Główny cel kształcenia:
Celem zajęć jest ukazanie złożoności pracy człowieka, zagrożeń wynikających z uczestnictwa człowieka w procesie pracy, wskazanie na istotny wpływ otoczenia (w obszarze materialnych parametrów środowiska pracy i czynników techniczno-organizacyjnych) na komfort pracy oraz zapoznanie studentów z zasadami ergonomicznymi w kształtowaniu bezpiecznych warunków pracy, zarówno w projektowaniu struktury przestrzennej stanowiska pracy, jak i bloków sygnalizacyjnych i sterowniczych maszyn. Zapoznanie z postępowaniem w razie wypadków i w sytuacjach zagrożeń.
Ogólne informacje o zajęciach:
BHP i ergonomia opisuje złożoność pracy człowieka, zagrożenia występujące na stanowisku pracy warunkowane materialnymi parametrami środowiska pracy oraz czynnikami organizacyjno-technicznymi bezpośrednio związanymi ze stanowiskiem pracy. znajomość zasad ergonomii pozwala skutecznie kształtować bezpieczne warunki pracy i życia człowieka.
Materiały dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna, filmy instruktażowe, materiały edukacyjne (np.: fantom, defibratory szkoleniowe, itp.)
1 | Górska E., Lewandowski J. | Zarządzanie i organizacja środowiska pracy | OW PW, Warszawa. | 2010 |
2 | Laska A., | Zarządzanie ryzykiem zawodowym | Indygo, Rzeszów. | 2015 |
3 | Woźny A., Ulewicz R., | Zarządzanie produkcją i bezpieczeństwem w przedsiębiorstwach | Wyd. Oficyna wydawnicza Stowarzyszenia Menadżerów Jakości i Produkcji, Częstochowa., . | 2017 |
1 | 3. Piętowska-Laska R | Ergonomia w zarządzaniu organizacją : aspekty teoretyczne i praktyczne | Indygo,Rzeszów., . | 2015 |
2 | Woźny A., Dobosz M., | Podstawowa dokumentacja służb BHP | Wyd. Indygo, Rzeszów., . | 2014 |
Wymagania formalne:
Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Zna zasady bezpiecznych zachowań.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Potrafi zastosować zasady BHP w sytuacjach trudnych ekstremalnych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Podejmuje refleksje na temat bezpiecznych zachowań człowieka.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Potrafi wymienić podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. | wykład |
K-W13+ K-U09+ |
P6S-UO P6S-UU P6S-WK |
|
MEK02 | Potrafi opisać złożoność pracy człowieka. | wykład |
K-W13+ K-U09+ |
P6S-UO P6S-UU P6S-WK |
|
MEK03 | Potrafi zdefiniować wypadek przy pracy oraz wyjaśnić jego przyczyny i okoliczności. | wykład |
K-W13+ K-U09+ |
P6S-UO P6S-UU P6S-WK |
|
MEK04 | Potrafi opisać stopień i specyfikę obciążenia psychofizycznego w pracy. | wykład |
K-W13+ K-U09+ |
P6S-UO P6S-UU P6S-WK |
|
MEK05 | Potrafi zdefiniować i opisać podstawowe zagrożenia na stanowisku pracy. | wykład |
K-U16+ |
P6S-UW |
|
MEK06 | Potrafi zastosować wybrane procedury oceny ryzyka zawodowego w zależności od dominujących zagrożeń. | wykład |
K-U16+ K-K01+ |
P6S-KO P6S-UU P6S-UW |
|
MEK07 | Potrafi zastosować zasady i postulaty ergonomii w kształtowaniu bezpiecznych warunków pracy. | wykład |
K-U16+ |
P6S-UW |
|
MEK08 | Potrafi opisać zasady postępowania w razie wypadków przy pracy i w sytuacjach zagrożeń. | wykład |
K-U16+ |
P6S-UW |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | - | MEK01 MEK08 | |
1 | TK02 | TK02 | MEK05 MEK06 MEK07 | |
1 | TK03 | TK03 | MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 | |
1 | TK04 | TK04 | MEK02 MEK04 MEK05 MEK07 | |
1 | TK05 | TK05 | MEK04 | |
1 | TK06 | TK06 | MEK05 MEK06 | |
1 | TK07 | TK07 | MEK07 | |
1 | TK08 | TK08 | MEK03 MEK07 MEK08 | |
1 | TK09 | TK09 | MEK01 | |
1 | TK10 | TK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
4.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Test pisemny do wykładu (otwarty) - zbiór zadań dydaktycznych opisujący zakres znajomości tematyki (kompetencji przedmiotowych). |
Ocena końcowa | Wykład Pozytywna ocena z egzaminu pisemnego ( 0- 20 pkt). Egzamin składa się z 15 pytań po 1 pkt każde, 1 pytanie 5 pkt Ocena dostateczna: 11 pkt- 12 Ocena dostateczna plus 13 pkt- 14 pkt Ocena dobra: 15 pkt- 16 pkt Ocena dobra plus 17 pkt- 18 pkt Ocena bardzo dobra :19 pkt – 20 pkt. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie