logo
Karta przedmiotu
logo

Aspekty psychologiczne w pracy inżyniera

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2023/2024

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria środowiska

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła energii, Ciepłownictwo i klimatyzacja, Infrastruktura i gospodarka wodna, Ochrona i zarządzanie środowiskiem , Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, Zintegrowane technologie w ochronie wód

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 14031

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Alternatywne źródła energii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Ryszard Klamut

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: zdobycie wiedzy dotyczącej funkcjonowania człowieka i kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy psychologicznej w podniesieniu efektywności działań własnych i innych ludzi

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych I semestru

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Doliński, D., Strelau, J. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki Gdańsk: GWP. 2010
2 Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. Psychologia poznawcza Warszawa : PWN, SWPS Academica. 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wojciszke B. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar. 2017
2 Heszen I. Psychologia stresu: korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego Warszawa: PWN. 2013
3 Doliński, D., Strelau, J. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki Gdańsk: GWP. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kenrick D. T., Neuberg S. L., Cialdini R. B. Psychologia społeczna Gdańsk: GWP. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza dotycząca funkcjonowania człowieka

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Aktywność poznawcza dotycząca zdobywania nowej wiedzy

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy i samokształcenia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania człowieka wykład multimedialny, ćwiczenia problemowe, prezentacja multimedialna zaliczenie cz. pisemna K_W24++
P7S_WK
02 Umie dostrzegać różnice w sposobach funkcjonowania różnych ludzi ćwiczenia problemowe, wykład multimedialny zaliczenie cz. pisemna K_U19++
P7S_UW
03 Potrafi zastosować wiedzę dotyczącą osobowości człowieka w rozwiązywaniu problemów w pracy zawodowej ćwiczenia problemowe, wykład multimedialny kolokwium K_U19+++
K_K01++
P7S_UO
P7S_UW
04 Potrafi radzić sobie z trudnymi sytuacjami w pracy wykład multimedialny, warsztaty zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_W24++
K_U19+++
K_K05+
P7S_KO
P7S_UW
P7S_WK
05 Potrafi komunikować się skutecznie z innymi osobami i rozwiązywać konflikty wykład multimedialny, ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. pisemna K_W24++
K_K01++
P7S_UO
P7S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie w problematykę psychologii W1 W2 C1 C2 MEK01 MEK02
1 TK02 Funkcjonowanie poznawcze. Znaczenie emocji w efektywnej pracy W3 W4 C3 C4 MEK02 MEK03
1 TK03 Osobowość - teoria Wielkiej Piątki, obraz siebie, samoocena oraz poznawanie siebie i innych W5 W6 C5 C6 MEK02 MEK03
1 TK04 Czynniki wpływające na sprawność komunikowania się; metody kierowania konfliktem W7 W8 C7 C8 C9 C10 MEK04 MEK05
1 TK05 Stres w pracy. Działanie w stresie i radzenie sobie ze stresem W9 W10 W11 W12 C11 C12 C13 MEK02 MEK04 MEK05
1 TK06 Problemy oceniania i podejmowania decyzji. Zależności społeczne (wpływ społeczny) – zjawiska grupowe a efektywność w pracy. W13 W14 W15 C14 C15 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium pisemne z treści przekazywanych na wykładach
Ćwiczenia/Lektorat Test pisemny z tematyki zajęć, a także aktywność w czasie zajęć
Ocena końcowa Uśredniony wynik studenta

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie