Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 14448
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Magdalena Janda
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z przemianami w architekturze powszechnej od epoki renesansu do początków XX wieku. Przybliżenie najważniejszych pojęć z zakresu historii architektury oraz omówienie wybranych budowli reprezentujących daną epokę. Po ukończonym kursie studenci potrafią samodzielnie scharakteryzować i przeanalizować obiekt historyczny stosując odpowiednią terminologię. Posiadają wiedzę o historii architektury i mechanizmów jej rozwoju, potrzebną do działań w historycznie ukształtowanym środowisku kulturowym.
Ogólne informacje o zajęciach: Program obejmuje dzieje architektury powszechnej w czasach nowożytnych. Na zajęciach przedstawiany jest rozwój form budownictwa i architektury w kontekście poziomu cywilizacji, kultury, techniki i sztuki. Prezentowane obiekty są analizowane pod kątem rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych, materiałowych i estetycznych. Szczególną uwagę w omawianiu dzieł architektury przykłada się do odczytywania znaczeń oraz idei, które one odzwierciedlają.
1 | Broniewski T. | Historia architektury dla wszystkich | Wrocław. | 1990 |
2 | Koch W. | Style w architekturze | Warszawa. | 1996 |
3 | Mączeński Z. | Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym | Warszawa. | 1956 |
4 | Watkin D. | Historia architektury zachodniej | Warszawa. | 2006 |
5 | red. R. Toman | Sztuka baroku | Konemann. | 2000 |
6 | Pevsner N. | Historia architektury europejskiej, T. 1-2 | Warszawa. | 1979 |
7 | Alfonso E., Sames D. | Historia architektury | Warszawa. | 1997 |
8 | red. S. Kozakiewicz | Słownik terminologiczny sztuk pięknych | Warszawa. | 1969 |
9 | Estreicher K. | Historia sztuki w zarysie | PWN, Warszawa. | 1986 |
10 | Charytonow E. | Zarys historii architektury | Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | 1983 |
11 | Rofl T. | Historia architektury. Od starożytności po czasy współczesne | Parragon Books, Bath. | 2009 |
12 | Honour H., Fleming J. | Historia sztuki świata | Arkady, Warszawa. | 2006 |
13 | Ballenstedt J. | Architektura. Historia i teoria | PWN, Warszawa. | 2000 |
14 | Basista A. | Opowieści budynków. Architektura czterech kultur | Kraków. | 1995 |
15 | Basista A. | Historia architektury od początków do końca XVIII wieku | Białystok. | 2004 |
16 | Glancey J. | Historia architektury | Warszawa. | 2002 |
17 | Broniewski T. | Historia architektury w zarysie | Wrocław. | 1959 |
18 | Miłobędzki A. | Zarys dziejów architektury w Polsce | Warszawa. | 1988 |
1 | red. S. Kozakiewicz | Słownik terminologiczny sztuk pięknych | Warszawa. | 1969 |
2 | Koch W. | Style w architekturze | Warszawa. | 1996 |
3 | Pevsner N., Fleming J., Honour H. | Encyklopedia architektury | Warszawa. | 1992 |
Wymagania formalne: Znajomość zagadnień związanych z historią architektury powszechnej.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Umiejętność rozpoznania cech obiektu architektonicznego z poszczególnych epok nowożytności.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania terminologii architektonicznej oraz przypisania cech poszczególnych epok w dziejach architektury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego rozpoznawania stylów w historii architektury powszechnej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | B.W1. Zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W08+++ K_W11+++ K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_WG P7S_WK |
02 | B.W2. Zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W08+++ K_W11+++ |
P7S_WG P7S_WK |
03 | B.W3. Zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W11+++ K_K02++ K_K03++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_WG |
04 | B.W4. Zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W08++ K_W11+++ K_U01+++ K_K02++ |
P7S_KO P7S_UK P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
05 | B.W7. Zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka | ćwiczenia | referat ustny, referat pisemny |
K_W08++ K_W11+++ K_U01+++ K_K04+ |
P7S_KK P7S_KR P7S_UK P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
06 | B.W8. Zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania | wykład, ćwiczenia | egzamin cz. pisemna, referat ustny, referat pisemny |
K_W08+++ K_W11+++ K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW P7S_WG P7S_WK |
07 | B.W9. Zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_U01++ K_K02+++ K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UK P7S_UW |
08 | B.U2. Potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom | ćwiczenia | referat ustny, referat pisemny |
K_U01+++ K_K02++ K_K03+++ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UK P7S_UW |
09 | B.U4. Potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia | ćwiczenia | referat ustny, referat pisemny |
K_W11+++ K_U01+++ |
P7S_UK P7S_UW P7S_WG |
10 | B.S1. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta | ćwiczenia | referat ustny, referat pisemny |
K_K02+ K_K03+++ K_K04+ K_K05+++ |
P7S_KK P7S_KO P7S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01, C01 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK07 | |
1 | TK02 | W02, W03, C02, C03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
1 | TK03 | W04, W05, C04, C05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
1 | TK04 | W06, W07, C06, C07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
1 | TK05 | W08, C08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
1 | TK06 | W09, C09 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
1 | TK07 | W10, W11, C10, C11 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
1 | TK08 | W12, W13, C12, C13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
1 | TK09 | W14, W15, C14, C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 6.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | |||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
12.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny. |
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena z referatów prezentowanych podczas ćwiczeń. |
Ocena końcowa | Średnia ważona ocen z ćwiczeń oraz egzaminu pisemnego. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
2 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
3 | M. Janda | Historia i rola głównego dworca kolejowego w rozwoju urbanistycznym Rzeszowa | 2022 |
4 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
5 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
6 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
7 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
8 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |
9 | M. Gosztyła; A. Mikrut | Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu | 2019 |
10 | M. Gosztyła; B. Motyl | Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic | 2019 |
11 | M. Gosztyła; M. Janda | Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) | 2019 |
12 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |
13 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine | 2019 |
14 | M. Gosztyła; T. Gosztyła | Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space | 2019 |