logo
Karta przedmiotu
logo

Grafy i sieci

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektromobilność

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 14217

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Antoni Szczepański

Terminy konsultacji koordynatora: na stronie www.pei.prz.edu.pl/plan_zajec_semestr.php

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zasadniczym celem kształcenia w ramach tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi algorytmami optymalizacji dyskretnej w grafach i sieciach.

Ogólne informacje o zajęciach: Sieci są to grafy ważone, zazwyczaj skierowane, używane do modelowania różnych procesów w technice, zjawisk w przyrodzie itp. Algorytmy optymalizacyjne na takich sieciach pozwalają rozwiązywać problemy minimalizacji strat albo maksymalizacji zysków, wydajności itp. Wśród problemów praktycznych, rozwiązywanych tymi algorytmami, ważne miejsce zajmują: zagadnienie najkrótszych dróg między wierzchołkami sieci, zagadnienie najtańszego cyklu odwiedzającego wszystkie wierzchołki, problem maksymalnego przepływu jakiegoś medium (np. danych, energii, ale także pojazdów, towarów) od źródła do ujścia, problem przepływu o minimalnym koszcie itp. W przypadku pojazdu elektrycznego kluczowe znaczenie ma maksymalny zasięg, czyli odległość, jaką może on pokonać na jednym ładowaniu. Algorytmy optymalizacji dyskretnej pozwalają maksymalizować ten zasięg, wybierając optymalną, np. ze względu na zużycie paliwa, trasę. Pomagają również zminimalizować koszt przesłania pewnej ilości towarów z punktu A do punktu B w sieci, której łuki są obciążone kosztami.

Materiały dydaktyczne: Biblioteka kombinatoryczno-grafowa, dostępna po zalogowaniu

Inne: https://networkx.org .... https://www.sagemath.org .... https://www.mathworks.com....https://maxima.sourceforge.io

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Maciej M. Sysło, Narshing Deo, Janusz S. Kowalik Algorytmy optymalizacji dyskretnej Wydawnictwo Naukowe PWN. 1999
2 T.H.Cormen, Ch. E. Leiserson, Ronald L. Rivest Wprowadzenie do Algorytmw WNT. 1997
3 Jacek Wojciechowski, Krzysztof Pieńkosz, Grafy i Sieci Wydawnictwo Naukowe PWN. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kenneth A. Ross, Charles R.B. Wright Matematyka Dyskretna Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Marek Libura, Jarosław Sikorski Wykłady z matematyki dyskretnej, cz. II: Teoria grafów Skrypt Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student powinien znać podstawowe zagadnienia z zakresu teorii grafów, systemów informatycznych oraz być zarejestrowany na dany semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć wiedzę z zakresu matematyki i systemów informatycznych, wykorzystywaną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z informatyką.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien umieć stosować wiedzę matematyczną do sformułowania i rozwiązywania prostych zadań informatycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien umieć pracować indywidualnie i w zespole, prezentować wyniki pracy na forum grupy i w formie pisemnej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna podstawowe algorytmy znajdowania najkrótszych ścieżek w grafie skierowanym wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W01++
K_W09++
K_U01+
K_U12+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
02 zna podstawowe algorytmy wyznaczania najtańszego cyklu Hamiltona w grafie skierowanym wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W01++
K_W09+++
K_U01+
K_U12+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
03 potrafi rozwiązać problem maksymalnego przepływu w sieci przepływowej wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W01++
K_W09++
K_U01+
K_U12+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
04 potrafi rozwiązać problem najtańszego przepływu w sieci przepływowej wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W01++
K_W09++
K_U01+
K_U12+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Zapoznanie z kartą modułu. Podanie zasad zaliczenia przedmiotu. Podstawowe definicje i pojęcia teorii grafów: wierzchołki, krawędzie, łuki. Podział grafów: grafy nieskierowane i skierowane, nieważone i ważone. Macierzowy opisów grafów: macierz sąsiedztw, incydencji, wag itp. Listy sąsiedztw. Drogi (ścieżki) oraz cykle w grafach. W1, L1 MEK01
4 TK02 Algorytm Dijkstry wyznaczania najkrótszych dróg z wybranego wierzchołka grafu skierowanego z wagami do wszystkich jego pozostałych wierzchołków. Przedstawienie problemu szukania najkrótszej ścieżki w grafie ważonym między wybraną parą wierzchołków jako problemu programowania liniowego. W2, L2 MEK01
4 TK03 Algorytm Warshalla wyznaczania najkrótszych ścieżek między wszystkimi parami wierzchołków w grafie skierowanym z wagami. W3, L3 MEK01
4 TK04 Szukanie najtańszego cyklu Hamiltona w grafie skierowanym za pomocą metody transwersal, czyli jednocyklowych permutacji oraz za pomocą zmodyfikowanego algorytmu węgierskiego (www.hungarianalgorithm.com). W4, L4 MEK02
4 TK05 Zastosowanie algorytmu podziału i ograniczeń (ang. branch and bound) do wyznaczania najtańszego cyklu Hamiltona lub kilku najtańszych cykli Hamiltona w grafie skierowanym. Wyjaśnienie zasad konstruowania drzewa poszukiwań dla tego algorytmu i obliczania dolnego ograniczenia dla wierzchołków tego drzewa. W5, L5 MEK02
4 TK06 Definicja sieci przepływowej, źródła, ujścia, przepustowości łuków, funkcji przepływu. Praktyczne przykłady takich sieci: sieć dróg, sieć internetowa, sieć elektryczna, wodociągowa itp. Problem maksymalnego przepływu w sieci. Pojęcie przekroju. Twierdzenie i algorytm Forda-Fulkersona o maksymalnym przepływie i minimalnym przekroju. Zasady formułowania programu liniowego w celu znalezienia maksymalnego przepływu w sieci. W6, L6 MEK03
4 TK07 Problem najtańszego przepływu w sieci. Przepustowość łuku i koszt przesyłu jednostki medium przez łuk. Algorytm Busackera-Gowena wyznaczania najtańszego przepływu w sieci. Zasady formułowania programu liniowego w celu wyznaczenia najmniejszego kosztu przesłania zadanego przepływu. W7, L7 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 7.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie kolokwium zaliczeniowego na wykładzie.
Laboratorium Na podstawie opracowanych sprawozdań, zawierających wyniki symulacji komputerowych oraz obliczenia "ręczne", a także na podstawie co najmniej jednego kolokwium.
Ocena końcowa Na podstawie ocen z wykładu i z laboratorium, wstępnie jako średnia arytmetyczna obu tych ocen. Obie te części przedmiotu muszą być zaliczone na minimum 3,0.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Z notatek sporządzonych na wykładach i laboratoriach, również z wydruków komputerowych. Nie może korzystać ze smartfona ani innego komputera, chyba że będzie to konieczne i zarządzi tak nauczyciel.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie