logo
Karta przedmiotu
logo

Ergonomia

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 14456

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Monika Szopińska-Mularz

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek: 9.00-11.00 Wtorek: 10:30-12:30

semestr 1: dr hab. prof. PRz Jolanta Puacz-Olszewska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest ukazanie złożoności pracy człowieka, zagrożeń wynikających z uczestnictwa człowieka w procesie pracy, wskazanie na istotny wpływ otoczenia (w obszarze materialnych parametrów środowiska pracy i czynników techniczno-organizacyjnych) na komfort pracy

Ogólne informacje o zajęciach: Ergonomia opisuje złożoność pracy człowieka, zagrożenia występujące na stanowisku pracy warunkowane materialnymi parametrami środowiska pracy oraz czynnikami organizacyjno-technicznymi bezpośrednio związanymi ze stanowiskiem pracy. znajomość zasad ergonomii pozwala skutecznie kształtować bezpieczne warunki pracy i życia człowieka.

Materiały dydaktyczne: Pakiet multimedialny.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Górska E., Lewandowski J. Zarządzanie i organizacja środowiska pracy OW PW, Warszawa. 2010
2 Wieczorek S. Ergonomia Tarbonus, Kraków- Tarnobrzeg. 2010
3 Wieczorek S., Żukowski P. Organizacja bezpiecznej pracy Tarbonus, Kraków- Tarnobrzeg . 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Górska E. Projektowanie, diagnoza, eksperyment OW PW, Warszawa. 2002
2 Kowal E. Ekonomiczno- społeczne aspekty ergonomii PWN, Warszawa- Poznań . 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dotychczasowych kursów/modułów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi zastosować podstawowe zasady ergonomii

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podejmuje refleksje na temat bezpiecznych zachowań człowieka.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W1. Zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym wykład test pisemny K_W04+++
P7S_WG
02 B.W4. Zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym wykład test pisemny K_W04+
K_W10+
K_K01+
P7S_KO
P7S_KR
P7S_WG
P7S_WK
03 B.W5. Zna i rozumie zaawansowaną problematykę budownictwa, technologii i instalacji budowlanych, konstrukcji i fizyki budowli, obejmującą kluczowe, złożone zagadnienia w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznym wykład test pisemny K_W04+
K_W11+
K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
04 B.W6. Zna i rozumie przepisy techniczno-budowlane wykład test pisemny K_W11+++
K_K01+
P7S_KO
P7S_KR
P7S_WG
05 B.W8. Zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania wykład test pisemny K_W05+
P7S_WG
P7S_WK
06 B.W9. Zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej K_K04+
P7S_KK
P7S_KR
07 B.U1. Potrafi integrować zaawansowaną wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki, w tym historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury, gospodarki przestrzennej podczas rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich wykład test pisemny K_U01+
P7S_UK
P7S_UW
08 B.U2. Potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom K_W04+
P7S_WG
09 B.U3. Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, kulturowe, plastyczne, ekonomiczne i prawne w procesie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planistycznego o dużym stopniu złożoności wykład test pisemny K_K01+
P7S_KO
P7S_KR
10 B.U8. Potrafi odpowiednio stosować normy i reguły zawodowe i etyczne oraz przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planowania przestrzennego wykład test pisemny K_W11+++
K_K04+
P7S_KK
P7S_KR
P7S_WG
11 B.S1. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta K_K01+
K_K04+
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Ogólne i podstawowe zagadnienia problematyki ergonomicznej, w tym definicje i geneza ergonomii, interdyscyplinarny charakter ergonomii oraz znaczenie pracy w życiu człowieka. W01-W03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07 MEK10
1 TK02 Materialne warunki wykonywania pracy. Czynniki, z którymi człowiek spotyka się w trakcie wykonywania pracy zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania otoczenia fizycznego na organizm człowieka W04-W06 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 MEK08 MEK10
1 TK03 Fizjologia organizmu człowieka w procesach pracy. Zapobieganie przedwczesnemu pojawianiu się zmęczenia, znużenia i stresu towarzyszących współczesnej pracy człowieka W07-W08 MEK01 MEK03 MEK04 MEK08 MEK10
1 TK04 Problematyka wyposażenia stanowiska pracy. Optymalne kształtowanie parametrów poszczególnych elementów fizycznego otoczenia człowieka w trakcie pracy. Elementy typowego stanowiska komputerowego W09-W11 MEK04 MEK06 MEK09
1 TK05 Zagadnienia ergonomii pracy umysłowej, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania systemu nerwowego człowieka W12-W13 MEK04 MEK06 MEK09
1 TK06 Problematyka gerontologiczna ergonomii, czyli tworzenia środowiska pracy przyjaznego dla osób w starszym wieku W14-W15 MEK01 MEK03 MEK04 MEK11

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test z wiedzy zdobytej na podstawie wykadu; Klauzura projektowa
Ocena końcowa Pozytywna ocena zaliczenia wszystkich kompetencji przedmiotowych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie