Główny cel kształcenia:
Zapoznanie ze specyfiką i problematyką kształtowania zabudowy w regionalnym krajobrazie.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia mają na celu zapoznanie ze złożonością relacji między projektowaną tkanką współczesną a kontekstem regionalnego krajobrazu.
Pogłębienie i rozwinięcie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu architekta, poprzez rozwijanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do rozwiązań projektowych uzależnionych od szerokiego spektrum uwarunkowań miejscowych, w tym funkcjonalno-przestrzennych, technicznych, prawnych.
Wykształcenie postawy szacunku dla kontekstu regionalnego.
Przygotowanie studenta do samodzielnej, kreatywnej pracy w zawodzie architekta poprzez rozwinięcie umiejętności kształtowania współczesnych struktur architektonicznych w środowisku regionalnym.
Materiały dydaktyczne:
-
Inne:
-
1 | J. Bogdanowski | Krajobraz miasta jako problem tożsamości życia, Człowiek i środowisko. | Warszawa. | 1987 |
2 | W. Kosiński | Regionalizm - krajobraz kulturowy: siedem przykazań pro-krajobrazowych | Sprawozdania z Posiedzeń Komisji Naukowych, T.39. | 1995 |
3 | E.Trocka-Leszczyńska, J. Godlewski | Budowanie w pięknym krajobrazie 3 | Oddział Towarzystwa Urbanistów Polskich w Jeleniej Górze, Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej.. | 2012 |
4 | E. Węcławowicz-Gyurkovich | Architektura najnowsza w historycznym środowisku miast europejskich | Kraków. | 2018 |
5 | W. Kosiński | Miasto z harmonijnymi peryferiami – system zespołów o urbanistycznej postaci | Wydział Architektury Politechniki Śląskiej i Komitet Architektury i Urbanistyki PAN. | 2010 |
1 | A. Niezabitowski, pod redakcją E. Chojeckiej | O pojęciu organiczności w architekturze w Sztuka a natura. | Katowice. | 1991 |
2 | Z. Radziewanowski | Architekutura regionalna jako czynnik sprzyjający identyfikacji człowieka ze środowiskiem. | II OSAR-Kraków-Zakopane. | 1981 |
3 | J. Rączka | Podstawy rewaloryzacji architektury w regionach krajobrazowych : (wartości i zagrożenia, rozważania nad metodą, cechy regionalne, problemy rewaloryzacji) | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 1985 |
4 | K. Zemła | Architektura naturalna | Fundacja im. Stefana Kuryłowicza. | 2018 |
1 | Z. Radziewanowski | Rola schronisk turystycznych w strukturze zagospodarowania przestrzennego obszarów górskich Polski P | Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. | 1989 |
2 | Z. Radziewanowski | O niektórych problemach reginalizmu i ekologii w architekturze i urbanistyce | Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. | 2005 |
3 | B. Tondos | Styl Zakopiański i Zakopiańszczyzna | Ossolineum. | - |
4 | J. Sołtys | Zagospodarowanie turystyczne obszarów górskich a krajobraz- wybrane problemy | Czasopismo techniczne Politechniki Krakowskiej. | 2009 |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego, historii architektury i budownictwa ogólnego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Biegle posługuje się budowlanym rysunkiem technicznym.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | kolokwium |
K-W02+++ K-W03+++ K-W04++ K-W09+++ K-W10++ K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | kolokwium |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W13+++ K-W14+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK07 | A.U7. porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K01++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR |
MEK10 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W1-W2, P1-P3 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK10 | |
6 | TK02 | W3-W4, P4-P10 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK10 | |
6 | TK03 | W5-W6, P11-P20 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK04 | W7-W8, P21-P26 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK05 | W9-W10, P27-P35 | MEK01 | |
6 | TK06 | W11-W12, P35-P50 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
6 | TK07 | W13-W15, P50-P60 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 8.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | |||
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Kolokwium w formie testu z zakresu objętego wykładami. |
Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Średnia oceny z kolokwium (0,2 oceny końcowej) i projektu (0,8 oceny końcowej). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | Ł. Bednarz; K. Kuśnierz; J. Malczewska; A. Mamedov | Czarny Dunajec: Selected Issues of Cultural Heritage Conservation | 2022 |
2 | Y. Ivashko; J. Kobylarczyk; D. Kuśnierz-Krupa; M. Lisińska-Kuśnierz; J. Malczewska | Qualitative Analysis of Architectural Education in the Protection of a Historic City | 2021 |
3 | J. Figurska-Dudek; K. Kuśnierz; D. Kuśnierz-Krupa; J. Malczewska | Historia rozwoju przestrzennego Przecławia w średniowieczu w kontekście bieżącej ochrony konserwatorskiej – wybrane zagadnienia | 2020 |