logo
Karta przedmiotu
logo

Historia sztuki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: BLOK 1, BLOK 2, BLOK 3

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 14446

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przedmiotem zajęć będą najważniejsze tendencje zachodzące w sztuce i kulturze. W sumarycznym ujęciu zaprezentowane zostaną przede wszystkim dominujące kierunki zarówno w plastyce, jak i architekturze. Celem zajęć będzie nie tylko ich historyczna prezentacja kolejno następujących po sobie zjawisk, ale również sięgnięcie do teoretycznych koncepcji stanowiących ważny element zrozumienia zachodzących przemian, również zmian społeczno-gospodarczych. Obok szeroko omawianych i dobrze rozpoznanych w literaturze zjawisk takich jak np. neorealizm, action painting, taszyzm, malarstwo materii, informel, spacjalizm, neodadizm, pop art., sztuka kinetyczna, op art., body art., arte povera, land art., konceptualizm. itd. omawiane będą wybrane postacie i zagadnienia umykające niekiedy syntetycznym próbom oddania charakteru kultury współczesnej. W ramach zajęć omówiona zostanie problematyka tradycyjnych i nowych mediów rozszerzona o zagadnienia dotyczące przezmian społecznych. Istotna częścią zajęć będzie przedstawienie kultury materialnej, behawioralnej i duchowej oraz takich jej form, jak kultura tradycyjna, masowa, alternatywna.

Ogólne informacje o zajęciach: Wybrane zjawiska kulturowe i twórczość poszczególnych artystów. Przysposobienie do odbioru (interpretacji) dzieła plastycznego. Zdolność kompetentnej, opartej na estetycznej tolerancji, oceny współczesnych zjawisk kulturowych. Umiejętność kontaktowania się z przejawami sztuki współczesnej (orientacja w instytucjach i w rynku mediów wystawienniczych i w rynku mediów rejestrujących i komentujących wydarzenia artystyczne). Zrozumienie obecnych przemian społecznych i ich wpływu na kształtowanie się przestrzeni publicznej.

Materiały dydaktyczne: W strukturze przedmiotu zajęcia audytoryjne, w których opracowanie tematów przebiega w formie dyskus

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dziamski Grzegorz (red.) Od awangardy do postmodernizmu Warszawa 1996.
2 Fiske J. Postmodernizm i telewizja, [w:] Pejzaże audiowizualne; telewizja, wideo, komputer, red. A. Gwóźdź Kraków 1997.
3 Kowalczyk Izabela Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90 Warszawa 2002.
4 Kowalska Bożena Polska awangarda malarska 1945 – 1980 Warszawa 1988.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Nowocześni a socrealizm t. I-II, Kraków 2000.
2 Huml Irena Polska sztuka stosowana XX wieku Warszawa 1978.
3 red. R. Nycz Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze Kraków 2004.
4 Strinati D. Wprowadzenie do kultury popularnej Poznań 1998.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: brak wzmagań formalnych

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: brak

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 C.W1. Zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą oraz środki warsztatowe pokrewnych dyscyplin artystycznych wykład zaliczenie cz. ustna K_W03+++
K_W08+
K_K02++
P7S_KO
P7S_WG
P7S_WK
02 C.W2. Zna i rozumie problematykę filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem estetyki – w zakresie, w jakim wpływa na jakość twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także wartościowania istniejących i projektowanych rozwiązań wykład zaliczenie cz. ustna K_W03+++
K_W08+++
K_K03++
P7S_KO
P7S_KR
P7S_WG
P7S_WK
03 C.W3. Zna i rozumie podstawowe zasady metodyki badań naukowych, w tym przygotowania opracowań naukowych wykład zaliczenie cz. ustna K_W03++
K_W08++
P7S_WG
P7S_WK
04 C.U1. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwe dla architektury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historycznokulturowym wykład zaliczenie cz. ustna K_U01+++
K_K02++
P7S_KO
P7S_UK
P7S_UW
05 C.U2. Potrafi posługiwać się właściwie takimi pojęciami jak wartość estetyczna, piękno i przeżycie estetyczne oraz dostrzec szerszy, filozoficzny kontekst zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym wykład zaliczenie cz. ustna K_W03++
K_K02++
K_K05++
P7S_KK
P7S_KO
P7S_WG
P7S_WK
06 C.U3. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz z innych źródeł, także w języku obcym będącym językiem komunikacji międzynarodowej, w celu wykorzystania ich w procesie projektowym lub – w podstawowym zakresie – w działalności naukowej wykład zaliczenie cz. ustna K_U01++
P7S_UK
P7S_UW
07 C.U4. Potrafi przygotować opracowanie naukowe, określić przedmiot, zakres i cel prowadzonych badań naukowych wykład zaliczenie cz. ustna K_W03++
K_U01+++
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wybrane zjawiska kulturowe i twórczość poszczególnych artystów. Przysposobienie do odbioru (interpretacji) dzieła plastycznego W01-W05 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05
1 TK02 Zdolność kompetentnej, opartej na estetycznej tolerancji, oceny współczesnych zjawisk kulturowych. W06-W08 MEK04 MEK06
1 TK03 Umiejętność kontaktowania się z przejawami sztuki współczesnej (orientacja w instytucjach i w rynku mediów wystawienniczych i w rynku mediów rejestrujących i komentujących wydarzenia artystyczne). W09-W12 MEK01 MEK03 MEK04 MEK06
1 TK04 Zrozumienie obecnych przemian społecznych i ich wpływu na kształtowanie się przestrzeni publicznej. W13-W15 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena końcowa wystawiona na podstawie treści zawartych w wykładach
Ocena końcowa Ocena końcowa wystawiona jest na podstawie zaliczenia.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 T. Tomaszek Conservation of Wooden Built Heritage in Poland—The Current State and Future Challenges 2024
2 T. Tomaszek A study of abandoned Ukrainian wooden churches in Poland. Current state and conservation recommendations 2023
3 T. Tomaszek Authenticity and Wooden Architecture Preservation in Asia – a Chinese perspective 2023
4 C. Fry; T. Tomaszek Preserving Australia’s Timber Heritage – Some Preliminary Guidelines for the Conservation of Slab Huts 2022
5 T. Tomaszek Miasta Polski wschodniej - impresje historyczne i wyzwania przyszłości 2021
6 T. Tomaszek Muzeum na wolnym powietrzu na terenie Parku Narodowego Great Smoky Mountains w USA. Kwestia autentyczności w ochronie krajobrazu kulturowo-przyrodniczego 2021
7 T. Tomaszek The Issue of Authenticity in Reconstruction of Wooden Building as an Interpretation of the Historical Site - Case Studies of Log Cabins from Tennessee State, USA 2021
8 T. Tomaszek The Role of the Kolbuszowa Folk Culture Open-Air Museum in Studies of Traditional Wooden Architecture of the Rzeszowiacy Ethnographic Group 2021
9 T. Tomaszek Authenticity in preservation of historical wooden architecture - problems and challenges 2020
10 T. Tomaszek Translokacja budynku drewnianego jako interpretacja miejsca historycznego – studium przypadku chat o konstrukcji zrębowej zlokalizowanych w stanie Tennessee, USA 2020