logo
Karta przedmiotu
logo

Matematyka I

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektromobilność

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Matematyki Dyskretnej

Kod zajęć: 14145

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W45 C30 L15 / 7 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Anetta Szynal-Liana

Terminy konsultacji koordynatora: w terminach podanych w harmonogramie pracy jednostki.

semestr 1: dr Paweł Bednarz , termin konsultacji podany w harmonogramie pracy jednostki.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami algebry i analizy matematycznej. Student powinien rozumieć podstawowe pojęcia algebry i analizy oraz zdobyć praktyczną umiejętność rozwiązywania prostych zadań.

Ogólne informacje o zajęciach: Treści z algebry obejmują: liczby zespolone, macierze, wyznaczniki, układy równań liniowych. Treści z analizy matematycznej obejmują: ciągi, granice funkcji, pochodne funkcji jednej zmiennej, całki.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 T. Jurlewicz, Z. Skoczylas Algebra liniowa I, Definicje, twierdzenia, wzory GiS. 2000
2 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna I, Definicje, twierdzenia, wzory GiS. 2000
3 W. Krysicki, L. Włodarski Analiza matematyczna w zadaniach cz.I PWN. 1996
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 W. Krysicki, L. Włodarski Analiza matematyczna w zadaniach cz.I PWN. dow.
2 T. Jurlewicz, Z. Skoczylas Algebra liniowa 1, Przykłady i zadania GiS. dow.
3 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna, Przykłady i zadania GiS. dow.
4 P.N. de Souza, R.J. Fateman, J. Moses, C. Yapp The Maxima Book http://maxima.sourceforge.net.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z matematyki szkoły ponadgimnazjalnej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się podstawowym aparatem matematycznym w zakresie szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do podjęcia merytorycznie uzasadnionych działań matematycznych w celu rozwiązania postawionego zadania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi wykonywać obliczenia na liczbach zespolonych, rozwiązywać równania w C. wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium kolokwium K_W01+
K_U01+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
02 Umie wykonywać obliczenia na macierzach i rozwiązywać układy równań liniowych. wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium kolokwium K_W01+
K_U01+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
03 Umie obliczać granice ciągów oraz funkcji. wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium K_W01+
K_U01+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
04 Potrafi rozwiązywać zadania z rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej. wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium kolokwium K_W01+
K_U01+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
05 Potrafi obliczać całki i rozwiązywać zadania na zastosowania całek. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin pisemny K_W01+
K_U01+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
06 Potrafi w CAS Maxima wykonywać obliczenia na liczbach zespolonych i macierzach, rozwiązywać układy równań liniowych, obliczać pochodne i tworzyć wykresy funkcji jednej zmiennej. laboratorium zaliczenie praktyczne przy komputerze K_W01+
K_U01+
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zbiór liczb zespolonych: definicja i podstawowe własności, postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej, wzór de Moivre'a. W1-W6, C1-C6, L1-L3 MEK01 MEK06
1 TK02 Funkcje. Własności funkcji. Funkcje elementarne. Ciągi. Granica funkcji. W7-W15, C7-C12, L4-L6 MEK03 MEK06
1 TK03 Pochodna funkcji. Badanie przebiegu zmienności funkcji. W16-W24, C13-C18, L7-L10 MEK04 MEK06
1 TK04 Macierze i układy równań liniowych: działania na macierzach, wyznacznik i jego własności, rząd macierzy, twierdzenie Kroneckera-Capelliego, układy równań liniowych. W25-W33, C19-C24, L11-L15 MEK02 MEK06
1 TK05 Całka nieoznaczona. Metody obliczania całek nieoznaczonych. Całkowanie podstawowych klas funkcji. Całka oznaczona i jej zastosowania. W34-W45, C25-C30 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny obejmuje zadania obowiązkowe (całki) oraz zadania dodatkowe z dowolnej tematyki realizowanej w trakcie zajęć. Student musi poprawnie wykonać wszystkie zadania obowiązkowe, aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę.
Ćwiczenia/Lektorat Co najmniej dwa sprawdziany pisemne w terminach uzgodnionych ze studentami. Aby zaliczyć ćwiczenia Student musi uzyskać ocenę dostateczną z każdego z czterech tematów: 1-liczby zespolone, 2-macierze, wyznaczniki i układy równań, 3-granice ciągów i funkcji, 4-pochodne funkcji. Rozwiązanie zadań dodatkowych lub aktywność na ćwiczeniach pozwala uzyskać ocenę wyższą.
Laboratorium Zaliczenie praktyczne przy komputerze (obowiązkowe). Aktywność na laboratorium pozwala uzyskać ocenę wyższą.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ważoną pozytywnych ocen z zaliczenia ćwiczeń (x 0,4), laboratorium (x 0,2) oraz egzaminu pisemnego (x 0,4).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : podpisana kartka formatu co najwyżej A4, zapisana dwustronnie, z dowolną zawartością

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie