Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 14023
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 P60 / 6 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Joanna Bartkiewicz
semestr 6: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy
semestr 6: dr inż. arch. Rafał Lichołai
Główny cel kształcenia: Zapoznanie ze specyfiką i problematyką kształtowania zabudowy w regionalnym krajobrazie.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia mają na celu zapoznanie ze złożonością relacji między projektowaną tkanką współczesną a kontekstem regionalnego krajobrazu. Pogłębienie i rozwinięcie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu architekta, poprzez rozwijanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do rozwiązań projektowych uzależnionych od szerokiego spektrum uwarunkowań miejscowych, w tym funkcjonalno-przestrzennych, technicznych, prawnych. Wykształcenie postawy szacunku dla kontekstu regionalnego. Przygotowanie studenta do samodzielnej, kreatywnej pracy w zawodzie architekta poprzez rozwinięcie umiejętności kształtowania współczesnych struktur architektonicznych w środowisku regionalnym.
Materiały dydaktyczne: -
Inne: -
1 | J. Bogdanowski | Krajobraz miasta jako problem tożsamości życia, Człowiek i środowisko. | Warszawa. | 1987 |
2 | W. Kosiński | Regionalizm - krajobraz kulturowy: siedem przykazań pro-krajobrazowych | Sprawozdania z Posiedzeń Komisji Naukowych, T.39. | 1995 |
3 | E.Trocka-Leszczyńska, J. Godlewski | Budowanie w pięknym krajobrazie 3 | Oddział Towarzystwa Urbanistów Polskich w Jeleniej Górze, Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej.. | 2012 |
4 | E. Węcławowicz-Gyurkovich | Architektura najnowsza w historycznym środowisku miast europejskich | Kraków. | 2018 |
5 | W. Kosiński | Miasto z harmonijnymi peryferiami – system zespołów o urbanistycznej postaci | Wydział Architektury Politechniki Śląskiej i Komitet Architektury i Urbanistyki PAN. | 2010 |
6 | W. Chmielewski | Regionalizm współczesnej architektury reakcją na procesy globalizacji | Kraków. | 2017 |
1 | A. Niezabitowski, pod redakcją E. Chojeckiej | O pojęciu organiczności w architekturze w Sztuka a natura. | Katowice. | 1991 |
2 | Z. Radziewanowski | Architekutura regionalna jako czynnik sprzyjający identyfikacji człowieka ze środowiskiem. | II OSAR-Kraków-Zakopane. | 1981 |
3 | J. Rączka | Podstawy rewaloryzacji architektury w regionach krajobrazowych : (wartości i zagrożenia, rozważania nad metodą, cechy regionalne, problemy rewaloryzacji) | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 1985 |
4 | K. Zemła | Architektura naturalna | Fundacja im. Stefana Kuryłowicza. | 2018 |
1 | Z. Radziewanowski | Rola schronisk turystycznych w strukturze zagospodarowania przestrzennego obszarów górskich Polski P | Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. | 1989 |
2 | Z. Radziewanowski | O niektórych problemach reginalizmu i ekologii w architekturze i urbanistyce | Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków. | 2005 |
3 | B. Tondos | Styl Zakopiański i Zakopiańszczyzna | Ossolineum. | |
4 | J. Sołtys | Zagospodarowanie turystyczne obszarów górskich a krajobraz- wybrane problemy | Czasopismo techniczne Politechniki Krakowskiej. | 2009 |
Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego, historii architektury i budownictwa ogólnego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Biegle posługuje się budowlanym rysunkiem technicznym.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | kolokwium |
K_W02+++ K_W03+++ K_W04++ K_W09+++ K_W10++ K_W12++ K_W13+++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | kolokwium |
K_W02+++ K_W03+++ K_W05+++ K_W13+++ K_W14+++ |
P6S_WG P6S_WK |
03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
07 | A.U7. porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U02+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K01++ K_K04++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR |
10 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K02+++ K_K03+++ |
P6S_KK P6S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W1-W2, P1-P3 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK10 | |
6 | TK02 | W3-W4, P4-P10 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 MEK10 | |
6 | TK03 | W5-W6, P11-P20 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK04 | W7-W8, P21-P26 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK05 | W9-W10, P27-P35 | MEK01 | |
6 | TK06 | W11-W12, P35-P50 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
6 | TK07 | W13-W15, P50-P60 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 8.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | |||
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Kolokwium w formie testu i pytań otwartych z zakresu objętego wykładami. |
Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie złożonego projektu i końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Średnia oceny z kolokwium (0,3 oceny końcowej) i projektu (0,7 oceny końcowej). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie