logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie wnętrz i form przemysłowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 14021

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / P75 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Jolanta Dźwierzyńska

semestr 8: mgr inż. arch. Beata Raś-Grabowy

semestr 8: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest przekazanie wiedzy na temat złożoności problematyki związanej z wystrojem i układem wnętrza architektonicznego, elementów składowych i zasad ich montażu oraz ich wzajemnych relacji i wpływu na odbiór przez użytkownika.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia wykorzystuje założenia pracy grupowej oraz indywisualnego wkładu w proces projektowy. Studenci pracują nad projektem technicznym montażowym wnętrza architektonicznego powstałego na bazie wspólnej koncepcji. Praca polega na możliwie najpełniejszym opisaniu technologii, materiałów i konkretnych produktów składających się na wystrój wnętrza oraz wykorzystaniu w nim indywidualnych projektowanych małych form przemysłowych. Projekt warsztatowy elementu jest opracowywany indywidualnie przez każdego z uczestników kursu.

Inne: Portal Architektoniczny ARCHDaily http://www.archdaily.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Carles Boto new concepts in renovating Carles Broto i Comerma, Barcelona, Spain.
2 The Function of ornament Barcelona. 2008
3 Simone Shleifer New small Apartments Evergreen HmbH, Koln. 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bhaskaran L. Design XX wieku : główne nurty i style we współczesnym designie Warszawa, ABE Marketing . 2006
2 Chiazzari S. Kolory w Twoim życiu Warszawa, Muza. 1999
3 Hinz S. Wnętrza mieszklane i meble : od starożytności po współczesność Warszawa, Arkady. 1980
4 Janneau G. Encyklopedia sztuki dekoracyjnej Warszawa, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe. 1978
5 Krajewski K. Mała encyklopedia architektury i wnętrz Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydaw.. 1999
6 Rasmussen S. Odczuwanie architektury Warszawa, Murator.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z dziedziny materiałoznawstwa oraz technologi budowlanych (materiały i techniki wykończeniowe wewnętrzne)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się rysunkiem technicznym, normatywem rysunkowym i przedstawianiem przestrzeni w rysunkach 2D

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U03+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
02 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
03 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
04 A.U7. porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
05 A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
06 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
07 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K_K03+++
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Zasady kształtowania wnętrza architektonicznego, problematyka całościowego objęcia funkcji i funkcjonalności wnętrza P01-P20 MEK02 MEK03 MEK06
8 TK02 Zasady prezentacji elementów kształtujących wnętrza architektoniczne na płaskich rysunkach technicznych P21-34 MEK03 MEK04 MEK05
8 TK03 Materiały wykończeniowe - rola światła, faktury, koloru i przestrzeni w odbiorze wnętrza przez użytkowników P35-50 MEK01 MEK03 MEK06
8 TK04 Mechanika przedmiotu - wzajemne relacje materiałowo użytkowe w projektowaniu form przemysłowych. Rysunek warsztatowy P51-75 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 8) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 75.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium Ocena za projekt wnętrzarskie (grupowy) - waga 50%. Ocena za projekt formy przemysłowej (indywidualny) - waga 50%
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozycji składowych: ocena za projekt 1; ocena za projekt 2; ocena z przeglądu śródsemestralnego; ocena z egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate 2024
4 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
5 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
6 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
7 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
8 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
9 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
11 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
12 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
13 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
14 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
15 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
16 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
17 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
18 J. Dźwierzyńska; A. Prokop Reconstruction of Historic Monuments—A Dual Approach 2022
19 J. Dźwierzyńska; P. Lechwar Algorithmic-Aided Approach for the Design and Evaluation of Curvilinear Steel Bar Structures of Unit Roofs 2022
20 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
21 J. Dźwierzyńska Shaping of Curvilinear Steel Bar Structures for Variable Environmental Conditions Using Genetic Algorithms—Moving towards Sustainability 2021
22 J. Dźwierzyńska; I. Labuda Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces 2021
23 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
24 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
25 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
26 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
27 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
28 J. Dźwierzyńska Multi-Objective Optimizing Curvilinear Steel Bar Structures of Hyperbolic Paraboloid Canopy Roofs 2020
29 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
30 J. Dźwierzyńska Algorithmic-aided shaping curvilinear steel bar structures 2019
31 J. Dźwierzyńska Computer-aided inverse panorama on a conical projection surface 2019
32 J. Dźwierzyńska Integrated Parametric Shaping of Curvilinear Steel Bar Structures of Canopy Roofs 2019
33 J. Dźwierzyńska Rationalized Algorithmic-Aided Shaping a Responsive Curvilinear Steel Bar Structure 2019
34 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019