Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 14026
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
semestr 8: mgr inż. arch. Natalia Ludwikowska
Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania w ujęciu zrównoważonym
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dotyczy kształtowania struktury architektonicznej i urbanistycznej w aspekcie zrównoważonego rozwoju, projektowania zintegrowanego i spójnego.
1 | Chmielewski J.M. | Teoria w projektowaniu urbanistycznym | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2001 |
2 | Wejchert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Arkady . | 2008 |
3 | Benevolo L. | Miasto w dziejach Europy | Wydawnictwo Krąg, Warszawa . | 1995 |
4 | Słodczyk J. | Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia | Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. | 2003 |
5 | Jałowiecki B., Szczepański M., | Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej | Scholar, Warszawa . | 2002 |
6 | Ostrowski W. | Urbanistyka współczesna | Arkady, Warszawa . | 1975 |
7 | Maliszowa B | Śródmieście - wybrane zagadnienia planowania | Arkady, Warszawa . | 1974 |
8 | Wejchert K. | Przestrzeń wokół nas | Fibak Nova Press. | 1993 |
9 | Rymaszewski B. | O przetrwanie dawnych miast | Arkady, Warszawa . | 1984 |
10 | Zuziak Z. | O tożsamości urbanistyki | Politechnika Krakowska. | 2008 |
Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna wiedza z zakresu urbanistyki i architektury.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Ogólne umiejętności z zakresu projektowania urbanistycznego i architektonicznego
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego i architektonicznego
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | kolokwium |
K_W01+++ K_W02+++ K_W03+++ K_W04+++ K_W05+++ K_W06+++ K_W07+++ K_W08+++ K_W09+++ K_W10+++ K_W11+++ K_W12+++ K_W13+++ K_W14+++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi | wykład | kolokwium |
K_W02+++ K_W03+++ K_W04+++ K_W05+++ K_W06+++ K_W07+++ K_W08+++ K_W09+++ K_W10+++ K_W11+++ K_W12+++ |
P6S_WG P6S_WK |
03 | A.W3. zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | wykład | kolokwium |
K_W03+++ K_W06+++ K_W07+++ |
P6S_WG P6S_WK |
04 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | kolokwium |
K_W02+++ K_W03+++ K_W07+++ |
P6S_WG P6S_WK |
05 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
06 | A.U2. potrafi zaprojektować prosty zespół urbanistyczny | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
07 | A.U3. potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
08 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
09 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
10 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
11 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
12 | A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
13 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
14 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K01+++ K_K02+++ K_K03+++ K_K04+++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR |
15 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K02+++ K_K03+++ |
P6S_KK P6S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
8 | TK01 | W01-04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
8 | TK02 | W05-10 | MEK02 MEK03 | |
8 | TK03 | W11-15 | MEK01 MEK04 | |
8 | TK04 | P01-30 | MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 8) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 8) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 8) | |||
Zaliczenie (sem. 8) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | ocena z kolokwium |
Projekt/Seminarium | ocena projektu |
Ocena końcowa | średnia arytmetyczna ocen z kolokwium i z projektu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
2 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
3 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
4 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
5 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
6 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
7 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
8 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
9 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
11 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
12 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
13 | A. Sikora | Dom w \"mieście-osiedlu\" | 2019 |
14 | A. Sikora | Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities | 2019 |
15 | A. Sikora | Multi-family residential development in the landscape of the small city | 2019 |
16 | A. Sikora | Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study | 2019 |
17 | P. Deroń; A. Sikora | Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa | 2019 |