logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Kulturoznastwo (nauki humanistyczne)


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Architektury i Dziedzictwa Kulturowego
Kod zajęć:
14024
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 8 / W15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. prof. PRz Tomasz Tomaszek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przedmiotem zajęć będą najważniejsze tendencje zachodzące w sztuce i kulturze zachodniej XX wieku. W sumarycznym ujęciu zaprezentowane zostaną przede wszystkim dominujące kierunki zarówno w plastyce, jak i architekturze najnowszej. Celem zajęć będzie nie tylko ich historyczna prezentacja kolejno następujących po sobie zjawisk, ale również sięgnięcie do teoretycznych koncepcji stanowiących ważny element zrozumienia zachodzących przemian, również zmian społeczno-gospodarczych. Obok szeroko omawianych i dobrze rozpoznanych w literaturze zjawisk takich jak np. neorealizm, action painting, taszyzm, malarstwo materii, informel, spacjalizm, neodadizm, pop art., sztuka kinetyczna, op art., body art., arte povera, land art., konceptualizm. itd. omawiane będą wybrane postacie i zagadnienia umykające niekiedy syntetycznym próbom oddania charakteru kultury współczesnej. W ramach zajęć omówiona zostanie problematyka tradycyjnych i nowych mediów rozszerzona o zagadnienia dotyczące przezmian społecznych. Istotna częścią zajęć będzie przedstawienie kultury materialnej, behawioralnej i duchowej oraz takich jej form, jak kultura tradycyjna, masowa, alternatywna.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia podzielone będą na dwie części – na wykładzie przedstawiona zostanie historia nurtów i zjawisk. Na ćwiczeniach omawiane będą przez studentów wybrane zjawiska kulturowe i twórczość poszczególnych artystów. Dzięki temu problemy poruszane na wykładach zostaną poddane bardziej szczegółowej i wnikliwej interpretacji. W ramach zajęć przewidziano wizyty w instytucjach kulturalnych, galeriach, muzeach oraz spotkania z osobami pracującymi w mediach. Przysposobienie do odbioru (interpretacji) dzieła plastycznego. Zdolność kompetentnej, opartej na estetycznej tolerancji, oceny współczesnych zjawisk kulturowych. Umiejętność kontaktowania się z przejawami sztuki współczesnej (orientacja w instytucjach i w rynku mediów wystawienniczych i w rynku mediów rejestrujących i komentujących wydarzenia artystyczne). Zrozumienie obecnych przemian społecznych i ich wpływu na kształtowanie się przestrzeni publicznej.

Materiały dydaktyczne:
W strukturze przedmiotu zajęcia audytoryjne, w których opracowanie tematów przebiega w formie dyskus

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dziamski Grzegorz (red.) Od awangardy do postmodernizmu Warszawa 1996. -
2 Fiske J. Postmodernizm i telewizja, [w:] Pejzaże audiowizualne; telewizja, wideo, komputer, red. A. Gwóźdź Kraków 1997. -
3 Kowalczyk Izabela Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90 Warszawa 2002. -
4 Kowalska Bożena Polska awangarda malarska 1945 – 1980 Warszawa 1988. -
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Nowocześni a socrealizm t. I-II, Kraków 2000. -
2 Huml Irena Polska sztuka stosowana XX wieku Warszawa 1978. -
3 red. R. Nycz Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze Kraków 2004. -
4 Strinati D. Wprowadzenie do kultury popularnej Poznań 1998. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
brak wzmagań formalnych

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
brak

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej wykład kolokwium K-W03+
K-W09+++
P6S-WK
MEK02 B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym wykład kolokwium K-W03++
K-W09++
P6S-WK
MEK03 B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze wykład kolokwium K-U01++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK04 B.S1. jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii wykład kolokwium K-K02+++
K-K03++
P6S-KK
P6S-KO
MEK05 B.S2. jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych wykład kolokwium K-K02++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 1.Sztuka „nowa” Zagadnienia: dziewiętnastowieczne impulsy dla rozwoju dwudziestowiecznych sztuk plastycznych (propozycje romantyczna, impresjonistyczna i postimpresjonistyczna); kierunki rozwoju plastyki XX w. I początku XXI w.: modernizm przełomu XIX i XX w., (futuryzm, kubizm, dadaizm, surrealizm, formy sztuki abstrakcjonistycznej, op-art, pop-art, sztuka konceptualizmu, performance, hiperrealizm, grafika komputerowa i inne) W01, W02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
8 TK02 2.Sztuka „dzisiaj” Zagadnienia: współczesne formy sztuki zachowawczej, synchroniczna wielokierunkowość we współczesnej treści plastycznej, estetyczne metaartystyczne propozycje artystów XX w., formy sztuki plastycznej XX w., instytucjonalizacja sztuki W03, W04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
8 TK03 3.Krytyka kultury masowej, ideologii i mediów Zagadnienia: upadek aury, homogenizacja – amerykanizacja, akademizm i awangarda, sztuka a rozrywka, publiczność – masa, krytyka ideologii, globalizacja, kicz i awangarda, teoria fetyszyzmu towarowego, przemysł kulturalny W05, W06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
8 TK04 4.Kultura i technologia Zagadnienia: determinizm technologiczny, medium is the me(a)ssage, globalna wioska, taktylność, przedłużanie-amputowanie zmysłów przez technologie, mediatyzacja polityki ipolityzacja mediów, trzy fale rozwoju cywilizacji, prosumpcja i prosumenci, telewięź, teledemokracja, obieg informacji w społeczeństwie, media – krwioobieg informacji, elektroniczna wioska W07, W08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
8 TK05 5.Strukturalizm/poststrukturalizm i zwrot lingwistyczny Zagadnienia: strukturalizm, semiotyka, Barthes, mity i mitologie, Derrida i kultura jako tekst, język jako narzędzie, strukturalizm, logo i monocentryzm W09, W10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
8 TK06 6.Od kultury masowej do kultury popularnej Zagadnienia: aktywny i bierny odbiorca, dekodowanie komunikatów wg. Hall’a, reakcje odbiorców wg. Fiske’a, partyzantka i wojna semiotyczna W11, W12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
8 TK07 7. Postmodernistyczna wizja kultury Zagadnienia: upadek wielkich narracji, flaneur, nomada, pielgrzym, bricolage, photoshop, mash up, intertekstualność i mix, sztuka ponowoczesna – architektura, muzyka, film W13, W14, W15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium pisemne
Ocena końcowa Wykład kończyć będzie się kolokwium. Wiedza zdobyta podczas wykładów będzie musiała być poszerzona o literaturę uzupełniającą podawaną w trakcie zajęć

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 T. Tomaszek Conservation of Wooden Built Heritage in Poland—The Current State and Future Challenges 2024
2 T. Tomaszek The Discourse on Authenticity in the Protection of Wooden Temples of Chinese Sacred Mountains 2024
3 T. Tomaszek A study of abandoned Ukrainian wooden churches in Poland. Current state and conservation recommendations 2023
4 T. Tomaszek Authenticity and Wooden Architecture Preservation in Asia – a Chinese perspective 2023
5 C. Fry; T. Tomaszek Preserving Australia’s Timber Heritage – Some Preliminary Guidelines for the Conservation of Slab Huts 2022
6 T. Tomaszek Miasta Polski wschodniej - impresje historyczne i wyzwania przyszłości 2021
7 T. Tomaszek Muzeum na wolnym powietrzu na terenie Parku Narodowego Great Smoky Mountains w USA. Kwestia autentyczności w ochronie krajobrazu kulturowo-przyrodniczego 2021
8 T. Tomaszek The Issue of Authenticity in Reconstruction of Wooden Building as an Interpretation of the Historical Site - Case Studies of Log Cabins from Tennessee State, USA 2021
9 T. Tomaszek The Role of the Kolbuszowa Folk Culture Open-Air Museum in Studies of Traditional Wooden Architecture of the Rzeszowiacy Ethnographic Group 2021
10 T. Tomaszek Authenticity in preservation of historical wooden architecture - problems and challenges 2020
11 T. Tomaszek Translokacja budynku drewnianego jako interpretacja miejsca historycznego – studium przypadku chat o konstrukcji zrębowej zlokalizowanych w stanie Tennessee, USA 2020