Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 14458
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Adam Rybka
Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska
Główny cel kształcenia: Przygotowanie studenta do projektu dyplomowego przez analizę poznanych w trakcie studiów magisterskich metod projektowania architektonicznego.
Ogólne informacje o zajęciach: Seminarium dyplomowe przygotowuje studenta do wykonania pracy dyplomowej przez analizę poznanych w toku studiów metod projektowania architektonicznego, poznawanie aktualnych światowych tendencji projektowych oraz zapoznanie się z aktualnymi przepisami prawa budowlanego.
1 | Ching F. | Architecture: Form, Space, & Order | Wydawnictwo: Wiley. | 2007 |
2 | Jodido F. | Architecture NOW! | Wydawnictwo: TASCHEN America Llc. | 2009 |
3 | Prokopska A. | Morfologia dzieła architektonicznego. Analiza metodologiczna wybranych morfologicznych układów środo | Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. | 2002 |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Warszawa: Arkady. | 2011 |
2 | Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane | . | ||
3 | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bud | . | 2002 | |
4 | Prokopska A. | Podręcznik projektowania architektonicznego. Procesy wstępne. | Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. | 2012 |
1 | Węglińska M. | Jak pisać pracę magisterską? | Kraków: IMPULS. | 2002 |
2 | Wisłocki K. | Metodologia i redakcja prac naukowych | Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. | 2013 |
Wymagania formalne: Zaliczone przedmioty z poprzednich semestrów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza na temat: projektowania zgodnego z przepisami prawa budowlanego i warunków technicznych, wymagań funkcjonalnych i powierzchniowych dostosowanych do poszczególnych funkcji obiektów budowlanych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność projektowania w określonym kontekście urbanistycznym. Umiejętność prawidłowego rozwiązania funkcjonalnego, architektonicznego, konstrukcyjnego i materiałowego projektowanego obiektu budow
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi samodzielnie przechodzić przez poszczególne etapy wykonywania projektu architektoniczno- budowlanego.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | D.W1. Zna i rozumie szczegółową problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w zakresie rozwiązywania złożonych problemów projektowych | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_W03+++ K_W06++ K_W11++ |
P7S_WG P7S_WK |
02 | D.W2. Zna i rozumie zaawansowaną problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki przydatną do projektowania obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych w kontekście społecznych, kulturowych, przyrodniczych, historycznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, integrując wiedzę zdobytą podczas w trakcie studiów | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_W03+++ K_W11++ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | D.W3. Zna i rozumie zasady, rozwiązania, konstrukcje, materiały budowlane stosowane przy wykonywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_W03++ |
P7S_WG P7S_WK |
04 | D.W4. Zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w kontekście wielobranżowego charakteru projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę współpracy z innymi specjalistami | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_W03++ K_W13++ |
P7S_WG P7S_WK |
05 | D.W5. Zna i rozumie zasady profesjonalnej prezentacji koncepcji architektonicznych i urbanistycznych | seminarium | prezentacja projektu |
K_W12+++ |
P7S_WK |
06 | D.U1. Potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących uwarunkowań, waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy oraz formułować wnioski do projektowania w skomplikowanym, interdyscyplinarnym kontekście | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW |
07 | D.U2. Potrafi zaprojektować złożony obiekt architektoniczny lub zespół urbanistyczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z przyjętym programem, uwzględniając aspekty pozatechniczne i integrując interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01++ K_U04+++ |
P7S_UK P7S_UU P7S_UW |
08 | D.U3. Potrafi przygotować zaawansowaną prezentację graficzną, pisemną i ustną własnych koncepcji projektowych w zakresie architektury i urbanistyki, spełniającą wymogi profesjonalnego zapisu właściwego dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | seminarium | prezentacja projektu |
K_U03+++ |
P7S_UK |
09 | D.U4. Potrafi wykorzystać metody analityczne do formułowania i rozwiązywania zadań projektowych | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01++ |
P7S_UK P7S_UW |
10 | D.U5. Potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych rozwiązań w postaci opracowania o charakterze naukowym | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03++ |
P7S_UK |
11 | D.U6. Potrafi organizować pracę z uwzględnieniem wszystkich faz pracy nad koncepcją projektową | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U05+++ |
P7S_UO P7S_UU |
12 | D.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR |
13 | D.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji | seminarium | prezentacja projektu |
K_K05++ |
P7S_KK P7S_KO |
14 | D.S3. Jest gotów do przyjęcia krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań i ustosunkowania się do niej w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dorobku dyscypliny naukowej, a także do twórczego i konstruktywnego wykorzystania tej krytyki | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR |
15 | D.S4. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań, a także innych aspektów działalności architekta; przekazania opinii w sposób powszechnie zrozumiały | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_K05+++ |
P7S_KK P7S_KO |
16 | D.S5. Jest gotów do właściwego określenia priorytetów działań służących realizacji zadania | seminarium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W22 | MEK05 | |
3 | TK02 | W01, W05 | MEK04 MEK09 | |
3 | TK03 | W18, W23 | MEK02 MEK07 MEK09 | |
3 | TK04 | W01, W15, W18 | MEK01 MEK11 | |
3 | TK05 | W18, W23 | MEK03 MEK06 MEK16 | |
3 | TK06 | W23 | MEK12 MEK13 MEK15 | |
3 | TK07 | W18, W23 | MEK08 MEK10 MEK14 | |
3 | TK08 | W18, W23 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
12.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Inne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Student osiągnął zakładany poziom zaawansowania projektu na wybrany temat pracy dyplomowej. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa na podstawie oceny kolejnych plansz projektowych, jako podsumowanie całości pracy projektowej wraz z opisem technicznym. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Kozłowska | Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju | 2022 |
2 | R. Mazur; A. Rybka | Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej | 2022 |
3 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
4 | A. Brudnicka; A. Rybka | Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design | 2020 |
5 | A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka | Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space | 2020 |
6 | M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz | How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States | 2020 |
7 | A. Brudnicka; A. Rybka | Creating a Smart City – Supporting Management of Regional | 2019 |
8 | A. Brudnicka; A. Rybka | Information management in architecture – off-grid capable complex | 2019 |
9 | A. Brudnicka; A. Rybka | Początki Głogowa Małopolskiego - koncepcja przestrzeni utopijnych | 2019 |
10 | G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka | Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow | 2019 |
11 | R. Mazur; A. Rybka | Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji | 2019 |