logo
Karta przedmiotu
logo

Chemia

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria w medycynie

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Chemii Fizycznej

Kod zajęć: 14893

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Tomasz Pacześniak

Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek: 12.00-13.30 czwartek: 12.00-13.30

semestr 2: dr inż. Katarzyna Rydel-Ciszek , termin konsultacji poniedziałek: 10.00-11:30 czwartek:13.00-14:30

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student pozna podstawy chemii ogólnej oraz zastosowanie przemian chemicznych we współczesnym świecie.

Ogólne informacje o zajęciach: Student pozna podstawe prawa chemiczne, właściwości najważniejszych pierwiastków i związków chemicznych oraz zastosowanie procesów chemicznych .

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 L. Jones, P. Atkins Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje. PWN Warszawa . 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 L.Sobczyk, A.Kisza Chemia fizyczna dla przyrodników Warszawa : PWN. 1981
2 P. Atkins Podstawy chemii fizycznej PWN Warszawa. 1999

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i fizyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność dokonywania obliczeń matematycznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 ma wiedzę z zakresu postaw chemii wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
02 zna podstawowe prawa i przemiany fizykochemiczne związków wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K_W04+
P6S_WG
P6S_WK
03 potrafi zastosować podstawowe prawa do opisu i interpretacji przemian chemicznych wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K_U09++
P6S_UO
P6S_UU
04 potrafi wyjaśnić podstawowe przemiany chemiczne wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K_W04+
K_K01+
P6S_KO
P6S_UU
P6S_WG
P6S_WK
05 Potrafi przeprowadzić w skali laboratoryjnej prosty eksperyment z zakresu chemiij, potrafi wyciągnąć poprawne wnioski i przygotować sprawozdanie. laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W04+++
K_U09++
K_K01++
P6S_KO
P6S_UO
P6S_UU
P6S_WG
P6S_WK
06 Potrafi pracować w zespole przeprowadzając eksperymenty, wykonując obliczenia i interpretując wyniki laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W04+
K_U09++
K_K01++
P6S_KO
P6S_UO
P6S_UU
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Rozwój poglądów na budowę materii. Ilościowy opis substancji chemicznych. Nazewnictwo związków nieorganicznych. Teorie budowy atomów. Modele Thomsona, Rutherforda, Bohra. Równanie Schrödingera. Liczby kwantowe. Struktura elektronowa pierwiastków. Okresowe właściwości pierwiastków. Wiązania chemiczne. Wiązania jonowe i kowalencyjne. Teoria wiązań walencyjnych. Teoria orbitali molekularnych. Stany skupienia materii. Prawa gazowe. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości cieczy i ciał stałych. Podstawy termodynamiki. Energia wewnętrzna, entalpia, entalpia swobodna. I, II i III zasada termodynamiki. Przemiany fazowe. Wykresy falowe układów jednoskładnikowych. Mieszaniny. Roztwory. Stężenia roztworów. Dysocjacja. Równowagi jonowe w roztworach wodnych. Pojęcie pH. Właściwości koligatywne roztworów Kinetyka chemiczna. Zależność szybkości reakcji chemicznej od stężenia reagujących substancji i temperatury. Kataliza. Reakcje utleniania i redukcji. Elektrochemia. Podwójna warstwa elektryczna na granicy faz. Szereg elektrochemiczny. Ogniwa elektrochemiczne. Elektroliza. Baterie. Ogniwa paliwowe. Korozja. Właściwości pierwiastków grup głównych układu okresowego i wybranych metali przejściowych. Chemia organiczna. Wybrane związki organiczne i ich grupy funkcyjne. Polimery W01-W30, L01-L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK02 Równowagi jonowe w roztworach wodnych. Hydroliza soli i stała rozpuszczalności. L01 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK03 Kinetyka chemiczna - wyznaczanie rzędu reakcji oraz stałej szybkości. L02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK04 Przewodność elektryczna roztworów elektrolitów. Przewodność właściwa, molowa, równoważnikowa, graniczna. Wyznaczanie przewodności granicznych. Wyznaczanie stałej dysocjacji słabego elektrolitu. L03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK05 Odczyn roztworów wodnych i pomiar pH. Miareczkowanie alkacymetryczne. L04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Pisemne kolokwium obejmujące zakres materiału wykładu. Ocena z kolokwium zależy od ilości zdobytych punktów: 3,0 (50,0 %-60,0%) MP ; 3,5 (60,1%-70,0%) MP; 4,0 (70,1%-80,0%) MP; 4,5 (80,1%-90,0%) MP; 5,0 (90,1%-100%) MP. MP oznacza maksymalną liczbę punktów, możliwą do uzyskania.
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ćwiczeń objętych harmonogramem. Ocena z danego ćwiczenia odpowiada wynikowi ustnego lub pisemnego kolokwium. Warunkiem zaliczenia danego ćwiczenia jest również poprawne wykonanie ćwiczenia i złożenie poprawnie i samodzielnie sporządzonego sprawozdania. Ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych ćwiczeń objętych harmonogramem
Ocena końcowa Ocena końcowa (K): K= 0,5 w L + 0,5 w W; gdzie: L, W oznacza odpowiednio pozytywną ocenę z laboratorium i wykładu, w- współczynnik uwzględniający termin zaliczenia, w=1,0 pierwszy termin, w=0,9 drugi termin, w=0,8 trzeci termin.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Chmielarz; T. Pacześniak; K. Rydel-Ciszek; A. Sobkowiak Bio-Inspired Iron Pentadentate Complexes as Dioxygen Activators in the Oxidation of Cyclohexene and Limonene 2023
2 P. Błoniarz; D. Maksym; J. Muzart; T. Pacześniak; A. Pokutsa; A. Zaborovskyi Cyclohexane oxidation: relationships of the process efficiency with electrical conductance, electronic and cyclic voltammetry spectra of the reaction mixture 2021
3 P. Chmielarz; A. Miłaczewska; T. Pacześniak; K. Rydel-Ciszek; A. Sobkowiak ‘Oxygen-Consuming Complexes’–Catalytic Effects of Iron–Salen Complexes with Dioxygen 2021
4 W. Frącz; T. Pacześniak; I. Zarzyka Rigid polyurethane foams modified with borate and oxamide groups-Preparation and properties 2021
5 P. Błoniarz; J. Muzart; T. Pacześniak; A. Pokutsa; S. Tkach; A. Zaborovskyi Sustainable oxidation of cyclohexane and toluene in the presence of affordable catalysts: Impact of the tandem of promoter/oxidant on process efficiency 2020
6 P. Błoniarz; O. Fliunt; Y. Kubaj; T. Pacześniak; A. Pokutsa; A. Zaborovskyi Sustainable oxidation of cyclohexane catayzed by a VO(acac)2 - oxalic acid tandem: the electrochemical motive of the process efficiency 2020
7 P. Błoniarz; P. Chmielarz; T. Pacześniak; K. Rydel-Ciszek; A. Sobkowiak; K. Surmacz; I. Zaborniak Iron-Based Catalytically Active Complexes in Preparation of Functional Materials 2020
8 P. Błoniarz; Y. Kubaj; D. Maksym; J. Muzart; T. Pacześniak; A. Pokutsa; A. Zaborovskyi Versatile and Affordable Approach for Tracking the Oxidative Stress Caused by the Free Radicals: the Chemical Perception 2020