logo
Karta przedmiotu
logo

Mechanika lotu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 1498

Status zajęć: wybierany dla specjalności Samoloty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Marek Szumski

semestr 1: dr inż. Daniel Lichoń

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu osiągów samolotu transportowego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę osiągów samolotu transportowego.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz zajęcia laboratoryjne umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.

Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł

Inne: Prezentacje do wybranych wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 5 EASA publication. 2020
2 European Aviation Safety Agency (EASA) Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 27 EASA publication. 2021
3 Filippone, A. Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft Elsevier: Burlington, UK. 2006
4 McCormick B. W. Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics Wiley, New York. 1995
5 M.E. Eshelby Aircraft performance: theory and practice AIAA Education Series, International Edition. 2000
6 Lowry J.T. Performance of Light Aircraft AIAA Education Series, International Edition. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Roskam J. Airplane Aerodynamics and Performance DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 2000
2 Roskam, J. Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 1987
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Cichosz E., Kordziński W., Łyżwiński M., Szczeciński S. Napędy lotnicze. Charakterystyka i zastosowanie napędów WKŁ, Warszawa. 1980

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student jest wpisany na semestr 7 studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, mechaniki ogólnej, mechaniki lotu, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność opisu osiągów samolotu transportowego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury,

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu przedmiotu oraz rozumie i potrafi wykorzystywać tą wiedzę do analizy osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, raport pisemny K_W05+
K_W06++
K_W07+
K_U01++
K_U08+++
K_U10+
K_U15++
K_U16++
P7S_UK
P7S_UO
P7S_UW
P7S_WG
02 Posiada wiedzę z zakresu mechaniki lotu i potrafi ją wykorzystać do analizy osiągów samolotu w wybranych stanach lotu ustalonego z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, raport pisemny K_W05+
K_W06++
K_W07+
K_U01++
K_U08+++
K_U15++
K_U16++
P7S_UK
P7S_UO
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Atmosfera fizyczna, międzynarodowa atmosfera wzorcowa, model atmosfery niestandardowej W01, L01 MEK01 MEK02
1 TK02 Siły działające na samolot w locie. Prędkości charakterystyczne. W02, W03 MEK01 MEK02
1 TK03 Lotnicze zespoły napędowe W04, L02 MEK01 MEK02
1 TK04 Osiągi przelotowe samolotu (SAR, SE) W05 MEK01 MEK02
1 TK05 Scenriusze realizacji przelotu W06, L03 MEK01 MEK02
1 TK06 Optymalne parametry przelotowe W07, L04 MEK01 MEK02
1 TK07 Zasięg i długotrwałość lotu samolotu z napędem śmigłowym oraz mieszanym. W08 MEK01 MEK02
1 TK08 Osiągi samolotu w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej. W09 MEK01 MEK02
1 TK09 Minimalizacja zużycia paliwa, czasu i kosztów w fazie wznoszenia i schodzenia samolotu. W10 MEK01 MEK02
1 TK10 Start i lądowanie samolotu. Ogólne informacje W11, L05 MEK01 MEK02
1 TK11 Start samolotu. Start przerwany. W12, L06 MEK01 MEK02
1 TK12 Lądowanie samolotu. W13 MEK01 MEK02
1 TK13 Osiągi manewrowe samolotu. W14 MEK01 MEK02
1 TK14 Osiągowe planowanie lotu. W15, L07 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 13.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu do analiz osiągów samolotu w fazie przelotwej z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych (MEK01, MEK02) sprawdzane na podstawie egzaminu.
Ćwiczenia/Lektorat
Laboratorium Wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu do analiz osiągów samolotu w fazie przelotwej z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych (MEK01, MEK02) sprawdzane na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń obliczeniowych.
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny ze sprawdzianu pisemnego i laboratorium w proporcji: 0.5: 0.5

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
2 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
3 K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba; M. Szumski Wind Tunnel Experimental Study on the Efficiency of Vertical-Axis Wind Turbines via Analysis of Blade Pitch Angle Influence 2023
4 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
5 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
6 P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski Dynamic Response of the Pitot Tube with Pressure Sensor 2023
7 P. Cieciński; J. Pieniążek; M. Szumski Właściwości dynamiczne układu pomiarowego ciśnienia w przepływie 2023
8 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
9 P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski Property of high-frequency pressure measurement 2022
10 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
11 W. Frącz; G. Janowski; R. Smusz; M. Szumski The Influence of Chosen Plant Fillers in PHBV Composites on the Processing Conditions, Mechanical Properties and Quality of Molded Pieces 2021
12 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
13 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
14 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
15 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020