logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Architektura regionalna


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Architektury i Dziedzictwa Kulturowego
Kod zajęć:
14023
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 P60 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz
semestr 6:
dr inż. Krystian Sikorski
semestr 6:
dr inż. arch. Rafał Lichołai

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie ze specyfiką i problematyką kształtowania zabudowy w regionalnym krajobrazie.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia mają na celu zapoznanie ze złożonością relacji między projektowaną tkanką współczesną a kontekstem regionalnego krajobrazu. Pogłębienie i rozwinięcie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu architekta, poprzez rozwijanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do rozwiązań projektowych uzależnionych od szerokiego spektrum uwarunkowań miejscowych, w tym funkcjonalno-przestrzennych, technicznych, prawnych. Wykształcenie postawy szacunku dla kontekstu regionalnego. Przygotowanie studenta do samodzielnej, kreatywnej pracy w zawodzie architekta poprzez rozwinięcie umiejętności kształtowania współczesnych struktur architektonicznych w środowisku regionalnym.

Materiały dydaktyczne:
-

Inne:
-

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Bogdanowski Krajobraz miasta jako problem tożsamości życia, Człowiek i środowisko. Warszawa. 1987
2 W. Kosiński Regionalizm - krajobraz kulturowy: siedem przykazań pro-krajobrazowych Sprawozdania z Posiedzeń Komisji Naukowych, T.39. 1995
3 E.Trocka-Leszczyńska, J. Godlewski Budowanie w pięknym krajobrazie 3 Oddział Towarzystwa Urbanistów Polskich w Jeleniej Górze, Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej.. 2012
4 E. Węcławowicz-Gyurkovich Architektura najnowsza w historycznym środowisku miast europejskich Kraków. 2018
5 W. Kosiński Miasto z harmonijnymi peryferiami – system zespołów o urbanistycznej postaci Wydział Architektury Politechniki Śląskiej i Komitet Architektury i Urbanistyki PAN. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Niezabitowski, pod redakcją E. Chojeckiej O pojęciu organiczności w architekturze w Sztuka a natura. Katowice. 1991
2 Z. Radziewanowski Architekutura regionalna jako czynnik sprzyjający identyfikacji człowieka ze środowiskiem. II OSAR-Kraków-Zakopane. 1981
3 J. Rączka Podstawy rewaloryzacji architektury w regionach krajobrazowych : (wartości i zagrożenia, rozważania nad metodą, cechy regionalne, problemy rewaloryzacji) Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1985
4 K. Zemła Architektura naturalna Fundacja im. Stefana Kuryłowicza. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Z. Radziewanowski Rola schronisk turystycznych w strukturze zagospodarowania przestrzennego obszarów górskich Polski P Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. 1989
2 Z. Radziewanowski O niektórych problemach reginalizmu i ekologii w architekturze i urbanistyce Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. 2005
3 B. Tondos Styl Zakopiański i Zakopiańszczyzna Ossolineum. -
4 J. Sołtys Zagospodarowanie turystyczne obszarów górskich a krajobraz- wybrane problemy Czasopismo techniczne Politechniki Krakowskiej. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego, historii architektury i budownictwa ogólnego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Biegle posługuje się budowlanym rysunkiem technicznym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład kolokwium K-W02+++
K-W03+++
K-W04++
K-W09+++
K-W10++
K-W12++
K-W13+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład kolokwium K-W02+++
K-W03+++
K-W05+++
K-W13+++
K-W14+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK03 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK04 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK05 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK06 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK07 A.U7. porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK08 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U02+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK09 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K-K01++
K-K04++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
MEK10 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt obserwacja wykonawstwa K-K02+++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu regionalizmu w architekturze. Różne podejścia do kwestii regionalizmu w w architekturze (regionalizm, regionalizm krytyczny, neoregionalizm itp.). W1-W2, P1-P3 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK10
6 TK02 Muzea skanseny jako forma ochrony regionalnej architektury oraz ich znaczenie dla tożsamości mieszkańców. Rola architektury sakralnej w kształtowaniu tradycji regionalnej. W3-W4, P4-P10 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK10
6 TK03 Zasady projektowania architektonicznego i urbanistycznego dostosowanego do współczesnych wymagań i funkcji w aspekcie odrębności regionalnej miejsca. W5-W6, P11-P20 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK04 Zagadnienia roli architektury regionalnej w ochronie środowiska człowieka, jej relacji z ekologią (proekologiczne cechy tradycyjnej architektury, urbanistyki, możliwości i celowość ich zastosowania i rowijania we współczesnym projektowaniu). W7-W8, P21-P26 MEK01 MEK02
6 TK05 Znaczenia architektury regionalnej w zachowaniu, kontynuacji i rozwoju tożsamości środowiska człowieka. Idee kształtowania architektury w zgodzie z prawami natury. W9-W10, P27-P35 MEK01
6 TK06 Koncepcje planistyczne i architektoniczno-urbanistycznych w rozwoju bazy turystycznej, rekreacyjnej i sportowej na obszarach chronionych i w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Współczesne obiekty użyteczności publicznej w środowisku kulturowym o cechach regionalnych. W11-W12, P35-P50 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
6 TK07 Koncepcje nowoczesnego ekologicznego budownictwa i ich relacje z architekturą regionalną (znaczenie skali i charakteru obiektów oraz materiałów budowlanych i detali architektonicznych). W13-W15, P50-P60 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium w formie testu z zakresu objętego wykładami.
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Średnia oceny z kolokwium (0,2 oceny końcowej) i projektu (0,8 oceny końcowej).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 Ł. Bednarz; K. Kuśnierz; J. Malczewska; A. Mamedov Czarny Dunajec: Selected Issues of Cultural Heritage Conservation 2022
2 Y. Ivashko; J. Kobylarczyk; D. Kuśnierz-Krupa; M. Lisińska-Kuśnierz; J. Malczewska Qualitative Analysis of Architectural Education in the Protection of a Historic City 2021
3 J. Figurska-Dudek; K. Kuśnierz; D. Kuśnierz-Krupa; J. Malczewska Historia rozwoju przestrzennego Przecławia w średniowieczu w kontekście bieżącej ochrony konserwatorskiej – wybrane zagadnienia 2020