logo
Karta przedmiotu
logo

Modelowanie i analiza systemów informatycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: EFA-DU - inżynieria systemów informatycznych, EFS-DU - Systemy i sieci komputerowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych

Kod zajęć: 1431

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności EFS-DU - Systemy i sieci komputerowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L15 P15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dominik Strzałka

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z semestralnym harmonogramem pracy https://strzalka.v.prz.edu.pl/konsultacje

semestr 1: mgr inż. Mateusz Salach

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poszerzenie wiedzy i umiejętności absolwenta studiów I stopnia z zakresu modelowania stochastycznego procesów zachodzących w systemach i sieciach komputerowych

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zakłada prezentację wybranych zagadnień z obszarów takich jak: procesy losowe, samopodobieństwo statystyczne, sieci złożone, perkolacja, nierównowaga termodynamiczna

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bendat J S & Piersol A C. Random data: analysis and measurement procedures New York: Wiley. 1971
2 A. Janicki, A. Weron Simulation and Chaotic Behavior of α-stable Stochastic Processes Marcel Dekker, New York. 1994
3 B.B. Mandelbrot Fractal geometry of nature New York: W. H. Freeman and Co.. 1982
4 H-O.Peitgen, D. Saupe Fraktale granice chaosu PWN. 2002
5 A. Fronczak, P. Fronczak Świat sieci złożonych. Od fizyki do Internetu PWN. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Monitor wydajności systemu Windows http://technet.microsoft.com/pl-pl/library/cc749154(v=ws.10).
Literatura do samodzielnego studiowania
1 J. C. Sprott Chaos and Time-Series Analysis Oxford University Press. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki, analizy matematycznej oraz teorii grafów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student: Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu statystki. oraz Zna podstawowe metody i techniki stosowane w statystyce

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student: Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań informatycznych proste metody eksperymentalne. oraz Potrafi wykonać prostą analizę sposobu funkcjonowania systemu informatycznego prz

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Prezentuje wybrane własności statystyczne systemów i sieci wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, sprawozdanie z projektu K_W01+++
K_U01++
K_U08+
T2A_W01
T2A_U09
T2A_U10
T2A_U11
02 Przeprowadza eksperyment generacji obciążenia dla systemu lub sieci komputerowej projekt indywidualny prezentacja projektu K_U07+++
K_U08+
T2A_U08
T2A_U09
T2A_U10

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zjawiska deterministyczne i losowe, elementy rachunku prawdopodobieństwa oraz wybrane miary: podział, charakterystyka; zmienne losowe ciągłe i dyskretne, rozkłady prawdopodobieństwa; wartość średnia, wariancja, skośność W01, W02, W03 MEK01
1 TK02 Procesy stacjonarne - metody badania stacjonarności; linie kwantylowe Ruchy Browna i ułamkowe ruchy Browna: samopodobieństwo statystyczne, wykładnik Hursta, zależności długozasiegowe W03, W04 MEK01
1 TK03 Procesy Levy'ego: skalowanie, brak skończonej wartości wariancji; entropia Tsallisa, prawa potęgowe Metody szacowania samopodobieństwa statystycznego: R/S, MVA, periodogram W05, W06 MEK01
1 TK04 Topologie sieci: grafy regularne, losowe, sieci złożone, sieci typu scale-free Wybrane własności sieci złożonych: współczynnik klastrowania, rozkład stopnia wierzchołków, średnia odległość w sieci W06, W07 MEK01
1 TK05 Przygotowanie i realizacja eksperymentu śledzenia stanu wybranych liczników systemu komputerowego przy pomocy programu perfmon. Analiza statystyczna pozyskanych szeregów czasowych. P01 - P07 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 35.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 2.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny składający się z 5 zadań opisowych mających na celu krótkie wyjaśnienie poznanych na wykładzie pojęć, terminów
Laboratorium Na podstawie ocen sprawozdań studenta z zajęć.
Projekt/Seminarium Ocena metodologii przeprowadzenia eksperymentu oraz sposobu opracowania i prezentacji otrzymanych wyników na podstawie prezentacji ustnej.
Ocena końcowa Średnia ocena na podstawie wyników egzaminu, laboratorium i zaliczonego projektu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek; R. Perzina; B. Petrů Puhrová; R. Rajs; D. Strzałka Is the best–worst method path dependent? Evidence from an empirical study 2024
2 E. Özkan; D. Strzałka; A. Włoch; N. Yilmaz On Doubled and Quadrupled Fibonacci Type Sequences 2024
3 B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek ; D. Strzałka REDUCE: A Python Module for Reducing Inconsistency in Pairwise Comparison Matrices 2023
4 D. Assante; C. Fornaro; A. Gokdemir; I. Hamburg; P. Kieseberg; F. Oz; D. Strzałka; G. Vârtopeanu; G. Vladut Cybersecurity Education for SMEs 2023
5 W. Koczkodaj; A. Kowalczyk; M. Mazurek; W. Pedrycz; G. Redlarski; E. Rogalska; D. Strzałka; A. Szymanska; A. Wilinski; O. Xue Peer Assessment as a Method for Measuring Harmful Internet Use 2023
6 A. Czmil; S. Czmil; M. Ćmil; J. Gawor; M. Piętal; D. Plewczynski; M. Sochacka-Piętal; D. Strzałka; T. Wołkowicz; M. Wroński NanoForms: an integrated server for processing, analysis and assembly of raw sequencing data of microbial genomes, from Oxford Nanopore technology 2022
7 D. Strzałka Risks, Challenges and Opportunities - Cybersecurity in SMEs. A Case Study About Poland 2022
8 E. Eberbach; D. Strzałka In Search of Machine Learning Theory 2022
9 G. Budzik; A. Nikodem; A. Paszkiewicz; M. Salach; D. Strzałka; M. Witek; H. Wójcik VR Education Support System—A Case Study of Digital Circuits Design 2022
10 J. Mazurek ; D. Strzałka On the Monte Carlo weights in multiple criteria decision analysis 2022
11 P. Dymora; P. Hadaj; M. Łatka; M. Nowak; D. Strzałka The use of PLANS and NetworkX in modeling power grid system failures 2022
12 W. Koczkodaj; M. Mazurek; W. Pedrycz; E. Rogalska; R. Roth; D. Strzałka; A. Szymanska; A. Wolny-Dominiak; M. Woodbury-Smith; O. Xue; R. Zbyrowski Combating harmful Internet use with peer assessment and differential evolution 2022
13 A. Gerka; D. Jaworski; B. Kowal; P. Kuraś; G. Leopold; M. Lewicz; D. Strzałka The Support System for Anomaly Detection with Application in Mainframe Management Process 2021
14 B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek ; R. Perzina; D. Strzałka REDUCE – an online decision support tool for reduction of inconsistency in multiplicative pairwise comparisons 2021
15 B. Kowal; P. Kuraś; J. Mazurek; R. Perzina; D. Strzałka A Numerical Comparison of Iterative Algorithms for Inconsistency Reduction in Pairwise Comparisons 2021
16 D. Antos; K. Baran; R. Bochenek; B. Filip; D. Strzałka Influence of the geometry of extra column volumes on band broadening in a chromatographic system. Predictions by computational fluid dynamics 2021
17 D. Strzałka; A. Włoch; S. Wolski Distance Fibonacci Polynomials by Graph Methods 2021
18 P. Hadaj; D. Strzałka Analysis of German National Electricity Grid at Risk of Random Damage - Case Study 2021
19 P. Hadaj; M. Nowak; D. Strzałka The interconnection exchange and complex systems properties in power grid network 2021
20 B. Kowal; J. Mazurek; R. Perzina; D. Strzałka A new Step-by Step (SBS) algorithm for inconsistency reduction in pairwise comparisons 2020
21 G. Dunkan; P. Dymora; W. Koczkodaj; B. Kowal; M. Mazurek; D. Strzałka Open Government issues and opportunity: a case study based on a medium-sized city in Poland 2020
22 P. Hadaj; D. Strzałka Modelling Selected Parameters of Power Grid Network in the South-Eastern Part of Poland: The Case Study 2020
23 T. Armstrong; W. Koczkodaj; M. Mansournia; J. Mazurek; W. Pedrycz; D. Strzałka; A. Wolny-Dominiak; P. Zabrodskii; A. Zolfaghari 1,000,000 cases of COVID-19 outside of China: The date predicted by a simple heuristic 2020
24 W. Koczkodaj; F. Liu; V. Marek; J. Mazurek; M. Mazurek; L. Mikhailov; C. Ozel; W. Pedrycz; A. Przelaskowski; A. Schumann; R. Smarzewski; D. Strzałka; J. Szybowski; Y. Yayli On the use of group theory to generalize elements of pairwise comparisons matrix: A cautionary note 2020
25 P. Dymora; W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka Consistency-Driven Pairwise Comparisons Approach to Software Product Management and Quality Measurement 2019
26 W. Koczkodaj; J. Masiak; M. Mazurek; D. Strzałka; P. Zabrodskii Massive health record breaches evidence by the office for civil rights data 2019
27 W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka; A. Wolny-Dolniak; M. Woodbury-Smith Electronic health record breaches as social indicators 2019