logo
Karta przedmiotu
logo

Sterowanie napędami pojazdów elektrycznych i hybrydowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektromobilność

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Elektrodynamiki i Systemów Elektromaszynowych

Kod zajęć: 14739

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L30 P15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Piotr Bogusz

semestr 5: mgr inż. Piotr Zasowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student przyswaja wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z napędami elektrycznymi i ich sterowaniem pod kątem zastosowania w pojazdach elektrycznych i hybrydowych

Ogólne informacje o zajęciach: Zrozumienie zjawisk zachodzących w podstawowych napędach elektrycznych. Obsługa wybranych nowoczesnych układów sterowania napędów elektrycznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 K. Zawirski , J. Deskur, T. Kaczmarek Automatyka napędu elektrycznego Wyd. Politechniki Poznańskiej. 2012
2 K. Bisztyga Sterowanie i regulacja silników elektrycznych WNT. 1989
3 3. T. Orłowska-Kowalska Bezczujnikowe układy napędowe z silnikami indukcyjnymi Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zarejestrowany na semestr 5.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw elektrotechniki, elektroniki, energoelektroniki i automatyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samokształcenia i obsługi podstawowych przyrządów pomiarowych dotyczących elektryczności.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeb ciągłego kształcenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 posiada podstawową wiedzę z zakresu napędu elektrycznego wykład, laboratorium Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie laboratorium, egzamin pisemny K_W05++
K_U02++
P6S_UK
P6S_WG
P6S_WK
02 zna budowę i zasadę działania wybranych maszyn elektrycznych stosowanych w napędach pojazdów elektrycznych i hybrydowych Wykład, laboratorium Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie laboratorium, egzamin pisemny K_W05+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
P6S_WK
03 posiada podstawową wiedzę z zakresu dwukierunkowej przemiany energii w wybranych maszynach elektrycznych Wykład, laboratorium Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie laboratorium, egzamin pisemny K_U02+
P6S_UK
04 posiada podstawową wiedzę z zakresu automatycznej regulacji prędkości i położenia w układach napędowych Wykład, laboratorium, projekt Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczenie laboratorium, wykonanie i zaliczenie projektu, egzamin pisemny K_W05+++
K_W09+
K_U15+++
K_K07++
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
05 Posiada podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania omawianych napędów Wykład, projekt K_W05+++
K_U15+++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Równanie ruchu, dobór silników elektrycznych do napędów W01-W02 MEK01 MEK03
5 TK02 Metody regulacji prędkości w napędach z maszynami elektrycznymi: prądu stałego, asynchronicznymi, z komutacją elektroniczną, skokowymi W03-W15, L01-L15, P01-P05 MEK01 MEK02
5 TK03 Sposoby hamowania elektrycznego, wybranych maszyn elektrycznych, możliwości rekuperacji energii, praca czterokwadrantowa W16-W22, L16-L22, P06-P10 MEK03 MEK04
5 TK04 Układy automatycznej regulacji prędkości i położenia W23-W24, L23-L25, P11-P12 MEK01 MEK02 MEK04
5 TK05 Zastosowanie elektrycznych układów napędowych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych W25-W30, L26-L30, P13-P15 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 6.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium (L) Zaliczenie pisemne lub ustne + sprawozdania
Projekt/Seminarium (P) Wykonanie i zaliczenie projektu
Ocena końcowa (K) Ocena końcowa będzie uzyskana na podstawie ocen z egzaminu (E), laboratorium (L) i projektu (P) wg wzoru: K=0,5E+0,3L+0,2P

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Bogusz; M. Korkosz; A. Kutsyk; A. Lozynskyy; M. Semeniuk An Analysis of Asymmetrical and Open-Phase Modes in a Symmetrical Two-Channel Induction Machine with Consideration of Spatial Harmonics 2024
2 P. Bogusz; M. Korkosz; J. Kozyra; A. Kutsyk; A. Lozynskyy; Z. Łukasik; M. Semeniuk Electromagnetic and Electromechanical Compatibility Improvement of a Multi-Winding Switch Control-Based Induction Motor—Theoretical Description and Mathematical Modeling 2022
3 P. Bogusz; J. Mróz Thermal problems during start-up of cage induction motors 2021
4 P. Bogusz; M. Daraż; M. Korkosz; J. Prokop Analysis Performance of SRM Based on the Novel Dependent Torque Control Method 2021
5 P. Bogusz; M. Korkosz; B. Pakla; J. Prokop Frequency analysis in fault detection of dual-channel BLDC motors with combined star–delta winding 2021
6 P. Bogusz; M. Korkosz; B. Pakla; G. Podskarbi; J. Prokop Analysis of Open-Circuit Fault in Fault-Tolerant BLDC Motors with Different Winding Configurations 2020
7 P. Bogusz; M. Dudek; P. Dudek; W. Frączek; M. Korkosz; A. Raźniak; P. Wygonik Some aspects of gaseous hydrogen storage and the performance of a 10-kW Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cells stack as part of a hybrid power source 2019
8 P. Bogusz; M. Korkosz; B. Pakla; G. Podskarbi; J. Prokop Comparative Analysis of Fault-Tolerant Dual-Channel BLDC and SR Motors 2019
9 P. Bogusz; M. Korkosz; J. Prokop Complex Performance Analysis and Comparative Study of Very High-Speed Switched Reluctance Motors 2019
10 P. Bogusz; M. Korkosz; J. Prokop The Fault-Tolerant Quad-Channel Brushless Direct Current Motor 2019