Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność
Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Elektromobilność
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Chemii Fizycznej
Kod zajęć: 14477
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C30 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. prof. PRz Anna Szlachta
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. prof. PRz Joanna Wojturska
Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. Tomasz Pacześniak
Terminy konsultacji koordynatora: czwartek: 13.45-15.15 piątek: 13.00-14.30
semestr 1: dr inż. Łukasz Florczak , termin konsultacji środa 12:30-14:00 czwartek 10:30-12:00
Główny cel kształcenia: Przekazanie wiedzy z zakresu podstaw chemii a także elektrochemicznych układów przetwarzających, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia konwersji energii w ogniwach paliwowych i energetyki wodorowej.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia dla studentów I roku kierunku Elektromobilność obejmują 15 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń i 15 godzin laboratorium.
Materiały dydaktyczne: W ramach ćwiczeń udostępnione zostają zestawy zadań rachunkowych.
1 | Beard Kirby W. | Linden's Handbook of Batteries | Mcgraw Hill Book Co. | 2019 |
2 | Kisza Adolf | Elektrochemia I Jonika | WNT. | 2000 |
3 | Kisza Adolf | Elektrochemia I Elektrodyka | WNT. | 2000 |
4 | Świerżewski M. | CHEMICZNE ŹRÓDŁA PRĄDU ELEKTRYCZNEGO | COSIW SEP. | 2013 |
1 | Loretta Jones | Chemia ogólna | PWN. | 2020 |
2 | Atkins R. | Chemia Fizyczna | PWN. | 2019 |
Wymagania formalne: Aktywny status studenta I roku.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z chemii z zakresu szkoły średniej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność operowania wiedzą nabytą w szkole średniej w stopniu umożliwiającym rozwój.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zna przepisy BHP nt bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym. Jest odpowiedzialny, wykazuje dojrzałość wymaganą w roli studenta.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma wiedzę w zakresie kinetyki chemicznej. | ćwiczenia rachunkowe | test pisemny, egzamin pisemny |
K_W03+++ |
P6S_WG |
02 | Ma wiedzę w zakresie termodynamiki chemicznej. | ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | egzamin pisemny, test pisemny, test ustny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie pisemne |
K_W03+++ |
P6S_WG |
03 | Ma wiedzę w zakresie podstaw elektrochemii. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium, | egzamin pisemny, test pisemny, test ustny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie pisemne |
K_W03+++ |
P6S_WG |
04 | Ma wiedzę w zakresie elektrochemicznych procesów konwersji energii. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | egzamin pisemny, test pisemny, test ustny, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie pisemne |
K_W03+++ |
P6S_WG |
05 | Ma wiedzę w zakresie perspektyw rozwoju chemicznych źródeł energii. | wykład | egzamin pisemny |
K_W03+++ |
P6S_WG |
06 | Ma wiedzę w zakresie ekologicznych skutków produkcji energii. | wykład | egzamin pisemny |
K_W03++ K_U01+ |
P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
07 | Zna podstawowe rodzaje ogniw paliwowych. | wykład | egzamin pisemny |
K_W03++ K_U08+ |
P6S_UW P6S_WG |
08 | Rozumie możliwości energetyki opartej na wodorze. | wykład | egzamin pisemny |
K_W03++ K_U01+ |
P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
09 | Potrafi przeprowadzić podstawowe obliczenia chemiczne, w tym związane z elektrochemiczną konwersją energii. | ćwiczenia rachunkowe | test pisemny, egzamin pisemny |
K_W03+++ K_U08+ |
P6S_UW P6S_WG |
10 | Potrafi wykonać eksperyment laboratoryjny i poprawnie zinterpretować uzyskane dane. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, test ustny, sprawozdanie pisemne, egzamin pisemny |
K_W03+ K_W06+++ K_U01+ K_K03++ |
P6S_KK P6S_KR P6S_UO P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W | MEK03 | |
1 | TK02 | W | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK03 | W | MEK01 MEK02 MEK04 | |
1 | TK04 | W | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK05 | W | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
