logo
Karta przedmiotu
logo

Fizyka II

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektromobilność

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 14463

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Dorota Jakubczyk

Terminy konsultacji koordynatora: środa: 8:00 - 9:00, czwartek: 8:30 - 10:30

semestr 2: mgr inż. Sylwia Kudła , termin konsultacji środa: 12:00 - 13:30, czwartek tydzień A: 12:30 - 14:00, czwartek tydzień B: 11:00 - 12:30

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawami fizyki w zakresie niezbędnym do kontynuowania studiów na wyższych semestrach.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zawiera podstawowe treści z zakresu elektromagnetyzmu oraz wybrane elementy z innych działów fizyki.

Materiały dydaktyczne: prezentacje wykładów umieszczone na stronie internetowej przez koordynatora

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 R.Resnick, D.Holliday, J.Walker Podstawy fizyki PWN, Warszawa.
2 William Moebs et. al., Fizyka dla szkół wyższych T1-T3 Open Stax Polska. 2019
3 2. R.P. Feynman, R.B. Leighton, M. Sands Feynmana wykłady z fizyki PWN.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 R.Resnick, D.Holliday, J.Walker Podstawy fizyki PWN.
2 K. Chłędowska, R. Sikora Wybrane problemy z fizyki z rozwiązaniami, cz.1 i cz.2 Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
3 William Moebs et. al. Fizyka dla szkół wyższych Open Stax. 2019
Literatura do samodzielnego studiowania
1 I.W. Sawielew Wykłady z fizyki, T1-T3 Wydawnictwo naukowe PWN.
2 A. Januszajtis Fizyka dla Politechnik, T2 Pola Pwn.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta. Zaliczenie z modułów Fizyka I i Matematyka I.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z mechaniki, rachunku różniczkowego i całkowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania prostych zadań z mechaniki, rachunku różniczkowego i całkowego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność ciągłego dokształcania się w związku z szybkim tempem rozwoju i wzrostem zastosowań nauk fizycznych w technice oraz rozumie ich aspekt społeczny.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Przedstawia podstawową wiedzę z zakresu termodynamiki, w tym zna podstawy kinetycznej teorii gazów i zasady termodynamiki. wykład, ćwiczenia egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
02 Przedstawia podstawową wiedzę z zakresu elektromagnetyzmu, w tym z pola ładunków i pola prądów. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin pisemny, egzamin cz. ustna, sprawdzian pisemny K_W02++
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
03 Przedstawia elementarną wiedzę z podstaw fizyki jądrowej i fizyki ciała stałego, w tym zna pojęcia atom, jądro atomowe, metal, izolator i półprzewodnik. wykład egzamin pisemny, egzamin ustny K_W02++
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
04 Potrafi wykorzystać podstawowe pojęcia z zakresu elektryczności i magnetyzmu w celu rozwiązania prostych problemów. ćwiczenia rachunkowe zaliczenie pisemne K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Termodynamika, w tym zasada ekwipartycji energii, rozkład Maxwella, równanie stanu gazu doskonałego, praca i ciepło, 0, I, i II zasada termodynamiki, energia całkowita i energia wewnętrzna, przemiany gazu doskonałego, ciepło właściwe, entropia. W1-W2, W15, C1 MEK01
2 TK02 Elektrostatyka, w tym pole elektryczne układu ładunków i prawo Gaussa. W3-W5, W15, C2-C3 MEK02 MEK04
2 TK03 Prąd elektryczny stały, w tym równanie ciągłości, prawo Ohma, prawa Kirchhoffa, prawo Joule'a. W6-W8, W15, C4-C5 MEK02 MEK04
2 TK04 Pole magnetyczne, w tym prawo Biota i Savarta, prawo Ampere'a, indukcja elektromagnetyczna, efekt Halla. W9-W10, W15, C6-C7 MEK02 MEK04
2 TK05 Elementy ciała stałego, w tym elementy teorii elektronów swobodnych, elementy teorii pasmowej ciała stałego, rozkład Fermiego-Diraca, Efekt Einsteina i de Haasa, doświadczenie Sterna i Gerlacha, podstawowe informacje o półprzewodnikach. W11-W12, W15 MEK03
2 TK06 Teoria jądra atomowego, w tym rozpad promieniotwórczy i energia jądrowa. Radon jako źródło potencjalnego zagrożenia dla zdrowia. W13-W14, W15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.50 godz./sem.
Egzamin ustny: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena jest oceną z egzaminu pisemnego z opcjonalną częścią ustną.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena jest średnią arytmetyczną z zaliczeń dwóch kolokwiów.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i z egzaminu. Obydwie oceny muszą być pozytywne.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; F. Hindilerden; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı Raman spectroscopy-based biomarker screening by studying the fingerprint and lipid characteristics of Polycythem..a Vera cases blood serum 2023
2 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Kula-Maximenko; M. Nalçacı Detection of primary myelofibrosis in blood serum via Raman spectroscopy assisted by machine learning approaches; correlation with clinical diagnosis 2023
3 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı Application of Fourier Transform InfraRed spectroscopy of machine learning with Support Vector Machine and principal components analysis to detect biochemical changes in dried serum of patients with primary myelofibrosis 2023
4 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı FTIR- based serum structure analysis in molecular diagnostics of essential thrombocythemia disease 2023
5 M. Błądziński; A. Gala‑Błądzińska; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; P. Prach; K. Szemela; K. Tęcza; M. Żyłka; W. Żyłka Optical monitoring of hemodialysis using noninvasive measurement of uric acid in the dialysate 2023
6 S. Çeçen; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk Chemical changes in childhood obesity blood as a marker of the disease. A Raman-based machine learning study 2023
7 D. Jakubczyk Some Details Concerning Transition from the Hubbard Model to the Heisenberg Model 2022
8 D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Kaczor; M. Łabuz; J. Milewski; A. Wal A Maple package for combinatorial aspects of Bethe Ansatz 2021
9 D. Jakubczyk Application of the Schur–Weyl Duality in the One-Dimensional Hubbard Model 2020
10 D. Jakubczyk The one-dimensional Hubbard model in the limit of U<<t 2019
11 D. Jakubczyk; P. Jakubczyk The example of using the Schur-Weyl duality in one-dimensional Hubbard model 2019