Kuźniar; M. Pawlak | Performance and Emission of the Aircraft with Hybrid Propulsion During Take-Off Operation Cycle | 2024 |
2 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
3 | M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak | Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion | 2022 |
4 | M. Kuźniar; M. Pawlak | The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase | 2022 |
5 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz | A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft | 2021 |
6 | M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko | CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade | 2021 |
7 | A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz | Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient | 2020 |
8 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |
9 | M. Kuźniar; M. Orkisz | 3E-A new paradigm for the development of civil aviation | 2020 |
10 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik | Analysis of the possibility of using an engine with a rotating piston as the propulsion of an electric generator in application to a motor glider propulsion | 2019 |
11 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik | Comparative analysis of combustion engine and hybrid propulsion unit in aviation application in terms of emission of harmful compounds in the exhausts emitted to the atmosphere | 2019 |
12 | M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz; P. Wygonik | Comparative analysis of pollutants emission by classical and distributed propulsions applied on the AOS motor glider | 2019 |
13 | M. Kuźniar | Energetyczna analiza porównawcza zespołów napędowych w zastosowaniu do lekkiego statku powietrznego | 2019 |
14 | M. Kuźniar; M. Orkisz | Analysis of the Application of Distributed Propulsion to the AOS H2 Motor Glider | 2019 |
15 | M. Kuźniar; M. Pawlak | Analysis of the Impact of Changes in Flight Speed and Altitude on Emission Indexes of Pollutants in Jet Engine Exhausts | 2019 |
16 | M. Kuźniar; M. Pawlak | Determination of CO2 emissions for selected flight parameters of a business Jet Aircraft | 2019 |