1 | TK06 | W | MEK04 MEK06 MEK07 | |
1 | TK07 | W | MEK04 MEK05 MEK06 | |
1 | TK08 | W | MEK04 MEK05 MEK06 | |
1 | TK09 | W | MEK05 MEK06 | |
1 | TK10 | W | MEK06 | |
1 | TK11 | C1 | MEK09 | |
1 | TK12 | C2-C3 | MEK09 | |
1 | TK13 | C4-C5 | MEK09 | |
1 | TK14 | C6-C7 | MEK09 | |
1 | TK15 | C8-C9 | MEK09 | |
1 | TK16 | C10-C12 | MEK09 | |
1 | TK17 | C13 | MEK09 | |
1 | TK18 | C14-C15 | MEK09 | |
1 | TK19 | L1 | MEK09 MEK10 | |
1 | TK20 | L2 | MEK09 MEK10 | |
1 | TK21 | L3 | MEK08 MEK10 | |
1 | TK22 | L4 | MEK09 MEK10 | |
1 | TK23 | W | MEK01 MEK02 MEK05 MEK08 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
8.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
8.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | |||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
5.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny obejmujący zakres materiału wykładu, ćwiczeń rachunkowych oraz laboratorium danego semestru. Egzamin zawiera część teoretyczną oraz zadania rachunkowe. Ocena z egzaminu zależy od ilości zdobytych punktów: 3,0 (50,0 %-60,0%) MP ; 3,5 (60,1%-70,0%) MP; 4,0 (70,1%-80,0%) MP; 4,5 (80,1%-90,0%) MP; 5,0 (90,1%-100%) MP. MP oznacza maksymalną liczbę punktów, możliwą do uzyskania. |
Ćwiczenia/Lektorat | Pozytywne zaliczenie 3 pisemnych testów, obejmujących zadania oraz zagadnienia teoretyczne, realizowanych w danym semestrze. Osoby, które nie zaliczyły któregoś z testówprzystępują do pisemnego testu poprawkowego, obejmującego treści programowe niezaliczonych wcześniej sprawdzianów. Ocena końcowa ćwiczeń, uzyskana przed sesją egzaminacyjną, obliczana jest na podstawie wyników wymienionych sprawdzianów, w tym poprawkowego. Sposób zamiany punktów na ocenę jest następujący: 3,0 (50,0 %-60,0%) MP ; 3,5 (60,1%-70,0%) MP; 4,0 (70,1%-80,0%) MP; 4,5 (80,1%-90,0%) MP; 5,0 (90,1%-100%) MP. MP oznacza maksymalną liczbę punktów, możliwą do uzyskania. Ocena ustalona na podstawie sprawdzianów może zostać zmodyfikowana w oparciu o analizę aktywności i postępów studenta w trakcie ćwiczeń. Ocena ta w ocenie końcowej modułu posiada współczynnik w=1,0 uwzględniający pierwszy termin zaliczenia. Ocena końcowa ćwiczeń, uzyskana w sesji poprawkowej, zależy od ilości punktów zdobytych na kolejnym sprawdzianie poprawkowym: 3,0 (50,0 %-60,0%) MP ; 3,5 (60,1%-70,0%) MP; 4,0 (70,1%-80,0%) MP; 4,5 (80,1%-90,0%) MP; 5,0 (90,1%-100%) MP. MP oznacza maksymalną liczbę punktów, możliwą do uzyskania. Ta ocena z ćwiczeń rachunkowych wnosi do oceny końcowej modułu odpowiedni współczynnik w=0,9. |
Laboratorium | Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ćwiczeń objętych harmonogramem. Ocena z laboratorium obliczana jest na podstawie średnej arytmetycznej z ocen uzyskanych z kolokwów wstępnych, odbywających się na każdych zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest oddanie prawidłowo wykonanego sprawozdania. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa (K): K= 0,33 w L + 0,34 x C + 0,33 w W gdzie: L, W oznacza odpowiednio pozytywną ocenwę z laboratorium i wykładu, w- współczynnik uwzględniający termin zaliczenia, w=1,0 pierwszy termin, w=0,9 drugi termin, w=0,8 trzeci termin. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Dorozhovets; A. Szlachta | Problems of estimating the uncertainty of water pHmeasurement | 2024 |
2 | Ł. Byczyński; D. Czachor-Jadacka; M. Kisiel; B. Mossety-Leszczak; B. Pilch-Pitera; K. Pojnar; M. Walczak; J. Wojturska | Poliuretanowy lakier proszkowy oraz sposób wytwarzania poliuretanowego lakieru proszkowego | 2024 |
3 | Ł. Byczyński; E. Ciszkowicz; D. Czachor-Jadacka; M. Kisiel; B. Mossety-Leszczak; B. Pilch-Pitera; M. Walczak; J. Wojturska | Wodna dyspersja kationomerów uretanowo-akrylowych, sposób wytwarzania wodnej dyspersji kationomerów uretanowo-akrylowych oraz sposób wytwarzania fotoutwardzalnej powłoki z wykorzystaniem tej wodnej dyspersji | 2024 |
4 | P. Chmielarz; T. Pacześniak; K. Rydel-Ciszek; A. Sobkowiak | Bio-Inspired Iron Pentadentate Complexes as Dioxygen Activators in the Oxidation of Cyclohexene and Limonene | 2023 |
5 | P. Otomański; E. Pawłowski; A. Szlachta | Application of LabVIEW to Determine Characteristics of Two-Terminal Passive Components | 2023 |
