Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z historią i rozwojem ochrony zabytków, wykształcenie umiejętności prawidłowej interpretacji procesów konserwatorskich oraz kształtowania obiektów i układów przestrzennych znajdujących się w strefie ochrony konserwatorskiej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologii. Scharakteryzowanie rozwoju ochrony zabytków od starożytności do współczesności. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie z historią ochrony zabytków w Polsce.
Materiały dydaktyczne:
prezentacje multimedialne
Inne:
wzorcowe dokumentacje
1 | W. Borusiewicz | Konserwacja zabytków budownictwa murowanego | Warszawa . | 1985 |
2 | M. Brykowska | Metody pomiarów i badań zabytków architektury. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2003 |
3 | J. Frycz | Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795 – 1918. | Wyd. PWN, Warszawa. | 1975 |
4 | W. Jaskulski, S. Kocewiak, P. Ogrodzki, J. Rulewicz | Vademecum ochrony obiektów sakralnych. | Wyd. 2 zm, Ośrodek Ochrony i Konserwacji Zabytków, Warszawa. | 1996 |
5 | A. Kadłuczka | Ochrona zabytków architektury. T.1, Rozwój doktryn i teorii: (vademecum). | Politechnika Krakowska, Kraków . | 2000 |
1 | L. Majdecki | Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych. | Warszawa . | 1993 |
2 | E. Małachowicz | Ochrona środowiska kulturowego, T. 1-2. | wyd. 2, Warszawa . | 1988 |
3 | E. Małachowicz | Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 1994 |
4 | B. M. Pawlicki | Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce. | Politechnika Krakowska, Kraków. | 1993 |
5 | M. Gosztyła, B. Jagieła | Metodologia konserwacji zabytków architektury w praktyce | Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz., Rzeszów. | 2015 |
1 | J. Pruszyński | Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2. | wyd. Zakamycze, Kraków. | 2001 |
2 | M. Przyłęcki, pod red. J. Ważnego i J. Karysia | Ochrona i rewaloryzacja obiektów zabytkowych [w:] Ochrona budynków przed korozją biologiczną. | wyd. Arkady, Warszawa. | 2001 |
3 | B. Rymaszewski | Klucze ochrony zabytków w Polsce. | Warszawa. | 1992 |
4 | I. Skrzydło-Niżnik, P. Dobosz | Prawne problemy procesu inwestycyjno-budowlanego i konserwatorskiego - Stan prawny na 1 stycznia 200 | wyd. Zakamycze, Kraków. | 2002 |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich oraz projektowania konserwatorskiego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umie projektować strategię badawczą i programy konserwatorskie.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, potrafi pracować w zespole badawczym.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | kolokwium |
K-W01++ K-W02+++ K-W03+++ K-W04++ K-W06+++ K-W09+++ K-W10++ K-W11++ K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | kolokwium |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W13+++ K-W14+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U04+++ K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-W03+++ K-K02+++ |
P6S-KK P6S-WK |
MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK08 | A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK09 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK10 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K01++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR |
MEK11 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W1, P1-P3 | MEK01 MEK04 | |
6 | TK02 | W2-W4, P4-P10 | MEK01 MEK04 MEK06 MEK11 | |
6 | TK03 | W5-W7, P11-P17 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK11 | |
6 | TK04 | W8-W9, P18-P24 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 | |
6 | TK05 | W10-W11, P25-P31 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK11 | |
6 | TK06 | W12-W13, P32-P38 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK11 | |
6 | TK07 | W14-W15, P39-P60 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
60.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | |||
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | kolokwium |
Projekt/Seminarium | Projekt obejmuje opis oraz uzgodniony z prowadzącym w trakcie zajęć zakres rysunków. Ocenie podlega poprawność rozwiązań technicznych oraz uwzględnienie w projekcie problematyki konserwatorskiej. |
Ocena końcowa | Ocena sumująca jako średnia oceny z kolokwium (0,5 oceny końcowej) i projektu (0,5 oceny końcowej). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Gosztyła; M. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski | Railway station in Rzeszow – social impact building, building material structure survey | 2025 |
2 | M. Gosztyła; J. Kolak | Projektowanie przestrzeni terapii dla osób ze spektrum autyzmu | 2025 |
3 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski | Research on polychromies from the medieval period in the archcatedral basilica in Przemysl | 2024 |
4 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
5 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
6 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
7 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
8 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
9 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
10 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |