Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej
Nazwa kierunku studiów: Matematyka
Obszar kształcenia: nauki ścisłe
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Matematyki Dyskretnej
Kod zajęć: 1492
Status zajęć: obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 L30 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr Dorota Bród
Terminy konsultacji koordynatora: terminy konsultacji na stronie domowej
semestr 1: dr Adrian Michalski , termin konsultacji na stronie domowej
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami papierów wartościowych występującymi na polskim rynku oraz metodami ich wyceny.
Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie studentów z krótko- i długoterminowymi papierami wartościowymi występującymi na polskim rynku, takimi jak: weksel, bon skarbowy, certyfikat depozytowy, akcja, czy obligacja, oraz sposobami ich wyceny. Omówienie metod konstrukcji portfela papierów wartościowych w zależności od jego oczekiwanej stopy zysku i ryzyka.
1 | E.Jabłońska, W.Jabłoński | Rachunek papierów wartościowych | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2010 |
2 | K.Jajuga, T.Jajuga | Inwestycje: instrumenty finansowe, aktywa niefinansowe, ryzyko finansowe, inżynieria finansowa | Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. | 2007 |
1 | E.Jabłońska, W.Jabłoński | Rachunek papierów wartościowych | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2010 |
2 | M.Matłoka, J.Światłowski | Matematyka finansowa i funkcje finansowe arkusza kalkulacyjnego | Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań. | 2003 |
3 | M.Sobczyk | Matematyka finansowa: podstawy teoretyczne, przykłady, zadania | Wyd. PLACET, Warszawa . | 2008 |
1 | W. Bień | Rynek papierów wartościowych | Wyd. Difin, Warszawa. | 2008 |
2 | K.Jajuga, T.Jajuga | Jak inwestować w papiery wartościowe | Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. | 1994 |
Wymagania formalne: Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: wiedza z zakresu podstaw analizy matematycznej, statystyki, informatyki (arkusz kalkulacyjny) oraz matematyki finansowej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność obliczania bieżącej i przyszłej wartości pieniądza, wartości oczekiwanej, odchylenia standardowego, wartości dystrybuanty rozkładu normalnego oraz wyznaczania ekstremów lokalnych funkcji
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę systematycznej nauki.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | wie, co to jest weksel i certyfikat depozytowy, umie obliczać ich wartości | wykład, laboratorium, e-learning | kolokwium, obserwacja wykonawstwa |
K_W04++ |
P7S_WG |
02 | wie co to jest bon skarbowy oraz umie obliczać jego wartości i rentowność w arkuszu kalkulacyjnym | wykład, laboratorium, e-learning | kolokwium, obserwacja wykonawstwa |
K_W04++ K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_WG |
03 | wie, co to jest obligacja oraz zna rodzaje obligacji skarbowych w Polsce, umie obliczać wartość i rentowność obligacji | wykład, laboratorium, e-learning | kolokwium, obserwacja wykonawstwa |
K_W04++ K_U18++ K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UW P7S_WG |
04 | wie, co to jest akcja, zna modele wzrostu stopy dywidendy oraz umie je wykorzystać do obliczania bieżącej ceny akcji z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego | wykład, laboratorium, e-learning | kolokwium, obserwacja wykonawstwa |
K_W04++ K_U16++ |
P7S_UU P7S_UW P7S_WG |
05 | wie, co to jest stopa zysku portfela akcji i jego ryzyko oraz umie je obliczać w z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego | wykład, laboratorium, e-learning | kolokwium, obserwacja wykonawstwa |
K_W04++ K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01, L01 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK02 | W02-W03, L02-L03 | MEK01 | |
1 | TK03 | W04-W05, L03-L04 | MEK02 | |
1 | TK04 | W06-W07, L05 | MEK01 | |
1 | TK05 | W08-W09, L06-L07 | MEK03 | |
1 | TK06 | L08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK07 | W10-W12, L09-L11 | MEK04 MEK05 | |
1 | TK08 | W13-W15, L12, L13, L15 | MEK04 | |
1 | TK09 | L14 | MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
20.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 30.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | |||
Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
4.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie obecności na zajęciach. |
Laboratorium | Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie zadań praktycznych i dwóch kolokwiów z wykorzystaniem komputera (z użyciem oprogramowania np. CAS Maxima). Ocena jest ustalana na podstawie sumy punktów zdobytych na dwóch kolokwiach, pod warunkiem zdobycia z każdego z nich co najmniej 40% możliwych do zdobycia punktów. |
Ocena końcowa | Ocena z przedmiotu jest oceną z laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : tablica dystrybuanty rozkładu normalnego, kalkulator, kartka ze wzorami