Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 14024
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek
Główny cel kształcenia: Przedmiotem zajęć będą najważniejsze tendencje zachodzące w sztuce i kulturze zachodniej XX wieku. W sumarycznym ujęciu zaprezentowane zostaną przede wszystkim dominujące kierunki zarówno w plastyce, jak i architekturze najnowszej. Celem zajęć będzie nie tylko ich historyczna prezentacja kolejno następujących po sobie zjawisk, ale również sięgnięcie do teoretycznych koncepcji stanowiących ważny element zrozumienia zachodzących przemian, również zmian społeczno-gospodarczych. Obok szeroko omawianych i dobrze rozpoznanych w literaturze zjawisk takich jak np. neorealizm, action painting, taszyzm, malarstwo materii, informel, spacjalizm, neodadizm, pop art., sztuka kinetyczna, op art., body art., arte povera, land art., konceptualizm. itd. omawiane będą wybrane postacie i zagadnienia umykające niekiedy syntetycznym próbom oddania charakteru kultury współczesnej. W ramach zajęć omówiona zostanie problematyka tradycyjnych i nowych mediów rozszerzona o zagadnienia dotyczące przezmian społecznych. Istotna częścią zajęć będzie przedstawienie kultury materialnej, behawioralnej i duchowej oraz takich jej form, jak kultura tradycyjna, masowa, alternatywna.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia podzielone będą na dwie części – na wykładzie przedstawiona zostanie historia nurtów i zjawisk. Na ćwiczeniach omawiane będą przez studentów wybrane zjawiska kulturowe i twórczość poszczególnych artystów. Dzięki temu problemy poruszane na wykładach zostaną poddane bardziej szczegółowej i wnikliwej interpretacji. W ramach zajęć przewidziano wizyty w instytucjach kulturalnych, galeriach, muzeach oraz spotkania z osobami pracującymi w mediach. Przysposobienie do odbioru (interpretacji) dzieła plastycznego. Zdolność kompetentnej, opartej na estetycznej tolerancji, oceny współczesnych zjawisk kulturowych. Umiejętność kontaktowania się z przejawami sztuki współczesnej (orientacja w instytucjach i w rynku mediów wystawienniczych i w rynku mediów rejestrujących i komentujących wydarzenia artystyczne). Zrozumienie obecnych przemian społecznych i ich wpływu na kształtowanie się przestrzeni publicznej.
Materiały dydaktyczne: W strukturze przedmiotu zajęcia audytoryjne, w których opracowanie tematów przebiega w formie dyskus
1 | Dziamski Grzegorz (red.) | Od awangardy do postmodernizmu | Warszawa 1996. | |
2 | Fiske J. | Postmodernizm i telewizja, [w:] Pejzaże audiowizualne; telewizja, wideo, komputer, red. A. Gwóźdź | Kraków 1997. | |
3 | Kowalczyk Izabela | Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90 | Warszawa 2002. | |
4 | Kowalska Bożena | Polska awangarda malarska 1945 – 1980 | Warszawa 1988. |
1 | Praca zbiorowa | Nowocześni a socrealizm | t. I-II, Kraków 2000. | |
2 | Huml Irena | Polska sztuka stosowana XX wieku | Warszawa 1978. | |
3 | red. R. Nycz | Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze | Kraków 2004. | |
4 | Strinati D. | Wprowadzenie do kultury popularnej | Poznań 1998. |
Wymagania formalne: brak wzmagań formalnych
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: brak
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: brak
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej | wykład | kolokwium |
K_W03+ K_W09+++ |
P6S_WK |
02 | B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym | wykład | kolokwium |
K_W03++ K_W09++ |
P6S_WK |
03 | B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze | wykład | kolokwium |
K_U01++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
04 | B.S1. jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii | wykład | kolokwium |
K_K02+++ K_K03++ |
P6S_KK P6S_KO |
05 | B.S2. jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych | wykład | kolokwium |
K_K02++ K_K03+++ |
P6S_KK P6S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
8 | TK01 | W01, W02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
8 | TK02 | W03, W04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
8 | TK03 | W05, W06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
8 | TK04 | W07, W08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
8 | TK05 | W09, W10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
8 | TK06 | W11, W12 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
8 | TK07 | W13, W14, W15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 8) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
4.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 8) | |||
Zaliczenie (sem. 8) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | kolokwium pisemne |
Ocena końcowa | Wykład kończyć będzie się kolokwium. Wiedza zdobyta podczas wykładów będzie musiała być poszerzona o literaturę uzupełniającą podawaną w trakcie zajęć |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | T. Tomaszek | Conservation of Wooden Built Heritage in Poland—The Current State and Future Challenges | 2024 |
2 | T. Tomaszek | A study of abandoned Ukrainian wooden churches in Poland. Current state and conservation recommendations | 2023 |
3 | T. Tomaszek | Authenticity and Wooden Architecture Preservation in Asia – a Chinese perspective | 2023 |
4 | C. Fry; T. Tomaszek | Preserving Australia’s Timber Heritage – Some Preliminary Guidelines for the Conservation of Slab Huts | 2022 |
5 | T. Tomaszek | Miasta Polski wschodniej - impresje historyczne i wyzwania przyszłości | 2021 |
6 | T. Tomaszek | Muzeum na wolnym powietrzu na terenie Parku Narodowego Great Smoky Mountains w USA. Kwestia autentyczności w ochronie krajobrazu kulturowo-przyrodniczego | 2021 |
7 | T. Tomaszek | The Issue of Authenticity in Reconstruction of Wooden Building as an Interpretation of the Historical Site - Case Studies of Log Cabins from Tennessee State, USA | 2021 |
8 | T. Tomaszek | The Role of the Kolbuszowa Folk Culture Open-Air Museum in Studies of Traditional Wooden Architecture of the Rzeszowiacy Ethnographic Group | 2021 |
9 | T. Tomaszek | Authenticity in preservation of historical wooden architecture - problems and challenges | 2020 |
10 | T. Tomaszek | Translokacja budynku drewnianego jako interpretacja miejsca historycznego – studium przypadku chat o konstrukcji zrębowej zlokalizowanych w stanie Tennessee, USA | 2020 |