logo
Karta przedmiotu
logo

Historia architektury powszechnej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 14448

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Magdalena Janda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z przemianami w architekturze powszechnej od epoki renesansu do początków XX wieku. Przybliżenie najważniejszych pojęć z zakresu historii architektury oraz omówienie wybranych budowli reprezentujących daną epokę. Po ukończonym kursie studenci potrafią samodzielnie scharakteryzować i przeanalizować obiekt historyczny stosując odpowiednią terminologię. Posiadają wiedzę o historii architektury i mechanizmów jej rozwoju, potrzebną do działań w historycznie ukształtowanym środowisku kulturowym.

Ogólne informacje o zajęciach: Program obejmuje dzieje architektury powszechnej w czasach nowożytnych. Na zajęciach przedstawiany jest rozwój form budownictwa i architektury w kontekście poziomu cywilizacji, kultury, techniki i sztuki. Prezentowane obiekty są analizowane pod kątem rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych, materiałowych i estetycznych. Szczególną uwagę w omawianiu dzieł architektury przykłada się do odczytywania znaczeń oraz idei, które one odzwierciedlają.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Broniewski T. Historia architektury dla wszystkich Wrocław. 1990
2 Koch W. Style w architekturze Warszawa. 1996
3 Mączeński Z. Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym Warszawa. 1956
4 Watkin D. Historia architektury zachodniej Warszawa. 2006
5 red. R. Toman Sztuka baroku Konemann. 2000
6 Pevsner N. Historia architektury europejskiej, T. 1-2 Warszawa. 1979
7 Alfonso E., Sames D. Historia architektury Warszawa. 1997
8 red. S. Kozakiewicz Słownik terminologiczny sztuk pięknych Warszawa. 1969
9 Estreicher K. Historia sztuki w zarysie PWN, Warszawa. 1986
10 Charytonow E. Zarys historii architektury Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. 1983
11 Rofl T. Historia architektury. Od starożytności po czasy współczesne Parragon Books, Bath. 2009
12 Honour H., Fleming J. Historia sztuki świata Arkady, Warszawa. 2006
13 Ballenstedt J. Architektura. Historia i teoria PWN, Warszawa. 2000
14 Basista A. Opowieści budynków. Architektura czterech kultur Kraków. 1995
15 Basista A. Historia architektury od początków do końca XVIII wieku Białystok. 2004
16 Glancey J. Historia architektury Warszawa. 2002
17 Broniewski T. Historia architektury w zarysie Wrocław. 1959
18 Miłobędzki A. Zarys dziejów architektury w Polsce Warszawa. 1988
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 red. S. Kozakiewicz Słownik terminologiczny sztuk pięknych Warszawa. 1969
2 Koch W. Style w architekturze Warszawa. 1996
3 Pevsner N., Fleming J., Honour H. Encyklopedia architektury Warszawa. 1992

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Znajomość zagadnień związanych z historią architektury powszechnej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Umiejętność rozpoznania cech obiektu architektonicznego z poszczególnych epok nowożytności.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność stosowania terminologii architektonicznej oraz przypisania cech poszczególnych epok w dziejach architektury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego rozpoznawania stylów w historii architektury powszechnej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W1. Zna i rozumie zaawansowaną teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także trendy rozwojowe i aktualne kierunki w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym wykład egzamin cz. pisemna K_W08+++
K_W11+++
K_K03++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_WG
P7S_WK
02 B.W2. Zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej wykład egzamin cz. pisemna K_W08+++
K_W11+++
P7S_WG
P7S_WK
03 B.W3. Zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego wykład egzamin cz. pisemna K_W11+++
K_K02++
K_K03++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_WG
04 B.W4. Zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym wykład egzamin cz. pisemna K_W08++
K_W11+++
K_U01+++
K_K02++
P7S_KO
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
05 B.W7. Zna i rozumie teoretyczne podstawy rozumowania naukowego i prowadzenia badań w zakresie przydatnym do realizacji skomplikowanych zadań projektowych, a także interpretacji opracowań naukowych w dyscyplinie naukowej – architektura i urbanistyka ćwiczenia referat ustny, referat pisemny K_W08++
K_W11+++
K_U01+++
K_K04+
P7S_KK
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
06 B.W8. Zna i rozumie sposoby komunikowania idei projektów architektonicznych, urbanistycznych i planistycznych oraz ich opracowywania wykład, ćwiczenia egzamin cz. pisemna, referat ustny, referat pisemny K_W08+++
K_W11+++
K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK
07 B.W9. Zna i rozumie podstawowe zasady etyki zawodu architekta i pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej wykład egzamin cz. pisemna K_U01++
K_K02+++
K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UW
08 B.U2. Potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom ćwiczenia referat ustny, referat pisemny K_U01+++
K_K02++
K_K03+++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UK
P7S_UW
09 B.U4. Potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia ćwiczenia referat ustny, referat pisemny K_W11+++
K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
10 B.S1. Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta ćwiczenia referat ustny, referat pisemny K_K02+
K_K03+++
K_K04+
K_K05+++
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe terminy stosowane w historii architektury. W01, C01 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK07
1 TK02 Architektura włoskiego renesansu. Budowle centralne nakryte kopułą. Nowożytny typ rezydencji. Fascynacja architekturą klasyczną. Nowożytna architektura obronna. W02, W03, C02, C03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
1 TK03 Projekty i realizacje: Filippo Brunelleschi, Donato Bramante, Andrea Palladio, Michelangelo Buonarroti (Michał Anioł), Philibert Delorme, Pierre Lescot, Giuliano da Sangallo. W04, W05, C04, C05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
1 TK04 Architektura renesansu w Niderlandach i na Wyspach Brytyjskich. Manieryzm w sztuce i w architekturze. W06, W07, C06, C07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
1 TK05 Rzeźba i malarstwo iluzjonistyczne jako integralna część barokowej architektury. W08, C08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
1 TK06 Architektura rezydencjonalna i ogrodowa. W09, C09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
1 TK07 Projekty i realizacje: Michał Anioł, Bartolomeo Ammanati, Carlo Maderna, Giorgio Vasari, Giacomo della Porta, Domenico Fontana, Jacopo Barozzi da Vignola, Baldassare Longhena. W10, W11, C10, C11 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
1 TK08 Architektura barokowa we Francji i Niemczech. Architektura i sztuka rokoko. W12, W13, C12, C13 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
1 TK09 Architektura klasycystyczna. W14, W15, C14, C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 6.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 12.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z referatów prezentowanych podczas ćwiczeń.
Ocena końcowa Średnia ważona ocen z ćwiczeń oraz egzaminu pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
2 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
3 M. Janda Historia i rola głównego dworca kolejowego w rozwoju urbanistycznym Rzeszowa 2022
4 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
5 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
6 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
7 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
8 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
9 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
10 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
11 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
12 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
13 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
14 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019