logo
Karta przedmiotu
logo

Fizyka I

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektromobilność

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 14053

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Dorota Jakubczyk

Terminy konsultacji koordynatora: Terminy konsultacji podano w USOS

semestr 1: mgr inż. Sylwia Kudła , termin konsultacji Terminy konsultacji podano w USOS

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawami fizyki w zakresie niezbędnym do kontynuowania studiów na wyższych semestrach

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zawiera podstawowe treści z zakresu mechaniki oraz wybrane elementy z innych działów fizyki.

Materiały dydaktyczne: Materiały umieszczone przez koordynatora w Internecie

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 William Moebs et. al. Fizyka dla szkół wyższych T1-T3 Open Stax Polska. 2019
2 R.Resnick, D.Holliday, J.Walker Podstawy fizyki PWN, Warszawa.
3 2. R.P. Feynman, R.B. Leighton, M. Sands Feynmana wykłady z fizyki Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 K. Chłędowska, R. Sikora Wybrane problemy z fizyki z rozwiązaniami, cz. 1, cz. 2 Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
2 William Moebs et. al. Fizyka dla szkół wyższych Open Stax Polska. 2019
Literatura do samodzielnego studiowania
1 I.W. Sawielew Wykłady z fizyki, T1-T3 Wydawnictwo naukowe PWN.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania prostych zadań z zakresu matematyki i fizyki szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność ciągłego dokształcania się w związku z szybkim tempem rozwoju i wzrostem zastosowań nauk fizycznych w technice oraz rozumie ich aspekt społeczny.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Przedstawia podstawową wiedzę z zakresu kinematyki i dynamiki ruchu postępowego i obrotowego. wykład, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny, egzamin cz. ustna K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
02 Przedstawia podstawową wiedzę z zakresu zasad zachowania energii i pędu. ćwiczenia rachunkowe, wykład sprawdzian pisemny, egzamin cz. ustna K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
03 Przedstawia podstawową wiedzę z zakresu ruchu drgającego. wykład, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny, egzamin cz. ustna K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
04 Przedstawia podstawową wiedzę z zakresu ruchu falowego, optyki geometrycznej i falowej. wykład egzamin cz. ustna K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
05 Potrafi rozwiązywać proste zadania obliczeniowe z kinematyki i dynamiki ruchu postępowego i obrotowego. ćwiczenia rachunkowe, wykład sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG
06 Potrafi rozwiązywać proste zadania obliczeniowe z zakresu ruchu drgającego i falowego. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny K_W02+
K_K01+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UU
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wielkości fizyczne. Wektory i skalary W01, W15, C01, C07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
1 TK02 Kinematyka i dynamika punktu materialnego, w tym ruch krzywoliniowy i siły bezwładności. W03-W06, W15, C02-C04, C07 MEK01 MEK05
1 TK03 Zasady zachowania w fizyce. Zderzenia sprężyste i niesprężyste W07-W08, W15, C05, C07 MEK01 MEK02 MEK05
1 TK04 Dynamika ciała sztywnego. Moment bezwładności. W09-W010, W15, C06, C07 MEK01 MEK02 MEK05
1 TK05 Drgania harmoniczne. Oscylator prosty, tłumiony i wymuszony. Zjawisko rezonansu W11-W12, W15, C07 MEK01 MEK03 MEK06
1 TK06 Fale mechaniczne w ośrodkach sprężystych. W13, W15 MEK01 MEK03 MEK04 MEK06
1 TK07 Elementy optyki geometrycznej i falowej, w tym prawo odbicia i załamania światła, interferencja i dyfrakcja światła. W14-W15 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie jest oceną z zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie z ćwiczeń wystawiane jest na podstawie dwóch zaliczonych na minimum 3.0 sprawdzianów pisemnych (średnia arytmetyczna ocen ze sprawdzianów).
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną z zaliczenia ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; F. Hindilerden; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı Raman spectroscopy-based biomarker screening by studying the fingerprint and lipid characteristics of Polycythem..a Vera cases blood serum 2023
2 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Kula-Maximenko; M. Nalçacı Detection of primary myelofibrosis in blood serum via Raman spectroscopy assisted by machine learning approaches; correlation with clinical diagnosis 2023
3 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı Application of Fourier Transform InfraRed spectroscopy of machine learning with Support Vector Machine and principal components analysis to detect biochemical changes in dried serum of patients with primary myelofibrosis 2023
4 A. Aday; A. Bayrak; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; I. Hindilerden; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Nalçacı FTIR- based serum structure analysis in molecular diagnostics of essential thrombocythemia disease 2023
5 M. Błądziński; A. Gala‑Błądzińska; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; P. Prach; K. Szemela; K. Tęcza; M. Żyłka; W. Żyłka Optical monitoring of hemodialysis using noninvasive measurement of uric acid in the dialysate 2023
6 S. Çeçen; Z. Ceylan; J. Depciuch; Z. Guleken; D. Jakubczyk; P. Jakubczyk Chemical changes in childhood obesity blood as a marker of the disease. A Raman-based machine learning study 2023
7 D. Jakubczyk Some Details Concerning Transition from the Hubbard Model to the Heisenberg Model 2022
8 D. Jakubczyk; P. Jakubczyk; M. Kaczor; M. Łabuz; J. Milewski; A. Wal A Maple package for combinatorial aspects of Bethe Ansatz 2021
9 D. Jakubczyk Application of the Schur–Weyl Duality in the One-Dimensional Hubbard Model 2020
10 D. Jakubczyk The one-dimensional Hubbard model in the limit of U<<t 2019
11 D. Jakubczyk; P. Jakubczyk The example of using the Schur-Weyl duality in one-dimensional Hubbard model 2019