logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie architektoniczne w obiektach historycznych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Architektury i Dziedzictwa Kulturowego
Kod zajęć:
14022
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 P60 / 6 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
semestr 6:
dr inż. arch. Rafał Lichołai

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z historią i rozwojem ochrony zabytków, wykształcenie umiejętności prawidłowej interpretacji procesów konserwatorskich oraz kształtowania obiektów i układów przestrzennych znajdujących się w strefie ochrony konserwatorskiej.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologii. Scharakteryzowanie rozwoju ochrony zabytków od starożytności do współczesności. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie z historią ochrony zabytków w Polsce.

Materiały dydaktyczne:
prezentacje multimedialne

Inne:
wzorcowe dokumentacje

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 W. Borusiewicz Konserwacja zabytków budownictwa murowanego Warszawa . 1985
2 M. Brykowska Metody pomiarów i badań zabytków architektury. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2003
3 J. Frycz Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795 – 1918. Wyd. PWN, Warszawa. 1975
4 W. Jaskulski, S. Kocewiak, P. Ogrodzki, J. Rulewicz Vademecum ochrony obiektów sakralnych. Wyd. 2 zm, Ośrodek Ochrony i Konserwacji Zabytków, Warszawa. 1996
5 A. Kadłuczka Ochrona zabytków architektury. T.1, Rozwój doktryn i teorii: (vademecum). Politechnika Krakowska, Kraków . 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 L. Majdecki Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych. Warszawa . 1993
2 E. Małachowicz Ochrona środowiska kulturowego, T. 1-2. wyd. 2, Warszawa . 1988
3 E. Małachowicz Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 1994
4 B. M. Pawlicki Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce. Politechnika Krakowska, Kraków. 1993
5 M. Gosztyła, B. Jagieła Metodologia konserwacji zabytków architektury w praktyce Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz., Rzeszów. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 J. Pruszyński Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2. wyd. Zakamycze, Kraków. 2001
2 M. Przyłęcki, pod red. J. Ważnego i J. Karysia Ochrona i rewaloryzacja obiektów zabytkowych [w:] Ochrona budynków przed korozją biologiczną. wyd. Arkady, Warszawa. 2001
3 B. Rymaszewski Klucze ochrony zabytków w Polsce. Warszawa. 1992
4 I. Skrzydło-Niżnik, P. Dobosz Prawne problemy procesu inwestycyjno-budowlanego i konserwatorskiego - Stan prawny na 1 stycznia 200 wyd. Zakamycze, Kraków. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich oraz projektowania konserwatorskiego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umie projektować strategię badawczą i programy konserwatorskie.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, potrafi pracować w zespole badawczym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład kolokwium K-W01++
K-W02+++
K-W03+++
K-W04++
K-W06+++
K-W09+++
K-W10++
K-W11++
K-W12++
K-W13+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład kolokwium K-W02+++
K-W03+++
K-W05+++
K-W13+++
K-W14+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK03 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02+++
K-U04+++
K-K02+++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK04 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
K-K02+++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK05 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W03+++
K-K02+++
P6S-KK
P6S-WK
MEK06 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK07 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK08 A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U02+++
K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK09 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U02+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK10 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K-K01++
K-K04++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
MEK11 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt obserwacja wykonawstwa K-K02+++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zakresem ochrony wartości kulturowych. W1, P1-P3 MEK01 MEK04
6 TK02 Zagadnienia ochrony i rewaloryzacji zespołów urbanistycznych i architektonicznych oraz ochrony krajobrazu otwartego i zielonego. Funkcja i znaczenie zabytków w percepcji społecznej. Krajobraz pierwotny a krajobraz kulturowy. Zarys rozwoju pojęcia ochrony zabytków. W2-W4, P4-P10 MEK01 MEK04 MEK06 MEK11
6 TK03 Adaptacja istniejących struktur oraz integracja ich z formami współczesnymi. W5-W7, P11-P17 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK11
6 TK04 Rewitalizacja zespołów zdegradowanych. Metodologia prac konserwatorskich w zespołach zabytkowych. Omówienie etapów prac projektowych i ich realizacji na poszczególnych etapach. W8-W9, P18-P24 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11
6 TK05 Problematyka konserwatorska zespołów urbanistycznych i architektonicznych (na przykładzie zespołów miejskich, wiejskich, architektoniczno-krajobrazowych). W10-W11, P25-P31 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK11
6 TK06 Problematyka konserwatorska założeń pałacowo-parkowych. W12-W13, P32-P38 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK11
6 TK07 Zagadnienia integracji współczesnych form architektonicznych z historycznymi i tradycyjnymi formami otoczenia. Wykonawstwo konserwatorskie: kwalifikacje wykonawców; dokumentacja badań oraz prac konserwatorskich. W14-W15, P39-P60 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 60.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium
Projekt/Seminarium Projekt obejmuje opis oraz uzgodniony z prowadzącym w trakcie zajęć zakres rysunków. Ocenie podlega poprawność rozwiązań technicznych oraz uwzględnienie w projekcie problematyki konserwatorskiej.
Ocena końcowa Ocena sumująca jako średnia oceny z kolokwium (0,5 oceny końcowej) i projektu (0,5 oceny końcowej).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 J. Gosztyła; M. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski Railway station in Rzeszow – social impact building, building material structure survey 2025
2 M. Gosztyła; J. Kolak Projektowanie przestrzeni terapii dla osób ze spektrum autyzmu 2025
3 M. Gosztyła; T. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski Research on polychromies from the medieval period in the archcatedral basilica in Przemysl 2024
4 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
5 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
6 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
7 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
8 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
9 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
10 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020