logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy teoretyczne automatyki w pojazdach

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektromobilność

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 14763

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Andrzej Stec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia realizowanego w ramach modułu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej metod i narzędzi stosowanych do projektowania i programowej realizacji typowych układów sterowania logicznego oraz regulacji automatycznej stosowanych w pojazdach z uwzględnieniem, w elementarnym zakresie, umiejętności programowania przemysłowych sterowników automatyki

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest prowadzony na 3 semestrze studiów inżynierskich na kierunku Elektromobilność

Materiały dydaktyczne: treść wykładów, materiały do ćwiczeń laboratoryjnych

Inne: Informatory Bosch, Serwis Motoryzacyjny – czasopismo, Auto Moto Serwis – czasopismo,

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 L. Trybus Teoria sterowania Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej. 2005
2 Janecki J. i inni Urządzenia automatyczne pojazdów. Wyd. Ministerstwa Obrony. Warszawa. 1975
3 J. Kasprzyk Programowanie sterowników przemysłowych WNT. 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 jak przy zajęciach wykładowych .
2 Beckhoff Information System infosys.beckhoff.com., .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 R. Dorf, R. Bishop Modern control systems Prentice Hall. 2001
2 G. F. Franklin, J.D. Powell, A. Emami-Naeini Feedback Control of Dynamic Systems, 6 edycja Prentice-Hall. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z matematyki i fizyki, podstawowa znajomość równań różniczkowych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowa umiejętność obsługi komputera

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowa umiejętność współpracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe pojęcia, aktualne trendy rozwojowe oraz typowe metody, narzędzia i urządzenia stosowane w projektowaniu, realizacji i analizie układów sterowania logicznego i regulacji automatycznej stosowanych w pojazdach wykład, laboratorium problemowe, ćwiczenia problemowe kolokwium K_W08++
K_U12++
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi konfigurować i programować, zgodnie z wytycznymi normy IEC 61131-3, przemysłowe sterowniki automatyki, w zakresie elementarnym wykład, laboratorium problemowe obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna K_W08+
K_U11++
K_U12+
P6S_UW
P6S_WG
03 Projektuje oraz realizuje praktycznie, za pomocą wybranych języków programowania zgodnych z normą IEC 61131-3, elementarne układy sterowania logicznego stosowane w pojazdach wykład, laboratorium problemowe, ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna K_W08++
K_U11++
K_U12+
P6S_UW
P6S_WG
04 Potrafi dobrać, na podstawie wyników eksperymentu identyfikacyjnego, transmitancyjny model obiektu regulacji oraz nastroić regulator PID dla typowego zadania i obiektu regulacji stosowanego w pojazdach wykład, laboratorium problemowe, ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna K_W08++
K_U11++
K_U12+
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawowe pojęcia, urządzenia, metody i narzędzia automatyki stosowane w pojazdach. Aktualne trendy rozwojowe. W1, W15 MEK01
3 TK02 Projektowanie i realizacja programowa elementarnych układów kombinacyjnych, sekwencyjnych i sekwencyjno-czasowych. W2-W4, C1-C3, L1-L3 MEK02 MEK03
3 TK03 Typowe obiekty regulacji występujące w pojazdach, ich charakterystyki, modele matematyczne oraz praktyczne metody identyfikacji W5-W8, C4, L4 MEK01 MEK04
3 TK04 Dynamika, stabilność i dokładność układów automatycznej regulacji. W9, C5 MEK01 MEK04
3 TK05 Struktury sterowania i strojenie regulatorów PID dla typowych obiektów stosowanych w pojazdach. W10-W14, L5-L7, C6-C7 MEK01 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie praktyczne
Laboratorium Zaliczenie praktyczne
Ocena końcowa Ocena końcowa = 0,25 oceny z wykładu + 0,25 oceny z ćwiczeń + 0,5 oceny z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Zaliczenie część praktyczna: notatki własne, instrukcje obsługi urządzeń i oprogramowania

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Stec; Z. Świder; L. Trybus Consistent design of PID controllers for an autopilot 2023
2 A. Stec; Z. Świder; L. Trybus Jednolite projektowanie regulatorów kursu i ścieżki dla autopilota statku 2023
3 D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus Implementacja środowiska inżynierskiego na przykładzie pakietu CPDev 2020
4 D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus Ship Autopilot Software – A Case Study 2020
5 D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus Aneks 5 z dnia 25.04.2019 do Umowy nr NE/01/2012 o współpracy nad rozwojem oprogramowania zawartej w dniu 28.02.2012 ( do umowy licencyjnej na CPDev z Praxis) 2019
6 D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus Agreement no. NR-644-5/2019 on cooperation in software development, concluded on December 3, 2019 2019
7 D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus Developing a Multiplatform Control Environment 2019