logo
Karta przedmiotu
logo

Fizyka II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektromobilność

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 14463

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Dorota Jakubczyk

Terminy konsultacji koordynatora: środa: 8:00 - 9:00, czwartek: 8:30 - 10:30

semestr 2: mgr inż. Sylwia Kudła , termin konsultacji środa: 12:00 - 13:30, czwartek tydzień A: 12:30 - 14:00, czwartek tydzień B: 11:00 - 12:30

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawami fizyki w zakresie niezbędnym do kontynuowania studiów na wyższych semestrach.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zawiera wiedzę z fizyki przydatną z możliwością jej wykorzystania do opisu zjawisk fizycznych w zakresie studiowanego kierunki. Stopień trudności zajęć jest dostosowany do wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych przeciętnego absolwenta szkoły średniej oraz liczby godzin zajęć kontaktowych.

Materiały dydaktyczne: prezentacje wykładów, teksty zadań, własne teksty, inne materiały na http://e-learning.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 R.Resnick, D.Holliday, J.Walker Podstawy fizyki PWN, Warszawa. 2005.
2 William Moebs et. al., Fizyka dla szkół wyższych T1-T3 Open Stax Polska. 2019
3 H.D. Young, R. A. Freedman University Physics Pearson New York. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Walker Podstawy fizyki. Zbiór zadań Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2005
2 K. Chłędowska, R. Sikora Wybrane problemy z fizyki z rozwiązaniami Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2010
3 William Moebs et. al., Fizyka dla szkół wyższych, Open Stax Polska: Pobierz za darmo ze strony https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-polska Open Stax. 2019
Literatura do samodzielnego studiowania
1 P. Hewit Fizyka wokół nas PWN, Warszawa. 2005
2 J. Orear, Fizyka, WNT Warszawa. 1990
3 I.W. Sawielew, Wykłady z fizyki, t-3, Wydawnictwo naukowe PWN. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Uczestniczący w zajęciach są studentami I roku studiów. Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej znajomość funkcji elementarnych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnej pracy z podręcznikiem

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe pojęcia i prawa elektromagnetyzmu. wykład egzamin pisemny K_W02++
K_U05+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
02 Zna podstawowe pojęcia i prawa związane z optyką i naturą światła wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_U05+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
03 Zna podstawowe pojęcia mechaniki kwantowej oraz podstawowe modele budowy atomu i jądra atomowego. wykład egzamin pisemny K_W02++
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
04 Zna podstawowe zagadnienia związane z fizyką fazy skondensowanej. wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
05 Potrafi wykorzystać podstawowe pojęcia z zakresu elektryczności i magnetyzmu w celu rozwiązania prostych problemów. ćwiczenia rachunkowe zaliczenie pisemne K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
06 Potrafi wykorzystać podstawowe pojęcia i prawa optyki geometrycznej i falowej do rozwiązywania prostych problemów. ćwiczenia rachunkowe zaliczenie pisemne K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
07 Potrafi korzystać z literatury także obcojęzycznej oraz materiałów w formie elektronicznej w celu rozwiązania powierzonych zadań. ćwiczenia rachunkowe obserwacja wykonawstwa K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Elektromagnetyzm, elektrodynamika klasyczna. W1-W10, C1-C6 MEK01 MEK05
2 TK02 Elementy optyki geometrycznej i falowej. W11-W14, C7-C9 MEK02 MEK06
2 TK03 Elementy fizyki współczesnej, mechanika kwantowa, budowa atomu i jądra atomowego. W15-W22, C10-C13 MEK03 MEK07
2 TK04 Elementy fizyki ciała stałego. W23-W30, C14-C15 MEK04 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena jest uzależniona od wyniku pisemnego egzaminyz opcjonalną częścią ustną, rozwiązania testów dostępnych online na platformie e- learningowej oraz obecności na wykładzie.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena uwzględnia zaliczenie dwóch kolokwiów oraz aktywność studenta na zajęciach, wyniki sprawdzianów cząstkowych oraz obecność na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ważoną stopnia zaliczenia ćwiczeń (0.4) i wyniku zaliczenia wykładu (0.6). Obydwie oceny muszą być pozytywne.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; F. Hindilerden; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı Raman spectroscopy-based biomarker screening by studying the fingerprint and lipid characteristics of Polycythem..a Vera cases blood serum 2023
2 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Kula-Maximenko; M. Nalçacı Detection of primary myelofibrosis in blood serum via Raman spectroscopy assisted by machine learning approaches; correlation with clinical diagnosis 2023
3 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı Application of Fourier Transform InfraRed spectroscopy of machine learning with Support Vector Machine and principal components analysis to detect biochemical changes in dried serum of patients with primary myelofibrosis 2023
4 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı FTIR- based serum structure analysis in molecular diagnostics of essential thrombocythemia disease 2023
5 M. Błądziński; A. Gala‑Błądzińska; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; P. Prach; K. Szemela; K. Tęcza; M. Żyłka; W. Żyłka Optical monitoring of hemodialysis using noninvasive measurement of uric acid in the dialysate 2023
6 S. Çeçen; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk Chemical changes in childhood obesity blood as a marker of the disease. A Raman-based machine learning study 2023
7 D. Jakubczyk Some Details Concerning Transition from the Hubbard Model to the Heisenberg Model 2022
8 D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Kaczor; M. Łabuz; J. Milewski; A. Wal A Maple package for combinatorial aspects of Bethe Ansatz 2021
9 D. Jakubczyk Application of the Schur–Weyl Duality in the One-Dimensional Hubbard Model 2020
10 D. Jakubczyk The one-dimensional Hubbard model in the limit of U<<t 2019
11 D. Jakubczyk; P. Jakubczyk The example of using the Schur-Weyl duality in one-dimensional Hubbard model 2019