logo
Karta przedmiotu
logo

Mechanika zderzeń pojazdów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektromobilność

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 14743

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Paweł Kępa

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znajomość techniki i elektromechaniki samochodowej, metod i narzędzi stosowanych przez rzeczoznawców techniki samochodowej i biegłych sądowych podczas przeprowadzania rekonstrukcji wypadków drogowych

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych IV semestru.

Materiały dydaktyczne: Autorski program Speed Crash wspomagający mechanikę ruchu i zderzeń pojazdów oraz rekonstrukcję wypadków drogowych. Sprzęt kryminalistyczny będący na wyposażeniu Centrum Analiz Kryminalistycznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Leon Prochowski Mechanika ruchu Warszawa, WKiŁ. 2016
2 Jerzy Wicher Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, Warszawa, WKiŁ . 2012
3 Leon Prochowski Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych, Warszawa, WKiŁ. 2014
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Leon Prochowski Mechanika ruchu Warszawa : WKiŁ. 2016
2 Jerzy Wicher Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego Warszawa, WKiŁ. 2012
3 Leon Prochowski Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych Warszawa, WKiŁ. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Jerzy Ukraiński Postępowanie przygotowawcze w sprawie o wypadek drogowy Rzeszów, "R-press" ". 1992

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z techniki, elektromechaniki samochodowej i rzeczoznawstwa pojazdów silnikowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętność analizy zjawisk, procesów i problemów w zakresie techniki samochodowej, kinematyki i dynamiki ruchu.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność komunikowania i pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna nowoczesne metody i narzędzia niezbędne do przeprowadzenia analizy mechaniki ruchu i zderzeń pojazdów na podstawie kształcenia oraz programu Speed Crash (autorstwo prowadzącego) weryfikującego powyższą analizę. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W02++
K_U03+++
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UU
P6S_WG
02 Samodzielnie przeprowadza wybrane czynności z zakresu przedwypadkowego i powypadkowego przemieszczania się pojazdów w oparciu o mechanikę ruchu i zderzeń pojazdów oraz funkcje i zasadę działania elementów bezpieczeństwa czynnego i biernego. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W18+++
K_U03+++
P6S_UK
P6S_WG
P6S_WK
03 Potrafi podjąć współpracę z rzeczoznawcami samochodowymi oraz ekspertami kryminalistycznymi i instytucjami z zakresu techniki samochodowej oraz rekonstrukcji wypadków drogowych wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_U01+++
K_U03+++
K_K07+
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Zapoznanie z programem nauczania, przedstawienie i omówienie literatury. Specyfikacja pracy rzeczoznawcy samochodowego, przepisy prawne dotyczące użytkowania pojazdów i maszyn roboczych. Rodzaje zdarzeń drogowych. W01-W02, P01-P02 MEK03
4 TK02 Podstawowe pojęcia i zasady budowy dróg. Powypadkowe badania pojazdów. Badania uszkodzeń elementów pojazdów z pomiarem zakresu deformacji oraz sztywności nadwozia jako elementy niezbędne do określenia mechaniki zderzenia. Nieobowiązkowy udział w rzeczywistych oględzinach i badaniu stanu technicznego pojazdu biorącego udział w wypadku drogowym. W03-W04, P03-P04 MEK03
4 TK03 Kryminalistyczne aspekty badania miejsca wypadku drogowego. Wstęp do mechaniki ruchu pojazdów. W05-W06, P05-P06 MEK01 MEK03
4 TK04 Charakterystyka zewnętrzna silnika, opory ruchu, siła napędowa, opór bezwładności, opór toczenia, opór powietrza, stateczność jazdy ze względu na siłę nośną, opór wzniesienia, bilansowe równanie ruchu samochodu, maksymalne wzniesienie, maksymalne przyspieszenie, czas i droga rozpędzania, hamowanie silnikiem. W07-W08, P07-P08 MEK01 MEK02
4 TK05 Przyczepność ogumionego koła do jezdni - omówienie współczynników przyczepności wzdłużnej i poprzecznej w zależności od rodzaju nawierzchni, ograniczenia dynamiki samochodu ze względu na przyczepność, zjawisko aquaplaningu, ruch pojazdu w fazie poprzedzającej hamowanie oraz w czasie hamowania i poślizgu, jazda samochodu na łuku. W09-W10, P09-P10 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK06 Obliczanie parametrów ruchu - model Marquarda, model Burga oraz model McHenry'ego. Wybrane zagadnienia z zakresu teorii zderzeń pojazdów niezbędne do przeprowadzenia rekonstrukcji wypadku. Czasowo - przestrzenna analiza wypadku drogowego z uwzględnieniem skutków działania siły bezwładności. W11-W12, P11-P12 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK07 Programy komputerowe wspomagające rekonstrukcje wypadków drogowych w zakresie mechaniki zderzeń oraz powypadkowego przemieszczania się pojazdów jako weryfikacja obliczeń rachunkowych. W13-W14, P13-P14 MEK01 MEK02
4 TK08 Elementy rachunkowe rekonstrukcji wypadku. Wypadki drogowe z udziałem pojazdów jednośladowych (algebraiczny przykład rekonstrukcji). Przeprowadzenie symulacji komputerowej wypadku drogowego. Zaliczenie przedmiotu. W15, P15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 8.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Aktywność, zaliczenie pisemne.
Projekt/Seminarium Praca praktyczna realizowana podczas zajęć
Ocena końcowa Wiedza z zakresu modułów przedstawionych w karcie przedmiotu weryfikowana podczas egzaminu końcowego po uprzednim zaliczeniu projektu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Kępa; A. Podgórska; J. Rajchel Criterion for assessing the causes of road accidents according to a specific age group of drivers in Poland based on road incidents occurred in 2020 2022
2 P. Kępa Bezpieczeństwo osób pieszych w ruchu drogowym na przykładzie rzeczywistej sytuacji wypadkowej 2021
3 P. Kępa; B. Kogut The impact of russian policy on Saudi Arabia in terms of economy security 2021
4 P. Kępa; B. Kogut The Impact of Using Vehicle Lighting during the Day on Road Safety - Selected Aspects 2021
5 P. Kępa; M. Magniszewski Bezpieczeństwo w transporcie powietrznym i lądowym w czasie pandemii Covid-19 2021
6 P. Kępa The issue of road visibility and road traffic safety 2020
7 P. Kępa; W. Żagan The effects of using passing beams during the day in real traffic conditions 2019