Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria w medycynie
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych
Kod zajęć: 14961
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mirosław Mazurek
semestr 2: dr inż. Paweł Dymora
Główny cel kształcenia: Zasadniczym celem kształcenia modułu jest prezentacja wybranych zagadnień z zakresu struktur danych w medycynie w kontekście medycznych systemów informatycznych.
Ogólne informacje o zajęciach: Celem modułu jest przekazanie wiedzy z zakresu stosowanych struktur danych we współczesnych informatycznych systemach medycznych. W szczególności w ramach modułu omówione i scharakteryzowane zostaną następujące zagadnienia: charakterystyka elektronicznej dokumentacji medycznej, standard XML, szpitalne bazy danych, problem objętości i kodowania danych medycznych. W szczególności w ramach modułu omówione i scharakteryzowane zostaną struktury danych obrazów medycznych i ich standardy obrazowania i wymiany, cechy danych medycznych i metody ich pozyskiwania. Istotną częścią modułu będzie prezentacja wybranego systemu zarządzania bazą danych - jego architektury i sposobu organizacji w nim bazy danych ukierunkowanej na składowanie i wielowymiarową analizę (z wykorzystaniem języka SQL) danych medycznych.
Materiały dydaktyczne: http://v.prz.edu.pl/pawel.dymora
1 | Ryszard Tadeusiewicz | Informatyka medyczna | Wydawnictwo UMCS. | 2011 |
2 | Ewa Piętka | Zintegrowany system informacyjny w pracy szpitala | PWN. | 2004 |
3 | Drop B., Furtak-Niczyporuk M. | Medyczne systemy elektronicznej wymiany danych w szpitalu | Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych. | 2013 |
4 | Jason Price | Oracle Database 12c i SQL | Helion. | 2015 |
5 | Guy Harrison, | NoSQL, NewSQL i BigData. Bazy danych następnej generacji | Helion. | 2018 |
6 | Ramez Elmasri, Shamkant B. Navathe | Wprowadzenie do systemów baz danych. Wydanie VII | Helion. | 2019 |
7 | Dariusz Nabywaniec | Anonimizacja i maskowanie danych wrażliwych w przedsiębiorstwach | Helion. | 2019 |
1 | Ryszard Tadeusiewicz | Informatyka medyczna | Wydawnictwo UMCS. | 2011 |
2 | Jason Price | Oracle Database 12c i SQL | Helion. | 2015 |
1 | Michael McLaughlin | Oracle Database 12c - Programowanie w języku PL/SQL | Helion. | 2015 |
Wymagania formalne: Student powinien mieć wiedzę z zakresu technologii dla telemedycyny oraz podstaw relacyjnych baz danych i składni języka SQL, wykorzystywaną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżyniers
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna wiedza z zakresu informatyki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania prostych problemów inżynierskich z zakresu informatyki
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna i rozumie pojęcia, protokoły i standardy związane z funkcjonowaniem systemów informatycznych w placówkach medycznych. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W09++ K_K05+++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_UO P6S_WG |
02 | Zna i potrafi wyróżnić podstawowe elementy elektronicznej dokumentacji medycznej. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W11++ K_U18+++ K_K01+++ |
P6S_KO P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
03 | Zna i świadomie stosuje odpowiednie struktury danych dla wybranych informacji pozyskiwanych w jednostkach medycznych w tym z urządzeń medycznych. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W09+ K_U05++ K_K01+++ |
P6S_KO P6S_UO P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
04 | Potrafi dokonać oceny własności medycznych zbiorów danych oraz ich podstawowej analizy statystycznej. | wykład interaktywny, projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W11++ K_U05+++ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
05 | Zna i potrafi wykorzystać dostępne aplikacje i systemy informatyczne w placówkach medycznych. | wykład, projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W09++ K_U18+++ |
P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01 | ||
2 | TK02 | W01, W02 | MEK01 MEK05 | |
2 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK04 | W04 | MEK03 MEK05 | |
2 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK06 | W06 | MEK04 MEK05 | |
2 | TK07 | W07 | MEK01 MEK03 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
8.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie ustne. |
Projekt/Seminarium | Wykonanie projektu i jego prezentacja zgodnie z tematyką przedmiotu. |
Ocena końcowa | Średnia ważona ocen z zaliczenia i projektu (zaliczenie 50%, projekt 50 %). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie