logo
Karta przedmiotu
logo

Elektronika

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektromobilność

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektromobilność

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Podstaw Elektroniki

Kod zajęć: 14051

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mirosław Sobaszek

semestr 3: dr inż. Mariusz Mączka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie przez studenta wiedzy zakresu podstawowej budowy, zasady działania, i właściwości użytkowych podstawowych elementów elektronicznych. Poznanie zasad i zdobycie umiejętności projektowania prostych układów elektronicznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł o charakterze podstawowym dający uporządkowana wiedzę w zakresie poznania właściwości podstawowych elementów i układów elektronicznych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Horowitz Paul, Hill Winfield Sztuka elektroniki t. 1 i 2 WKŁ. . 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Stadler Adam, Kolek Andrzej Elektronika. Zbór zadań Oficyna wyd. PRz. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Piotr Górecki Wzmacniacze operacyjne BTC. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone semestry poprzednie i rejestracja na semestr trzeci.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę w zakresie metrologii elektrycznej, teorii obwodów i sygnałów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi dokonywać analizy liniowych obwodów prądu stałego i zmiennego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość odpowiedzialności za własna pracę, uczciwie i systematycznie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Potrafi bezkonfliktowo współdziałać w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna definicje wielkości elektrycznych, rozumie działanie elementów obwodów elektrycznych i elektronicznych wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, kolokwium K_W13+
K_U10++
P6S_UW
P6S_WG
02 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zasad działania i właściwości wybranych elementów elektronicznych wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, kolokwium, sprawozdania K_W13+
K_U10++
P6S_UW
P6S_WG
03 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę oraz zna metody analizy i projektowania dotyczące prostych analogowych układów elektronicznych wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, kolokwium, sprawozdania K_W13+++
K_U10+++
P6S_UW
P6S_WG
04 Potrafi przeprowadzić prosty eksperyment w zakresie elektrotechniki i elektroniki i dokonać analizy wyników wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, kolokwium, sprawozdania K_W13++
K_U10++
K_K03++
K_K07+++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
05 Potrafi przeprowadzić pomiary i analizę działania podstawowych elementów i układów elektronicznych wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, kolokwium, sprawozdania K_W13++
K_U10++
K_K03+++
K_K07+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie, podstawy, elementy bierne, układy RC i RL, filtry bierne, charakterystyki Bodego W01, W02 MEK01
3 TK02 Diody półprzewodnikowe - budowa, właściwości, rodzaje, modele i zastosowania (prostowniki, stabilizatory) W03 - W04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK03 Tranzystory bipolarne - budowa, zasady działania, charakterystyki, właściwości, układy polaryzacji i zastosowania W05 - W06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK04 Tranzystory unipolarne - budowa, zasady działania, charakterystyki, właściwości, układy polaryzacji i zastosowania W07, W08 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK05 tranzystory IGBT, Tyrystor, Triak, Elementy optoelektroniczne - właściwości i praca w podstawowych układach W09 MEK02 MEK05
3 TK06 Wzmacniacze operacyjne - zasada działania, parametry, podstawowe aplikacje, układy pomiarowe W10, W11, W12 MEK02 MEK05
3 TK07 Proste układy sterowania wykorzystujące obwód sprzężenia zwrotnego W13, W14,W15 MEK02 MEK03 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 9.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładu - test
Ćwiczenia/Lektorat Oceny z kolokwiów
Laboratorium Oceny z sprawozdań
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen cząstkowych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z uzyskanych ocen cząstkowych z zaliczenia wykładu, sprawozdań i kolokwiów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie