logo
Karta przedmiotu
logo

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektromobilność

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 14746

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Paweł Kępa

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znajomość metod i narzędzi stosowanych przez rzeczoznawców techniki samochodowej i biegłych sądowych podczas przeprowadzania rekonstrukcji wypadków drogowych

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych VII semestru.

Materiały dydaktyczne: Autorski program Speed Crash wspomagający mechanikę ruchu i zderzeń pojazdów oraz rekonstrukcję wypadków drogowych. Sprzęt kryminalistyczny będący na wyposażeniu Centrum Analiz Kryminalistycznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jerzy Wicher Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego Warszawa, WKiŁ. 2012
2 Leon Prochowski Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych Warszawa WKiŁ. 2014
3 Jerzy Ukraiński Postępowanie przygotowawcze w sprawie o wypadek drogowy Rzeszów ,"R-press" Spółka z o.o. 1992
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jerzy Wicher Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego Warszawa, WKiŁ. 2012
2 Leon Prochowski Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych Warszawa, WKiŁ. 2014
3 Jerzy Ukraiński Postępowanie przygotowawcze w sprawie o wypadek drogowy Rzeszów ,"R-press" Spółka z o.o. 1992
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Leon Prochowski Mechanika ruchu Warszawa, WKiŁ. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z zakresu kryminalistyki, prawa o ruchu drogowym oraz prawa karnego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętność analizy zjawisk, procesów społecznych i problemów społeczeństwa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność komunikowania i pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz nowoczesne narzędzia i metody niezbędne do przeprowadzenia analizy wypadku drogowego jako zagrożenia BRD. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W05+
K_U07+
P6S_UO
P6S_WG
P6S_WK
02 Samodzielnie przeprowadza wybrane czynności z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych i ocenia wpływ zadziałania systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego na bezpieczeństwo uczestników ruchu. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W18+++
K_U01++
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
03 Potrafi podjąć współpracę z ekspertami kryminalistycznymi i instytucjami z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W18++
K_K07+
P6S_KR
P6S_UO
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Zapoznanie z programem nauczania, przedstawienie i omówienie literatury. Specyfikacja pracy biegłego. Przepisy prawne. Rodzaje zdarzeń drogowych. W01, C01 MEK01
7 TK02 Analiza wypadkowości w ruchu drogowym z elementami statystyki. Kryminalistyczne aspekty badania miejsca wypadku drogowego. Podstawowe pojęcia i zasady budowy dróg. Elementy mechaniki ruchu pojazdów. W02, C02 MEK02 MEK03
7 TK03 Zabezpieczenie miejsca zdarzenia i oględziny miejsca zdarzenia. Metody wyznaczania zakresu widoczności uczestników zdarzenia drogowego. Wpływ oświetlenia sygnalizacyjnego na zakres widoczności. W03, C03 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK04 Wypadki drogowe w trudnych warunkach oświetleniowych. Elementy teorii zauważania. Elementy samochodowej techniki świetlnej. Bezpieczeństwo czynne i bierne w pojazdach samochodowych. Powypadkowe badania pojazdów. Badania uszkodzeń elementów nadwozia. W04-W05 C04-C05 MEK01 MEK02
7 TK05 Wartości czasu reakcji podczas powstania zagrożenia w ruchu drogowym. Wpływ czynników zewnętrznych mający wpływ na czas reakcji. Czas trwania różnych czynności kierowcy mających wpływ na czas reakcji.Wypadki drogowe w warunkach ograniczonej widoczności. Samochodowa technika świetlna. W06 - W07, C06-C07 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK06 Czasowo - przestrzenna analiza wypadku drogowego. Wybrane zagadnienia niezbędne do przeprowadzenia rekonstrukcji wypadku. Zdarzenia drogowe pozorowane. W08 - W09, C08-C09 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK07 Problemy jazdy w kolumnie. Wyprzedzanie i omijanie. Wyłudzenia odszkodowań w ruchu drogowym - analiza rzeczywistych przypadków. W10, C10 MEK01
7 TK08 Metody rekonstrukcji wypadków drogowych. Elementy rachunkowe rekonstrukcji wypadku. Fotogrametria. W11 - W12, C11-C12 MEK03
7 TK09 Wypadki drogowe z udziałem pieszych, pojazdów jednośladowych i samochodów. Przykłady rekonstrukcji w oparciu o programy komputerowe wspomagające rekonstrukcje wypadków drogowych. W13 - W14, C13-C14 MEK02 MEK03
7 TK10 Analiza rzeczywistych wypadków drogowych na podstawie opinii sądowych. Analiza parametrów bezpieczeństwa na wybranym skrzyżowaniu w aspekcie zarządzania organizacji ruchu drogowego. Zaliczenie przedmiotu. W15, C15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Aktywność, pozytywne oceny cząstkowe (w wyniku sprawdzenia wiedzy w formie ustnej lub pisemnej).
Ćwiczenia/Lektorat Obecność na zajęciach, aktywność, pozytywne oceny cząstkowe (w wyniku sprawdzenia wiedzy w formie ustnej lub pisemnej).
Ocena końcowa Wiedza z zakresu modułów przedstawionych w karcie przedmiotu weryfikowana podczas zaliczenia końcowego po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Kępa; A. Podgórska; J. Rajchel Criterion for assessing the causes of road accidents according to a specific age group of drivers in Poland based on road incidents occurred in 2020 2022
2 P. Kępa Bezpieczeństwo osób pieszych w ruchu drogowym na przykładzie rzeczywistej sytuacji wypadkowej 2021
3 P. Kępa; B. Kogut The impact of russian policy on Saudi Arabia in terms of economy security 2021
4 P. Kępa; B. Kogut The Impact of Using Vehicle Lighting during the Day on Road Safety - Selected Aspects 2021
5 P. Kępa; M. Magniszewski Bezpieczeństwo w transporcie powietrznym i lądowym w czasie pandemii Covid-19 2021
6 P. Kępa The issue of road visibility and road traffic safety 2020
7 P. Kępa; W. Żagan The effects of using passing beams during the day in real traffic conditions 2019