Główny cel kształcenia:
Zapoznanie się z teorią funkcji zespolonych, zrozumienie podobieństw i różnic z teorią funkcji rzeczywistych jednej i dwu zmiennych. Swobodne posługiwanie się pojęciami analizy zespolonej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zakres materiału dotyczy wprowadzenia pojęcia funkcji zespolonej zmiennej rzeczywistej; jej interpretacji i zastosowań; funkcji zespolonej zmiennej zespolonej, jej granicy, ciągłości i pochodnej oraz pojęcia funkcji holomorficznej oraz funkcji meromorficznej i ich własności
1 | Franciszek Leja | Funkcje zespolone | PWN Warszawa. | 2008 |
2 | J. Chądzyński | Wstęp do analizy zespolonej | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2000 |
1 | J. Krzyż | Zbiór zadań z funkcji analitycznych | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2005 |
2 | Bolesław Szafnicki | Zadania z funkcji zespolonych | PWN Warszawa, Kraków. | 1971 |
1 | A. Ganczar | Analiza Matematyczna w zadaniach | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2010 |
Wymagania formalne:
Status studenta pierwszego roku studiów uzupełniających na kierunku matematyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z zakresu rachunku różniczkowego i całkowego funkcji zmiennych rzeczywistych. Podstawowe informacje z zakresu algebry i geometrii.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność obliczania pochodnej i całki funkcji rzeczywistej jednej i wielu zmiennych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie matematyki, w szczególności analizy zespolonej oraz potrzeby jego podnoszenia.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Zna podstawowe przekształcenia płaszczyzny zespolonej, potrafi opisać krzywe stożkowe na płaszczyźnie zespolonej. Zna pojęcia ciągu i szeregu liczb zespolonych oraz szeregu funkcyjnego, w tym szeregu potęgowego. Potrafi liczyć granice ciągów liczb zespolonych i badać zbieżność niektórych szeregów. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, | kolokwium |
K-W01+ K-W04++ K-K07+ |
W02 K06 |
MEK02 | Zna pojęcie pochodnej i pochodnych formalnych funkcji zespolonej, potrafi przedstawić niektóre funkcje elementarne w postaci szeregów potęgowych | wykład, ćwiczenia | kolokwium |
K-W02++ K-W07+ K-U01+ |
W02 W03+ U01 U02 U05 |
MEK03 | Zna pojęcie funkcji analitycznej i holomorficzne oraz ich podstawowe własności. Potrafi ocenić czy funkcja jest analityczna lub holomorficzna | wykład, ćwiczenia | egzamin pisemny lub ustny |
K-W01+ K-W05++ K-U02+ K-U03+ K-U04+ K-U05+ K-U13+ |
W02 U01++ U02 U03 U05 |
MEK04 | Zna pojęcie funkcji meromorficznej, punktów osobliwych i residuów funkcji. Potrafi określić rodzaj osobliwości ustalonego punktu. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | egzamin pisemny lub ustny |
K-W01+ K-W03+ K-U05+ |
W01 W06 U01+ |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W15, C01-C15 | MEK01 | |
1 | TK02 | W01-W15, C01-C15 | MEK02 | |
1 | TK03 | W01-W15, C01-C15 | MEK03 | |
1 | TK04 | W01-W15, C01-C15 | MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. Inne: 10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
10.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenia wykładu dokonuje się na podstawie obecności. |
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest frekwencja na zajęciach. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z dwóch sprawdzianów pisemnych. Może ona zostać podwyższona o 1/2 stopnia po uwzględnieniu aktywności na ćwiczeniach. Każdy ze sprawdzianów zawiera zadania podstawowe, związane z danym modułowym efektem kształcenia (I sprawdzian - MEK01, II sprawdzian - MEK02) oraz zadania dodatkowe, które mogą być związane z innymi treściami kształcenia, realizowanymi na zajęciach. Rozwiązanie zadań dodatkowych jest podstawą do uzyskania wyższej niż 3.0 oceny ze sprawdzianu. |
Ocena końcowa |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie