logo
Karta przedmiotu
logo

Zrównoważone projektowanie w architekturze i urbanistyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 14026

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

semestr 8: mgr inż. arch. Natalia Ludwikowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania w ujęciu zrównoważonym

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dotyczy kształtowania struktury architektonicznej i urbanistycznej w aspekcie zrównoważonego rozwoju, projektowania zintegrowanego i spójnego.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chmielewski J.M. Teoria w projektowaniu urbanistycznym Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2001
2 Wejchert K. Elementy kompozycji urbanistycznej Arkady . 2008
3 Benevolo L. Miasto w dziejach Europy Wydawnictwo Krąg, Warszawa . 1995
4 Słodczyk J. Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 2003
5 Jałowiecki B., Szczepański M., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej Scholar, Warszawa . 2002
6 Ostrowski W. Urbanistyka współczesna Arkady, Warszawa . 1975
7 Maliszowa B Śródmieście - wybrane zagadnienia planowania Arkady, Warszawa . 1974
8 Wejchert K. Przestrzeń wokół nas Fibak Nova Press. 1993
9 Rymaszewski B. O przetrwanie dawnych miast Arkady, Warszawa . 1984
10 Zuziak Z. O tożsamości urbanistyki Politechnika Krakowska. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna wiedza z zakresu urbanistyki i architektury.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Ogólne umiejętności z zakresu projektowania urbanistycznego i architektonicznego

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego i architektonicznego

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład kolokwium K_W01+++
K_W02+++
K_W03+++
K_W04+++
K_W05+++
K_W06+++
K_W07+++
K_W08+++
K_W09+++
K_W10+++
K_W11+++
K_W12+++
K_W13+++
K_W14+++
P6S_WG
P6S_WK
02 A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi wykład kolokwium K_W02+++
K_W03+++
K_W04+++
K_W05+++
K_W06+++
K_W07+++
K_W08+++
K_W09+++
K_W10+++
K_W11+++
K_W12+++
P6S_WG
P6S_WK
03 A.W3. zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego wykład kolokwium K_W03+++
K_W06+++
K_W07+++
P6S_WG
P6S_WK
04 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład kolokwium K_W02+++
K_W03+++
K_W07+++
P6S_WG
P6S_WK
05 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
06 A.U2. potrafi zaprojektować prosty zespół urbanistyczny projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
07 A.U3. potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
08 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
09 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
10 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
11 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
12 A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
13 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
14 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K_K01+++
K_K02+++
K_K03+++
K_K04+++
P6S_KK
P6S_KO
P6S_KR
15 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt obserwacja wykonawstwa K_K02+++
K_K03+++
P6S_KK
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Podstawowe zasady projektowania zrównoważonego. Definicje, klasyfikacje, programy. W01-04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
8 TK02 Zasady kształtowania zrównoważonej struktury osadniczej. Układy komunikacyjne, sieci i węzły, powiązania i przepływy. Smart city. W05-10 MEK02 MEK03
8 TK03 Zasady kształtowania zrównoważonej architektury. Architektura zielona, pasywna. W11-15 MEK01 MEK04
8 TK04 Koncepcja przebudowy struktury miejskiej z rozwiązaniem elementów węzłowych oraz detalu urbanistycznego. Koncepcja architektoniczna. P01-30 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 8) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład ocena z kolokwium
Projekt/Seminarium ocena projektu
Ocena końcowa średnia arytmetyczna ocen z kolokwium i z projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Sikora Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego 2023
2 C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak Identification of land system transformations in the Rzeszów city square 2023
3 E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego 2023
4 R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills 2023
5 W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych 2023
6 A. Sikora Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów 2022
7 A. Sikora Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze 2022
8 A. Sikora Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era 2021
9 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021
11 M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment 2021
12 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
13 A. Sikora Dom w \"mieście-osiedlu\" 2019
14 A. Sikora Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities 2019
15 A. Sikora Multi-family residential development in the landscape of the small city 2019
16 A. Sikora Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study 2019
17 P. Deroń; A. Sikora Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa 2019