Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 1498
Status zajęć: wybierany dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Marek Szumski
semestr 1: dr inż. Daniel Lichoń
Główny cel kształcenia: Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu osiągów samolotu transportowego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę osiągów samolotu transportowego.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz zajęcia laboratoryjne umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.
Materiały dydaktyczne: Opracowania autorskie prowadzącego moduł
Inne: Prezentacje do wybranych wykładów
1 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 5 | EASA publication. | 2020 |
2 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 27 | EASA publication. | 2021 |
3 | Filippone, A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier: Burlington, UK. | 2006 |
4 | McCormick B. W. | Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics | Wiley, New York. | 1995 |
5 | M.E. Eshelby | Aircraft performance: theory and practice | AIAA Education Series, International Edition. | 2000 |
6 | Lowry J.T. | Performance of Light Aircraft | AIAA Education Series, International Edition. | 1999 |
1 | Roskam J. | Airplane Aerodynamics and Performance | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 2000 |
2 | Roskam, J. | Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 1987 |
1 | Cichosz E., Kordziński W., Łyżwiński M., Szczeciński S. | Napędy lotnicze. Charakterystyka i zastosowanie napędów | WKŁ, Warszawa. | 1980 |
Wymagania formalne: Student jest wpisany na semestr 7 studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, mechaniki ogólnej, mechaniki lotu, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność opisu osiągów samolotu transportowego z uwzględnieniem uwarunkowań operacyjnych. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury,
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu przedmiotu oraz rozumie i potrafi wykorzystywać tą wiedzę do analizy osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
K_W05+ K_W06++ K_W07+ K_U01++ K_U08+++ K_U10+ K_U15++ K_U16++ |
P7S_UK P7S_UO P7S_UW P7S_WG |
02 | Posiada wiedzę z zakresu mechaniki lotu i potrafi ją wykorzystać do analizy osiągów samolotu w wybranych stanach lotu ustalonego z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
K_W05+ K_W06++ K_W07+ K_U01++ K_U08+++ K_U15++ K_U16++ |
P7S_UK P7S_UO P7S_UW P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01, L01 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK02 | W02, W03 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK03 | W04, L02 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK04 | W05 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK05 | W06, L03 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK06 | W07, L04 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK07 | W08 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK08 | W09 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK09 | W10 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK10 | W11, L05 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK11 | W12, L06 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK12 | W13 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK13 | W14 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK14 | W15, L07 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
13.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu do analiz osiągów samolotu w fazie przelotwej z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych (MEK01, MEK02) sprawdzane na podstawie egzaminu. |
Ćwiczenia/Lektorat | |
Laboratorium | Wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu do analiz osiągów samolotu w fazie przelotwej z uwzględnieniem uwarunkowąń operacyjnych (MEK01, MEK02) sprawdzane na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń obliczeniowych. |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny ze sprawdzianu pisemnego i laboratorium w proporcji: 0.5: 0.5 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
2 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
3 | K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba; M. Szumski | Wind Tunnel Experimental Study on the Efficiency of Vertical-Axis Wind Turbines via Analysis of Blade Pitch Angle Influence | 2023 |
4 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
5 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
6 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Dynamic Response of the Pitot Tube with Pressure Sensor | 2023 |
7 | P. Cieciński; J. Pieniążek; M. Szumski | Właściwości dynamiczne układu pomiarowego ciśnienia w przepływie | 2023 |
8 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
9 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Property of high-frequency pressure measurement | 2022 |
10 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
11 | W. Frącz; G. Janowski; R. Smusz; M. Szumski | The Influence of Chosen Plant Fillers in PHBV Composites on the Processing Conditions, Mechanical Properties and Quality of Molded Pieces | 2021 |
12 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
13 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
14 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
15 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |