logo
Karta przedmiotu
logo

Seminarium dyplomowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 14458

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / C30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Adam Rybka

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przygotowanie studenta do projektu dyplomowego przez analizę poznanych w trakcie studiów magisterskich metod projektowania architektonicznego.

Ogólne informacje o zajęciach: Seminarium dyplomowe przygotowuje studenta do wykonania pracy dyplomowej przez analizę poznanych w toku studiów metod projektowania architektonicznego, poznawanie aktualnych światowych tendencji projektowych oraz zapoznanie się z aktualnymi przepisami prawa budowlanego.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Ching F. Architecture: Form, Space, & Order Wydawnictwo: Wiley. 2007
2 Jodido F. Architecture NOW! Wydawnictwo: TASCHEN America Llc. 2009
3 Prokopska A. Morfologia dzieła architektonicznego. Analiza metodologiczna wybranych morfologicznych układów środo Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. 2002
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Warszawa: Arkady. 2011
2 Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane .
3 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bud . 2002
4 Prokopska A. Podręcznik projektowania architektonicznego. Procesy wstępne. Rzeszów : Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Kraków: IMPULS. 2002
2 Wisłocki K. Metodologia i redakcja prac naukowych Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. 2013

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone przedmioty z poprzednich semestrów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza na temat: projektowania zgodnego z przepisami prawa budowlanego i warunków technicznych, wymagań funkcjonalnych i powierzchniowych dostosowanych do poszczególnych funkcji obiektów budowlanych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność projektowania w określonym kontekście urbanistycznym. Umiejętność prawidłowego rozwiązania funkcjonalnego, architektonicznego, konstrukcyjnego i materiałowego projektowanego obiektu budow

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi samodzielnie przechodzić przez poszczególne etapy wykonywania projektu architektoniczno- budowlanego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 D.W1. Zna i rozumie szczegółową problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w zakresie rozwiązywania złożonych problemów projektowych seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_W03+++
K_W06++
K_W11++
P7S_WG
P7S_WK
02 D.W2. Zna i rozumie zaawansowaną problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki przydatną do projektowania obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych w kontekście społecznych, kulturowych, przyrodniczych, historycznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, integrując wiedzę zdobytą podczas w trakcie studiów seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_W03+++
K_W11++
P7S_WG
P7S_WK
03 D.W3. Zna i rozumie zasady, rozwiązania, konstrukcje, materiały budowlane stosowane przy wykonywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_W03++
P7S_WG
P7S_WK
04 D.W4. Zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki w kontekście wielobranżowego charakteru projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę współpracy z innymi specjalistami seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_W03++
K_W13++
P7S_WG
P7S_WK
05 D.W5. Zna i rozumie zasady profesjonalnej prezentacji koncepcji architektonicznych i urbanistycznych seminarium prezentacja projektu K_W12+++
P7S_WK
06 D.U1. Potrafi dokonać krytycznej analizy istniejących uwarunkowań, waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy oraz formułować wnioski do projektowania w skomplikowanym, interdyscyplinarnym kontekście seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
07 D.U2. Potrafi zaprojektować złożony obiekt architektoniczny lub zespół urbanistyczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z przyjętym programem, uwzględniając aspekty pozatechniczne i integrując interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01++
K_U04+++
P7S_UK
P7S_UU
P7S_UW
08 D.U3. Potrafi przygotować zaawansowaną prezentację graficzną, pisemną i ustną własnych koncepcji projektowych w zakresie architektury i urbanistyki, spełniającą wymogi profesjonalnego zapisu właściwego dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego seminarium prezentacja projektu K_U03+++
P7S_UK
09 D.U4. Potrafi wykorzystać metody analityczne do formułowania i rozwiązywania zadań projektowych seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
10 D.U5. Potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych rozwiązań w postaci opracowania o charakterze naukowym seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03++
P7S_UK
11 D.U6. Potrafi organizować pracę z uwzględnieniem wszystkich faz pracy nad koncepcją projektową seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U05+++
P7S_UO
P7S_UU
12 D.S1. Jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_K03++
P7S_KO
P7S_KR
13 D.S2. Jest gotów do publicznych wystąpień i prezentacji seminarium prezentacja projektu K_K05++
P7S_KK
P7S_KO
14 D.S3. Jest gotów do przyjęcia krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań i ustosunkowania się do niej w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dorobku dyscypliny naukowej, a także do twórczego i konstruktywnego wykorzystania tej krytyki seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_K03++
P7S_KO
P7S_KR
15 D.S4. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań, a także innych aspektów działalności architekta; przekazania opinii w sposób powszechnie zrozumiały seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_K05+++
P7S_KK
P7S_KO
16 D.S5. Jest gotów do właściwego określenia priorytetów działań służących realizacji zadania seminarium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_K03++
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Omówienie metod pisania prac dyplomowych W22 MEK05
3 TK02 Omówienie doboru literatury do danego tematu pracy magisterskiej, pisania bibliografii, opracowania studium literatury W01, W05 MEK04 MEK09
3 TK03 Wybór tematu pracy magisterskiej W18, W23 MEK02 MEK07 MEK09
3 TK04 Identyfikacja i sformułowanie złożonych i zadań dotyczących tematyki pracy magisterskiej W01, W15, W18 MEK01 MEK11
3 TK05 Określenie założeń priorytetowych pracy magisterskiej W18, W23 MEK03 MEK06 MEK16
3 TK06 Weryfikacja i zatwierdzenie formy i budowy pracy magisterskiej W23 MEK12 MEK13 MEK15
3 TK07 Prezentacja zaawansowania pracy dyplomowej W18, W23 MEK08 MEK10 MEK14
3 TK08 Określenie celów i kierunków w dalszej pracy nad pracą dyplomową W18, W23

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 3.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Student osiągnął zakładany poziom zaawansowania projektu na wybrany temat pracy dyplomowej.
Ocena końcowa Ocena końcowa na podstawie oceny kolejnych plansz projektowych, jako podsumowanie całości pracy projektowej wraz z opisem technicznym.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Kozłowska Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju 2022
2 R. Mazur; A. Rybka Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej 2022
3 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
4 A. Brudnicka; A. Rybka Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design 2020
5 A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space 2020
6 M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States 2020
7 A. Brudnicka; A. Rybka Creating a Smart City – Supporting Management of Regional 2019
8 A. Brudnicka; A. Rybka Information management in architecture – off-grid capable complex 2019
9 A. Brudnicka; A. Rybka Początki Głogowa Małopolskiego - koncepcja przestrzeni utopijnych 2019
10 G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow 2019
11 R. Mazur; A. Rybka Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji 2019