logo
Karta przedmiotu
logo

Filozofia i estetyka (nauki humanistyczne)

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 14015

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu filozofii i estetyki.

Ogólne informacje o zajęciach: Kształtowanie kultury intelektualnej i umiejętności abstrakcyjnego myślenia. Przybliżenie najistotniejszych zagadnień filozoficznych, współczesnej teorii estetyki i filozofii sztuki, a także problematyki teorii architektury.

Materiały dydaktyczne: przeźrocza, fotografie, rysunki, filmy dvd i tym podobne

Inne: ------

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, tom 3, PWN, Warszawa 1997 Tatarkiewicz Władysław, Historia estetyki, tom 1, 2 i 3, Warszawa 1960-67. Tatarkiewicz Władysław, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976. .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Estetyka czterech żywiołów, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2003 Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2000. Belting Hans, Antropologia obrazu, Kraków 2007.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków1997. Seel Martin, Estetyka obecności fenomenalnej, Kraków 2008. Mackiewicz Witold, Filozofia współczesna w zarysie, Wrocław 1998.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Statut studenta PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student: Posiada istotną wiedzę na temat rozwoju myśli filozoficznej w starożytności, średniowieczu, nowożytności oraz czasach współczesnych. Rozumie znaczenie podstawowych terminów filozoficznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: student: Potrafi sformułować niezależną koncepcję poznawczą i poddać krytycznej analizie jej założenia. Tym samym posiada umiejętność samodzielnej decyzji poznawczej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student: Wykazuje gotowość do społecznego zaangażowania w zrównoważony rozwój potencjału strategicznego. Nabywa istotnych umiejętności samodzielnego zaangażowania w struktury gospodarki rynkowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 C.W1. zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą wykład esej, zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_W09+++
P6S_WK
02 C.W2. zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka wykład esej, zaliczenie cz. pisemna K_W09++
P6S_WK
03 C.U1. potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym będącym językiem komunikacji międzynarodowej, w celu wykorzystania ich w procesie projektowym wykład, dyskusja dydaktyczna esej, zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_U01++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Metafizyka a ontologia. Pojęcie bytu, substancji oraz przedmiotu ontologicznego. W01 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK02 Problematyka istoty i istnienia. W02 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK03 Pojęcia ogólne oraz spór o uniwersalia. W03 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK04 Tożsamość oraz identyczność w ujęciu ontologicznym. W04 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK05 Świat idei Platona. Kategorie Arystotelesa. Drzewko Porfiriusza. W05 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK06 Podstawowe zagadnienia epistemologii. W06 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK07 Klasyczna teoria wiedzy. Przyczynowa i kontrfaktyczna teoria wiedzy. W07 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK08 Zagadnienie prawdy i prawdziwości. W08 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK09 Sceptycyzm. Argumenty Moore`a oraz Wittgensteina przeciw sceptycyzmowi. Problematyka filozofii języka. W09 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK10 Etyka jako filozofia „praktyczna” w ujęciu historycznym. W10 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK11 Wartości estetyczne. Pojęcie sztuki. W11 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK12 Estetyka Kanta i estetyka Hegla. Globalny wymiar estetyki Schellinga i Schillera. Estetyka Nietzschego. W12 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK13 Estetyka hermeneutyczna. Estetyka psychoanalityczna. W13 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK14 Pojęcie kryzysu filozofii w XX wieku. Postmodernism: Bauman, Derrida, Lyotard, Marquard. Wprowadzenie do estetycznych problemów XXI wieku. W14 MEK01 MEK02 MEK03
8 TK15 Strukturalizm i post-strukturalizm w estetyce. W15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Inne: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne z zakresu objętego wykładami.
Ocena końcowa algorytm oceny z egzaminu, projektu ćwiczeniowego oraz eseju

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie