Cykl kształcenia: 2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Grupa raportowa 1-1, Grupa raportowa 1-2, Grupa raportowa 2-1, Grupa raportowa 2-2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Matematyki Dyskretnej
Kod zajęć: 142
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1, 2 / W56 C75 L10 / 12 ECTS / E,E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Marta Król
Terminy konsultacji koordynatora: Środa 13:00-14:30. Piątek 10:00-11:30
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Iwona Włoch
semestr 2: mgr Mateusz Pirga
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawami analizy matematycznej, wybranymi tematami algebry liniowej i geometrii analitycznej. Poszerzanie wiedzy matematycznej oraz rozwijanie umiejętności rozwiązywania podstawowych problemów matematycznych i technicznych przy pomocy aparatu matematycznego.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot zawiera podstawowe pojęcia analizy matematycznej dotyczące rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej i dwóch zmiennych, takie jak: granica ciągu, granica i ciągłość funkcji, pochodne, ekstrema funkcji, całki nieoznaczone i oznaczone, równania różniczkowe. Ponadto przedmiot zawiera elementy algebry liniowej i geometrii analitycznej takie jak: liczby zespolone, wielomiany, układy równań liniowych, wzajemne położenie prostych i płaszczyzn w przestrzeni.
1 | M. Ptak, J. Kopcińska | Matematyka dla studentów kierunków przyrodniczych | Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków. | 2013 |
2 | M. Ptak | MATEMATYKA dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych | Kraków. | 2004 |
3 | A. Sołtysik | Analiza Matematyczna, cz. I i II | Wydawnictwo Naukowe UAM. | 1995 |
4 | F. Leja | Rachunek różniczkowy i całkowy | PWN Warszawa. | 1978 |
5 | M. Gewert, Z. Skoczylas | Analiza matenatyczna I, Definicje, twierdzenia, wzory | GiS. | 2007 |
6 | M. Gewert, Z. Skoczylas | Algebra liniowa I, Definicje, twierdzenia, wzory | GiS. | 2007 |
1 | M. Ptak | MATEMATYKA dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych | Kraków. | 2004 |
2 | W. Krysicki, L. Włodarski | Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I i II | PWN Warszawa. | 2000 |
3 | T. Jurlewicz, Z. Skoczylas | Algebra liniowa I, Przyklady i zadania. | GiS Wrocław. | 2003 |
4 | M. Gewert, Z. Skoczylas | Analiza matematyczna I, Przyklady i zadania. | GiS Wrocław. | 2004 |
5 | J Stankiewicz K Wilczek | Algebra z geometrią. teoria, przykłady, zadania. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2000 |
1 | W. Stankiewicz | Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych | PWN Warszawa. | 1986 |
Wymagania formalne:
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Elementarna wiedza z matematyki szkoły średniej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się aparatem matematycznym w zakresie szkoły średniej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe reguły obliczania granic ciągów liczbowych oraz funkcji. Potrafi zbadać ciągłość funkcji i ustalić rodzaje nieciągłości. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_W37+ |
P6S_WG |
02 | Zna pojęcie funkcji jednej zmiennej. Potrafi obliczać granice funkcji jednej zmiennej. Potrafi wyznaczać asymptoty funkcji. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_W37+ |
P6S_WG |
03 | Umie obliczać pochodne funkcji zmiennej rzeczywistej. Umie badać monotoniczność funkcji. Potrafi wyznaczać ekstrema lokalne i globalne funkcji. Umie wyznaczać punkty przegięcia wykresu funkcji. Umie stosować regułę de L'Hospitala do obliczania granic funkcji jednej zmiennej. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_U04+ K_U24+ K_K02+ |
P6S_KK P6S_UU P6S_UW |
04 | Zna podstawowe reguły obliczania całek nieoznaczonych. Potrafi w oparciu o te metody obliczać całki nieoznaczone. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratoria. | sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_W37+ |
P6S_WG |
05 | Zna podstawowe reguły obliczania całek nieoznaczonych. Zna pojęcie i interpretację geometryczną całki oznaczonej i ma świadomość jak zastosować ją w zadaniach. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratoria. | sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_U04+ K_U24+ |
P6S_UU P6S_UW |
06 | Umie obliczać pochodne cząstkowe pierwszego i wyższych rzędów funkcji dwóch i trzech zmiennych. Potrafi obliczyć różniczkę funkcji dwóch i trzech zmiennych, oszacować przybliżoną wartość wyrażenia liczbowego oraz wyznaczać ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratoria | sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_U04+ K_U24+ |
P6S_UU P6S_UW |
07 | Umie rozwiązywać równania różniczkowe zwyczajne metodą rozdzielonych zmiennych. Potrafi rozwiązywać równania różniczkowe liniowe pierwszego rzędu oraz równania różniczkowe liniowe drugiego rzędu o stałych współczynnikach. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratoria. | egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_W37+ |
P6S_WG |
08 | Zna liczby zespolone, potrafi obliczać na liczbach zespolonych i wyznaczać pierwiastki wielomianów. | Wykład, ćwiczenia rachunkowe. |
K_W01+ |
P6S_WG |
|
09 | Umie wykonywać działania na macierzach. Potrafi obliczać wyznacznik macierzy kwadratowej oraz macierz odwrotną dla macierzy nieosobliwej. Umie rozwiązywać układy równań liniowych (wzory Cramera oraz metoda eliminacji Gaussa) | wykład, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_U04+ K_U24+ |
P6S_UU P6S_UW |
10 | Potrafi w CAS Maxima tworzyć wykresy funkcji, obliczać pochodne i całki | laboratorium | sprawdzenie praktyczne przy komputerze, obserwacja wykonawstwa |
K_W01+ K_K07+ |
P6S_KO P6S_WG |
11 | Zna podstawy rachunku całkowego funkcji wielu zmiennych | wykład, ćwiczenia, laboratorium | sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_W01+ K_W37+ K_U24+ |
P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W04, C01-C04 | MEK01 MEK02 | |
1 | TK02 | W05-W09, C05-C09 | MEK03 MEK06 | |
1 | TK03 | W10-W15, C10-C15 | MEK04 MEK05 | |
2 | TK01 | W01, W02, W03, C01, C02, C03 | MEK08 | |
2 | TK02 | W04, W05, W06, C04, C05, C06, | MEK09 | |
2 | TK03 | W07, W08, W09, C07, C08, C09 | MEK06 | |
2 | TK04 | W08-W12, C11-C17, L03-L06 | MEK10 MEK11 | |
2 | TK05 | W13-W26, C18-C30, L07-L10 | MEK07 MEK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
13.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
30.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
25.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
||
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny. Ocena 3.0 za 50% punktów. Kalkulacja oceny w stosunku do punktów 3.0 za 50 %-60%, 3.5 za 61 %-70%, 4.0 za 71%-80%, 4.5 za 81%-90%, 5.0 za 91%-100% Obecność na wykładzie obowiązkowa. |
Ćwiczenia/Lektorat | Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest zaliczenie wszystkich kolokwiów z poszczególnych MEKów (na ocenę dst wymagane są wszystkie wiadomości i umiejętności opisane w minimalnych efektach kształcenia).. Ocena dla każdego testu: 3,0 dla 50% -60%, 3,5 dla 61% -70%, 4,0 dla 71% -80%, 4,5 dla 81% -90%, 5,0 dla 91% -100% Ocena końcowa jako średnia ocen cząstkowych i aktywności na zajęciach.Obecność na ćwiczeniach obowiązkowa. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej (ocen z kolokwiów). Wszystkie kolokwia muszą być zaliczone co najmniej na ocenę dostateczną. |
Wykład | Obecność na wykładzie jest obowiązkowa.Zaliczenie wykładu będzie odbywać się w postaci kolokwium-testu złożonego z zagadnień wybranych przez koordynatora, które zostaną umieszcone w materiałach niezbędnych do przygotowania w danej krk. |
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie z wszystkich modułów efektów kształcenia oceny co najmniej dostatecznej. Zaplanowano 3 kolokwia z tematów: całki nieoznaczone, całki oznaczone i ich zastosowanie, funkcje wielu zmiennych i równania różniczkowe. Oceną końcową z ćwiczeń jest średnia arytmetyczna ocen otrzymanych z poszczególnych z MEKów. |
Laboratorium | Zaliczenie praktyczne przy komputerze |
Ocena końcowa | Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej (ocen z kolokwiów). Wszystkie kolokwia muszą być zaliczone co najmniej na ocenę dostateczną. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Kosiorowska; A. Michalski; I. Włoch | On minimum intersections of certain secondary dominating sets in graphs | 2023 |
2 | A. Kosiorowska; I. Włoch | On the Existence of Independent [j,k]-Dominating Sets in the Generalized Corona of Graphs | 2023 |
3 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | One-Parameter Generalization of Dual-Hyperbolic Jacobsthal Numbers | 2023 |
4 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | One-parameter generalization of the bihyperbolic Jacobsthal numbers | 2023 |
5 | N. Paja; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On Some Combinatorial Properties of Oresme Hybrationals | 2023 |
6 | A. Szynal-Liana; I. Włoch | A study on Fibonacci and Lucas bihypernomials | 2022 |
7 | A. Szynal-Liana; I. Włoch | Dziesięć wykładów z teorii kwaternionów | 2022 |
8 | A. Szynal-Liana; I. Włoch | Generalized commutative quaternions of the Fibonacci type | 2022 |
9 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On some combinatorial properties of generalized commutative Jacobsthal quaternions and generalized commutative Jacobsthal-Lucas quaternions | 2022 |
10 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | One-parameter generalization of dual-hyperbolic Pell numbers | 2022 |
11 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Two generalizations of dual-complex Lucas-balancing numbers | 2022 |
12 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Two-parameter generalization of bihyperbolic Jacobsthal numbers | 2022 |
13 | M. Dettlaff; M. Lemańska; A. Michalski; I. Włoch | On proper(1,2)-dominating sets in graphs | 2022 |
14 | M. Kelemen; Y. Mlavets; V. Polishchuk; O. Tymoshenko; I. Włoch | The hybrid mathematical model for the evaluation and selection of iron ore raw materials in the context of the European Green Deal | 2022 |
15 | M. Król; M. Kutniv | New Algorithmic Implementation of Exact Three-Point Difference Schemes for Systems of Nonlinear Ordinary Differential Equations of the Second Order | 2022 |
16 | M. Liana; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Generalized commutative quaternion polynomials of the Fibonacci type | 2022 |
17 | M. Liana; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Jacobsthal Representation Hybrinomials | 2022 |
18 | M. Liana; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On certain bihypernomials related to Pell and Pell-Lucas numbers | 2022 |
19 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Balancing hybrid numbers, their properties and some identities | 2021 |
20 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Bihyperbolic numbers of the Fibonacci type and their idempotent representation | 2021 |
21 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On a new generalization of bihyperbolic Pell numbers | 2021 |
22 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On a new one-parameter generalization of dual-complex Jacobsthal numbers | 2021 |
23 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On a new two-parameter generalization of dual-hyperbolic Jacobsthal numbers | 2021 |
24 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On some combinatorial properties of bihyperbolic numbers of the Fibonacci type | 2021 |
25 | M. Kelemen; Y. Mlavets; A. Polishchuk; V. Polishchuk; M. Sharkadi; I. Włoch | Conceptual Model of Presentation of Fuzzy Knowledge | 2021 |
26 | N. Paja; I. Włoch | Some interpretations of the (k, p)-Fibonacci numbers | 2021 |
27 | U. Bednarz; I. Włoch | Fibonacci numbers in graphs with strong (1, 1, 2)-kernels | 2021 |
28 | A. Michalski; I. Włoch | On the existence and the number of independent (1,2)-dominating sets in the G-join of graphs | 2020 |
29 | A. Szynal-Liana; I. Włoch | Generalized Fibonacci-Pell hybrinomials | 2020 |
30 | A. Szynal-Liana; I. Włoch | Introduction to Fibonacci and Lucas hybrinomials | 2020 |
31 | A. Szynal-Liana; I. Włoch | On generalized Mersenne hybrid numbers | 2020 |
32 | A. Szynal-Liana; I. Włoch | On Special Spacelike Hybrid Numbers | 2020 |
33 | A. Włoch; I. Włoch | On some multinomial sums related to the Fibonacci type numbers | 2020 |
34 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On the combinatorial properties of bihyperbolic balancing numbers | 2020 |
35 | D. Bród; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Two Generalizations of Dual-Hyperbolic Balancing Numbers | 2020 |
36 | M. Liana; A. Szynal-Liana; I. Włoch | Some identities for generalized Fibonacci and Lucas numbers | 2020 |
37 | U. Bednarz; I. Włoch | On strong (1,1,2)-kernels in graphs | 2020 |
38 | A. Szynal-Liana; I. Włoch | Hypercomplex numbers of the Fibonacci type | 2019 |
39 | A. Szynal-Liana; I. Włoch | On Jacobsthal and Jacobsthal-Lucas hybrid numbers | 2019 |
40 | A. Szynal-Liana; I. Włoch | The Fibonacci Hybrid Numbers | 2019 |
41 | H. Harmatii; M. Król; V. Popovych | Influence of the thermal sensitivity of material on the nonstationary thermal state of a multilayer plate | 2019 |
42 | L. Trojnar-Spelina; I. Włoch | On a new type of the companion Pell numbers | 2019 |
43 | L. Trojnar-Spelina; I. Włoch | On generalized Pell and Pell-Lucas numbers | 2019 |
44 | M. Liana; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On Pell hybrinomials | 2019 |
45 | M. Liana; A. Szynal-Liana; I. Włoch | On some kind of numbers of the Fibonacci type and their applications for bicomplex numbers | 2019 |