6 | P. Otomański; E. Pawłowski; A. Szlachta | The Influence of Noise Level on the Value of Uncertainty in a Measurement System Containing an Analog-to-Digital Converter | 2023 |
7 | A. Kowalczyk; A. Szlachta | Using conditional averaging of delayed signals to measure phase shift angle | 2022 |
8 | A. Odon; A. Szlachta | Voltage Response of a Pyroelectric Detector to a Single Rectangular Optical Radiation Pulse | 2022 |
9 | A. Szlachta; M. Trybus | Pyroelectric response of single-crystal samples of trigycine sulphate in three dimensions | 2022 |
10 | I. Likhnovsky; Y. Lutsyk; A. Riznyk; A. Szlachta | Acoustic thermometry of temperature distribution in fuel rods at the design stage | 2022 |
11 | P. Otomański; E. Pawłowski; A. Szlachta | Eksperymentalna ocena niepewności w torze pomiarowym z kartą przetwornika analogowo-cyfrowego | 2022 |
12 | P. Otomański; E. Pawłowski; A. Szlachta | Ocena niepewności w procesie wzorcowania liczników energii elektrycznej prądu stałego | 2022 |
13 | Z. Krawiecki; P. Otomański; E. Pawłowski; A. Szlachta | LabVIEW jako element nauki zdalnej | 2022 |
14 | Ł. Byczyński; D. Czachor-Jadacka; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska; J. Wojturski; P. Wrona | Farba proszkowa | 2022 |
15 | Ł. Byczyński; P. Król; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska | Sposób wytwarzania blokowanych poliizocyjanianów do poliuretanowych powłok proszkowych | 2022 |
16 | P. Błoniarz; D. Maksym; J. Muzart; T. Pacześniak; A. Pokutsa; A. Zaborovskyi | Cyclohexane oxidation: relationships of the process efficiency with electrical conductance, electronic and cyclic voltammetry spectra of the reaction mixture | 2021 |
17 | P. Chmielarz; A. Miłaczewska; T. Pacześniak; K. Rydel-Ciszek; A. Sobkowiak | ‘Oxygen-Consuming Complexes’–Catalytic Effects of Iron–Salen Complexes with Dioxygen | 2021 |
18 | P. Otomański; E. Pawłowski; A. Szlachta | The Evaluation of Expanded Uncertainty of DC Voltages in the Presence of Electromagnetic Interferences using the LabVIEW Environment | 2021 |
19 | P. Otomański; E. Pawłowski; A. Szlachta | Use of a Virtual Instrument for Measurements of Direct Voltages in the Presence of Interferences | 2021 |
20 | W. Frącz; T. Pacześniak; I. Zarzyka | Rigid polyurethane foams modified with borate and oxamide groups-Preparation and properties | 2021 |
21 | Ł. Byczyński; P. Król; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska | Blokowane poliizocyjaniany, ich zastosowanie oraz poliuretanowe lakiery proszkowe | 2021 |
22 | Ł. Byczyński; P. Król; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska | Blokowane poliizocyjaniany, sposób ich wytwarzania i zastosowanie | 2021 |
23 | A. Kowalczyk; A. Szlachta | Propagacja i analiza sygnałów w wybranych systemach elektronicznych i telekomunikacyjnych | 2020 |
24 | J. Wojturska | The effect of chain extender structure on the enzymatic degradation of carbohydrate based polyurethane elastomers | 2020 |
25 | M. Dorozhovets; A. Szlachta | Uncertainties of theestimators and parameters of distribution in measurements with multiply observations | 2020 |
26 | P. Błoniarz; J. Muzart; T. Pacześniak; A. Pokutsa; S. Tkach; A. Zaborovskyi | Sustainable oxidation of cyclohexane and toluene in the presence of affordable catalysts: Impact of the tandem of promoter/oxidant on process efficiency | 2020 |
27 | P. Błoniarz; O. Fliunt; Y. Kubaj; T. Pacześniak; A. Pokutsa; A. Zaborovskyi | Sustainable oxidation of cyclohexane catayzed by a VO(acac)2 - oxalic acid tandem: the electrochemical motive of the process efficiency | 2020 |
28 | P. Błoniarz; P. Chmielarz; T. Pacześniak; K. Rydel-Ciszek; A. Sobkowiak; K. Surmacz; I. Zaborniak | Iron-Based Catalytically Active Complexes in Preparation of Functional Materials | 2020 |
29 | P. Błoniarz; Y. Kubaj; D. Maksym; J. Muzart; T. Pacześniak; A. Pokutsa; A. Zaborovskyi | Versatile and Affordable Approach for Tracking the Oxidative Stress Caused by the Free Radicals: the Chemical Perception | 2020 |
30 | A. Golijanek-Jędrzejczyk; R. Hanus; M. Jaszczur; A. Szlachta; M. Zych | Signal processing in the investigation of two-phase liquid-gas flow by gamma-ray absorption | 2019 |
31 | I. Bubela; M. Dorozhovets; A. Szlachta | Investigation of the Instrumental Components in Uncertainty of Extreme Random Observations | 2019 |