logo
Karta przedmiotu
logo

Architektura krajobrazu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 14025

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

semestr 8: dr inż. arch. Monika Szopińska-Mularz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy nt. ujęcia przyrodniczego architektury krajobrazu

Ogólne informacje o zajęciach: Celem modułu jest zdobycie przez studentów teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu projektowania krajobrazu i terenów zielonych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bogdanowski J., Luczyńska-Bruzda M., Nowak Z. Architektura krajobrazu PWN. 1981
2 Rylke Teoria i zasady projektowania dla architektów krajobrazu Warszawa. 2016
3 Majdecki L. Historia ogrodów T1, T2 Wydawnictwo Naukowe PWN. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z modułu Projektowanie krajobrazu i terenów zielonych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada chęć uczenia się

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 B.W1. zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego wykład kolokwium K_W03+++
K_W14++
K_K03+++
P6S_KO
P6S_WK
02 B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej wykład kolokwium K_W03+++
K_W14++
K_K03+++
P6S_KO
P6S_WK
03 B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym wykład kolokwium K_W03+++
K_W14++
K_K03+++
P6S_KO
P6S_WK
04 B.W9. zna i rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy wykład kolokwium K_W03+++
K_W14++
K_K03+++
P6S_KO
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Architektura krajobrazu w ujęciu przyrodniczym. Ekologia krajobrazu. Podstawowe definicje. Historia budowy założeń ogrodowych i parkowych. W01-04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
8 TK02 Podstawy dendrologii. Gatunki rodzime oraz indukowane. Plan wycinki. Operat dendrologiczny. W05-10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
8 TK03 Elementy kompozycji ogrodowej, zasady grupowania elementów kompozycji W11-15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z kolokwium
Ocena końcowa Ocena z kolokwium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
4 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
5 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
7 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
8 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
9 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
10 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
11 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
12 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
13 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
14 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
15 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
16 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
17 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
18 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
19 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
20 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
21 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
22 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
23 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
24 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019