Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność
Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Elektromobilność
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki
Kod zajęć: 14763
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Andrzej Stec
Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia realizowanego w ramach modułu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej metod i narzędzi stosowanych do projektowania i programowej realizacji typowych układów sterowania logicznego oraz regulacji automatycznej stosowanych w pojazdach z uwzględnieniem, w elementarnym zakresie, umiejętności programowania przemysłowych sterowników automatyki
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest prowadzony na 3 semestrze studiów inżynierskich na kierunku Elektromobilność
Materiały dydaktyczne: treść wykładów, materiały do ćwiczeń laboratoryjnych
Inne: Informatory Bosch, Serwis Motoryzacyjny – czasopismo, Auto Moto Serwis – czasopismo,
1 | L. Trybus | Teoria sterowania | Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej. | 2005 |
2 | Janecki J. i inni | Urządzenia automatyczne pojazdów. | Wyd. Ministerstwa Obrony. Warszawa. | 1975 |
3 | J. Kasprzyk | Programowanie sterowników przemysłowych | WNT. | 2006 |
1 | jak przy zajęciach wykładowych | . | ||
2 | Beckhoff Information System | infosys.beckhoff.com., . |
1 | R. Dorf, R. Bishop | Modern control systems | Prentice Hall. | 2001 |
2 | G. F. Franklin, J.D. Powell, A. Emami-Naeini | Feedback Control of Dynamic Systems, 6 edycja | Prentice-Hall. | 2010 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z matematyki i fizyki, podstawowa znajomość równań różniczkowych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowa umiejętność obsługi komputera
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowa umiejętność współpracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe pojęcia, aktualne trendy rozwojowe oraz typowe metody, narzędzia i urządzenia stosowane w projektowaniu, realizacji i analizie układów sterowania logicznego i regulacji automatycznej stosowanych w pojazdach | wykład, laboratorium problemowe, ćwiczenia problemowe | kolokwium |
K_W08++ K_U12++ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | Potrafi konfigurować i programować, zgodnie z wytycznymi normy IEC 61131-3, przemysłowe sterowniki automatyki, w zakresie elementarnym | wykład, laboratorium problemowe | obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna |
K_W08+ K_U11++ K_U12+ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | Projektuje oraz realizuje praktycznie, za pomocą wybranych języków programowania zgodnych z normą IEC 61131-3, elementarne układy sterowania logicznego stosowane w pojazdach | wykład, laboratorium problemowe, ćwiczenia problemowe | obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna |
K_W08++ K_U11++ K_U12+ |
P6S_UW P6S_WG |
04 | Potrafi dobrać, na podstawie wyników eksperymentu identyfikacyjnego, transmitancyjny model obiektu regulacji oraz nastroić regulator PID dla typowego zadania i obiektu regulacji stosowanego w pojazdach | wykład, laboratorium problemowe, ćwiczenia problemowe | obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna |
K_W08++ K_U11++ K_U12+ |
P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W1, W15 | MEK01 | |
3 | TK02 | W2-W4, C1-C3, L1-L3 | MEK02 MEK03 | |
3 | TK03 | W5-W8, C4, L4 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK04 | W9, C5 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK05 | W10-W14, L5-L7, C6-C7 | MEK01 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
6.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
2.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie pisemne |
Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie praktyczne |
Laboratorium | Zaliczenie praktyczne |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = 0,25 oceny z wykładu + 0,25 oceny z ćwiczeń + 0,5 oceny z laboratorium |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Zaliczenie część praktyczna: notatki własne, instrukcje obsługi urządzeń i oprogramowania
1 | A. Stec; Z. Świder; L. Trybus | Consistent design of PID controllers for an autopilot | 2023 |
2 | A. Stec; Z. Świder; L. Trybus | Jednolite projektowanie regulatorów kursu i ścieżki dla autopilota statku | 2023 |
3 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Implementacja środowiska inżynierskiego na przykładzie pakietu CPDev | 2020 |
4 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Ship Autopilot Software – A Case Study | 2020 |
5 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Aneks 5 z dnia 25.04.2019 do Umowy nr NE/01/2012 o współpracy nad rozwojem oprogramowania zawartej w dniu 28.02.2012 ( do umowy licencyjnej na CPDev z Praxis) | 2019 |
6 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Agreement no. NR-644-5/2019 on cooperation in software development, concluded on December 3, 2019 | 2019 |
7 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Developing a Multiplatform Control Environment | 2019 |