Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 1497
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Stanisław Antas
semestr 2: dr inż. Michał Kuźniar
Główny cel kształcenia: Student znacząco poszerza wiedzę w zakresie najnowszych zagadnień teorii sprężarek i turbin.
Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie studenta z: zależnościami aerodynamicznymi palisady stopnia sprężarki osiowej, przepływem przestrzennym w palisadzie, analizą strat, parametrami geometrycznymi palisady i profilu, charakterystykami palisady, profilowaniem łopatek, stopniem okołodźwiękowym i naddżwiękowym, wielostopniową sprężarką osiową, badaniem charakterystyki sprężarki, niestateczną pracą sprężarki, prawami zachowania masy, pędu i energii w stopniu osiowym turbiny, procesem rozprężania w wieńcu dyszowym i wirnikowym, równowagi promieniowej i profilowaniem, wypływem strumienia z palisady łopatek turbiny, analizą strat, turbinami wielostopniowymi, kanałami przepływowymi.
Materiały dydaktyczne: S. Antas: wykład
1 | Antas S. | Ocena wpływu wybranych metod modyfikacji maszyn wirnikowych turbinowych silników śmigłowych i śmigło | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2006 |
2 | Witkowski A. | Sprężarki wirnikowe. Teoria, konstrukcja, eksploatacja | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. | 2004 |
3 | Biełousow A.N., Musatkin N.F., Radko W.M. | Teoria i rasczot awiaconnych łopatkocznych maszyn | Samarskij Gos. Aerokosm. Inst.. | 2003 |
4 | Dżygadło Z. i in. | Zespoły wirnikowe silników turbinowych | WKiŁ. | 1982 |
5 | Cholscewnikow K.W. | Teoria i rasczot awiaconnych łopatkocznych maszyn | Maszynostrojenije, Moskwa. | 1970 |
6 | Moustapha H., Zelesky M.F., Baines N.C., Japikse D. | Axial and radial turbines | Concepts ETI. | 1999 |
1 | Tuliszka E. | Turbiny cieplne. Zagadnienia termodynamiczne i przepływowe | WNT, Warszawa. | 1973 |
2 | Tuliszka E. | Sprężarki, dmuchawy i wentylatory | WNT, Warszawa. | 1976 |
3 | Cholscewnikow K.W., Emin O.M., Mitrochin W.T. | Teoria i rasczot awiaconnych łopatkocznych maszyn | Maszynostrojenije, Moskwa. | 1986 |
1 | Dixon S.L. | Fluid mechanics. Thermodynamics of turbomachinery | Pergamon Press Oxford. | 1987 |
2 | Wilson D. G. | The design of high-efficiency turbomachinery and gas turbines | The Massachusetts Institute of Technology Press, Cambridge. | 1984 |
3 | Cumpsty N.A. | Compressor aerodynamics | Longman Scientifics and Technical, Singapore. | 1989 |
4 | Zhengping Zou i in: Axial Turbine Aerodynamics for Aero- engines. | Springer, Singapore | . | 2018 |
Wymagania formalne: rejestracja na semestr drugi studiów drugiego stopnia
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw teorii sprężarek i turbin oraz teorii i budowy turbinowych silników lotniczych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, bibliotek wirtualnych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskich w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma znajomość sposobów wyznaczania współczynnika zmniejszenia mocy oraz teorii dyfuzora bezłopatkowego, łopatkowego, rurkowego i spiralnego. Zna działanie dwustopniowej sprężarki promieniowej oraz analizę przepływu przez przewał i kanał nawrotny. Potrafi określić parametry termiczne i kinematyczne czynnika w przekroju wyjściowym układów wylotowych wszystkich typów konstrukcyjnych sprężarki promieni | wykład, ćwiczenia problemowe | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna |
K_W06+++ |
P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01- W15 | MEK01 | |
2 | TK02 | C01-C07 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
||
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | pozytywna ocena uzyskana z egzaminu pisemnego |
Projekt/Seminarium | średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z projektów |
Ocena końcowa | średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wszystkich form zajęć |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | S. Antas | Teoria maszyn przepływowych lotniczych silników turbinowych | 2023 |
2 | S. Antas | Układ wylotowy typu kolana sprężarki promieniowej i osiowo-promieniowej | 2020 |
3 | S. Antas | Exhaust System for Radial and Axial-Centrifugal Compressor with Pipe Diffuser | 2019 |
4 | S. Antas | Rozpylacz pneumatyczny | 2019 |