logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie informacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria w medycynie

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 14861

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Andrzej Bąk

Terminy konsultacji koordynatora: Konsultacje dla studentów zgodnie z harmonogramem dostępnym w systemie USOS

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z historią rozwoju informatyki, jej obecnym stanem. Poznanie wybranego systemu operacyjnego oraz programów użytkowych pracujących w tym systemie

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z części wykładowej i części laboratoryjnej. Część wykładowa koncentruje się przekazaniu ogólnej wiedzy z zakresu informatyki (powstanie komputera, historia systemów operacyjnych, systemy sieciowe, programy użytkowe itp). Część laboratoryjna umożliwia studentom zapoznanie się z systemem MS Windows i wybranymi programami użytkowymi pracującymi w tym systemie

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. Tomaszewska ABC Word 2016 PL Helion, Gliwice. 2015.
2 M. Aleksander, D. Kusleika Excel 2016 PL. Formuły Helion. 2017.
3 D. Mendrala, M. Szeliga Access 2016 PL. Ćwiczenia praktyczne Helion, Gliwice. 2016.
4 R. Kawa, J. Lembas Wstęp do informatyki. Wykłady z Informatyki PWN (IBUK Libra). 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student uzyskał wpis na I semestr studiów. Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się komputerem – w tym podstawowe umiejętności związane z tworzeniem dokumentów tekstowych i arkuszy kalkulacyjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w małym zespole. Umiejętność współpracy z nauczycielem polegająca na komunikowaniu o problemach w rozwiązywaniu zadań.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna obszary wykorzystywania komputera jako podstawowego narzędzia pracy inżyniera wykład zaliczenie pisemne K_W09+
P6S_WG
02 Potrafi posługiwać się narzędziami dostępnymi edytorze tekstu - służącymi do zaawansowanego formatowania tekstów. wykład, laboratorium zaliczenie pisemne prezentacja projektu K_W09++
K_U09+
K_K04+
P6S_KO
P6S_UO
P6S_UU
P6S_WG
03 Potrafi posługiwać się funkcjami wbudowanymi w arkusz kalkulacyjny, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji służących do analizy i przetwarzania różnego rodzaju danych. laboratorium prezentacja projektu K_W09++
K_K04+
P6S_KO
P6S_UO
P6S_WG
04 Zna podstawy projektowania baz danych. Potrafi wskazać różnice pomiędzy arkuszem kalkulacyjnym a bazą danych. Umie zaprojektować prostą bazę danych z wykorzystaniem pakietu MS Access. wykład projekt indywidualny prezentacja projektu K_K01+
K_K05++
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UO
P6S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa i działanie komputera osobistego. System operacyjny, pakiety oprogramowania komputerów osobistych. W1-W2, L1 MEK01
1 TK02 Zaawansowane metody formatowania tekstu w edytorze tekstu. Praca z szablonami, stosowanie styli, automatyczne numerowanie wzorów, rysunków, tworzenie spisów ilustracji, tabel, spisów treści. W3, L2-L3 MEK02
1 TK03 Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do analizy danych. Tworzenie wykresów, praca z funkcjami wbudowanymi w program, ze szczególnym uwzględnieniem formuł finansowych, matematycznych i statystycznych oraz formuł wspomagających przetwarzanie danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych. L4-L6 MEK03
1 TK04 Czym są bazy danych? Projektowanie bazy danych. Relacyjny model baz danych. Algebra relacji. Podstawowe pojęcia baz danych: tabele, klucze, relacje, rekordy, kwerendy, formularze, raporty, moduły. W4-W7, L7-L15 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 7.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test dotyczący treści omawianych na wykładzie.
Laboratorium ocena pracy, prezentacja projektu
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ważoną z ocen uzyskanych przez studenta za zaliczenie laboratoriów oraz wykładu. Waga oceny z projektów 0,6; waga oceny z testu z wykładu 0,4. Student musi otrzymać z zaliczenia testu z wykładu, co najmniej ocenę "dst".

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
_Nowe karty modułów IiAD-1.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie