logo
Karta przedmiotu
logo

Aspekty społeczne gromadzenia i analizy danych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (p.prakt)

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria i analiza danych

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 14797

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Eugeniusz Moczuk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi społecznych aspektów gromadzenia i analizowania danych w ujęciu interdyscyplinarnym.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia prowadzone w formie wykładu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 E. Babbie Badania spoleczne w praktyce PWN Warszawa . 2005
2 P.Brzeziński, B.Opaliński, M.Rogalski, Gromadzenie i udostepnianie danych telekomunikacyjnych C.H,.eck Warszawa . 2016
3 E.Hałas Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. PWN Warszawa. 2012
4 E.Hałas Symbole w interakcji Oficyna Naukowa. Warszawa. 2001
Literatura do samodzielnego studiowania
1 S.Budiansky Wojna szyfrów Prószyński i S-ka, Warszawa. 2017
2 W.Czakon Sieci w zarządzaniu strategicznym Wolter Kluwer, Warszawa. 2012
3 Ch.Frankfort-Nachmias,D. Nachmias Metody badawcze w aukach społecznych Zysk i S-ka, Poznań, . 2001
4 S.Longden 1945. Polowanie nw niemieckich naukowców RM Warszaa. 2013
5 red. K.mazurek-Łopacińska Badania marketingowe. teoria i praktyka. PWN Warszawa. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw socjologii i wiedzy o społeczeństwie informacyjnym.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz właściwie dobranych źródeł oraz posiadać umiejętność krytycznego podejścia do czytanych tekstów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność podejmowania pracy indywidualnej i zespołowej, umiejętność argumentacji i podejmowania dyskusji, umiejętność prezentowania treści naukowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada wiedzę o interakcjonizmie symbolicznym, a także rozumie znaczenie symboli w życiu społecznym. wykład sprawdzian pisemny K_W14+
K_W15+
K_U19+
K_U20+
K_K01+
K_K02+
K_K03+
K_K04+
K_K05+
K_K06+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UO
P7S_UU
P7S_WK
02 Zna najważniejsze kwestie dotyczące społecznych aspektów gromadzenia i analizowania danych oraz ma wiedzę o ich znaczeniu w systemie społeczno-prawnym wykład sprawdzian pisemny K_W14+
K_W15+
K_U19+
K_U20+
K_K01+
K_K02+
K_K03+
K_K04+
K_K05+
K_K06+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UO
P7S_UU
P7S_WK
03 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu społecznych aspektów gromadzenia analizowania danych. wykład sprawdzian pisemny K_W14+
K_W15+
K_U19+
K_U20+
K_K01+
K_K02+
K_K03+
K_K04+
K_K05+
K_K06+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UO
P7S_UU
P7S_WK
04 Potrafi określić najważniejsze zadania instytucji państwa w sferze społecznych aspektów gromadzenia i analizowania danych z punktu widzenia naukowego i bezpieczeństwa państwa wykład sprawdzian pisemny K_W14+
K_W15+
K_U19+
K_U20+
K_K01+
K_K02+
K_K03+
K_K04+
K_K05+
K_K06+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UO
P7S_UU
P7S_WK
05 Potrafi samodzielnie i krytycznie rozwijać swoją wiedzę i umiejętności wykład sprawdzian pisemny K_W14+
K_W15+
K_U19+
K_U20+
K_K01+
K_K02+
K_K03+
K_K04+
K_K05+
K_K06+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UO
P7S_UU
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie do tematyki. Podstawy interakcjonizmu symbolicznego. Znaczenie symboli w życiu społecznym. Sposoby gromadzenia danych. W01-W02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK02 Społeczne aspekty gromadzenia danych. Dane osobowe jako dane. Znaczenie RODO w polskim systemie społeczno-prawnym. W03-W04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK03 Analiza sieciowa i meta dane. Internet a mikro/mezzo/mega dane. W05-W06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK04 Społeczne aspekty analizy danych. Metodologia badań. W07-W08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK05 Proces analizy danych na gruncie nauk społecznych (socjologia, nauka o bezpieczeństwie, statystyka, ekonomia i inne) W09-W10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK06 Społeczne aspekty przetwarzania danych. Wykorzystanie przetworzonych danych (instytucje, firmy, ich znaczenie) W11-W12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK07 Przetwarzanie danych na potrzeby wojska (informacje niejawne i tajne, szyfry) i organów państwa ( do działań procesowych i pozaprocesowych) W13-W14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK08 Podsumowanie zajęć. Zaliczenie W15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Praca pisemna zaliczeniowa z tematyki zajęć na podstawie literatury przedmiotu.
Ocena końcowa Praca pisemna zaliczeniowa z tematyki zajęć na podstawie literatury przedmiotu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Leśniak-Moczuk; E. Moczuk Vietnam war films in the light of security science – analysis on the example of selected motion pictures 2023
2 D. Kamuda; A. Leśniak-Moczuk; E. Moczuk Plagiat jako forma braku poszanowania praw autorskich pracowników nauki. Perspektywa wiktymologiczna 2023
3 E. Moczuk Bezpieczeństwo szkolne i bezpieczeństwo w szkole, czyli rzecz o nowym rodzaju bezpieczeństwa w nauce o bezpieczeństwie 2023
4 E. Moczuk Dysfunctional and Socio-pathological Phenomena in Police Forces: a Heuristic Approach 2023
5 E. Moczuk Młodzież szkolna Rzeszowa wobec problemów narkomanii w okresie pandemii COVID-19. Analiza socjologiczno-kryminologiczna 2023
6 A. Leśniak-Moczuk; E. Moczuk The role of religion in the life of school-age youth in view of dysfunctional behavior 2022
7 A. Leśniak-Moczuk; E. Moczuk Traumatyczne doświadczenia życiowe nieletnich a używanie środków psychoaktywnych. Analiza kryminologiczna na podstawie badań ISRD-3 2022
8 E. Moczuk Bezpieczeństwo szkolne w ujęciu holistycznym. Analiza zagadnienia na przykładzie badań młodzieży szkolnej Rzeszowa 2022
9 E. Moczuk Dariusz Sarzała, Mariusz Z. Jędrzejko, Wojciech Piestrzyński, Zagrożone dorastanie i bezpieczeństwo młodzieży. Konteksty ryzyka i profilaktyki, Wydawnictwo Centrum Profilaktyki Społecznej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń–Józefów 2022, ss. 246 2022
10 E. Moczuk Janusz Mariański, Moi wielcy mistrzowie i nauczyciele w socjologii religii i socjologii moralności, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020, stron 558 2022
11 E. Moczuk Jerzy Konieczny, Rafał Prabucki, Rafał Wielki, Kryptowaluty, żetony cyfrowe, technologie łańcucha bloków: Perspektywa kryminologiczna i kryminalistyczna, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2018, ss. 151 2022
12 E. Moczuk Małgorzata Kuć, Jadwiga Mazur, Marginalizacja – ujęcie wielowymiarowe. Przejawy, skutki i przeciwdziałanie, Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o., Kraków 2019, ss. 200 2022
13 E. Moczuk; G. Ostasz Świadomość historyczna studentów Politechniki Rzeszowskiej na temat najważniejszych dla Polski wydarzeń XX wieku 2022
14 A. Delekta; E. Moczuk; A. Polakiewicz; J. Stecko School safety and the prevention of dysfunctional behaviors of young people in poland – the case study of school students from the city of Rzeszów 2021
15 A. Leśniak-Moczuk; E. Moczuk Służby specjalne Polski i Belgii w ujęciu komparatystycznym 2021
16 E. Moczuk Recenzja książki: Agnieszka Malczewska-Błaszczyk, Samobójstwa młodzieży. Od szantażu do ostateczności, Wydawnictwo Pro CARPATHIA, Rzeszów 2016, ss. 268 2021
17 E. Moczuk Recenzja książki: Monika Góra, Miasteczko zbrodni. Dlaczego zginęła Iwona Cygan?, Wydawnictwo WAB, Kraków 2019, ss.363 2021
18 L. Fedoniuk; A. Leśniak-Moczuk; E. Moczuk; A. Polakiewicz Possible means of escape for evacuation from dangerous locations vs. the safety of the occupants of these places. Sociological analysis on the example student survey at the Rzeszów University of Technology 2021
19 E. Moczuk Janusz Mariański, Maturzyści puławscy w latach 1994-2016. Szkic do portretu młodych Polaków, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne 2019, ss. 451. ISBN 9788366223127. 2020
20 E. Moczuk Młodzież Miasta Rzeszowa wobec problematyki przemocy w szkole, używania środków psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych: wersja skrócona 2020
21 E. Moczuk Opinie studentów Rzeszowa o problematyce kryzysu migracyjnego 2020
22 E. Moczuk Pomniki z okresu PRL w Rzeszowie jako symbole przeszłości w opiniach studentów Politechniki Rzeszowskiej 2020
23 E. Moczuk Rec.: Mariusz Zemło, Młodzież na rozstajach. Aksjonormatywne orientacje uczniów szkół ponadpodstawowych. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019, ss. 373 2020
24 E. Moczuk; B. Płoszajczak Artificial Intelligence – benefits and threats for society 2020
25 L. Fedoniuk; E. Moczuk; L. Sarafinyuk Ontgenetic peculiarities of sonographic indicators of the acrobats’ uterus 2020
26 A. Leśniak-Moczuk; E. Moczuk Działania samorządu terytorialnego i Policji w sferze bezpieczeństwa lokalnego wobec młodzieży szkolnej 2019
27 E. Moczuk Wiedza nauczycieli o używaniu środków psychoaktywnych przez młodzież szkolną. Analiza socjologiczno-kryminologiczna 2019