logo
Karta przedmiotu
logo

Zaawansowane planowanie przestrzenne i projektowanie urbanistyczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2023/2024

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 14005

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W12 P27 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Piotr Ochab

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest przygotowanie studenta do świadomego i kompetentnego uczestnictwa w kształtowaniu przestrzeni stanowiącej ramy życia jednostek i grup społecznych. A także do działalności zawodowej w zakresie różnorodnych, pomocniczych zadań w dziedzinie planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego w zespołach projektowych i do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin technicznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta na temat projektowania urbanistycznego ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania przestrzeni miasta.

Materiały dydaktyczne: Prezentacje do wykładów, komputery z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe.

Inne: Obowiązujące Rozporzadzenia, akty prawne i normy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Christopher Alexander Język wzorców Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2008
2 Léon Krier Architektura wspólnoty Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. 2011
3 Kazimierz Wejchert Elementy kompozycji urbanistycznej Arkady Warszawa. 1984.
4 J.M. Chmielewski Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast OWPW. 2010
5 Jan Gehl Życie między budynkami Wydawnictwo RAM. 2009
6 Kevin Lynch Obraz miasta Archi Volta Kraków. 2011
7 W. Czarnecki Planowanie Miast i Osiedli Państwowe Wydawnictwo Naukowe . 1965
8 Jan Gehl Miasta dla Ludzi Wydawnictwo RAM. 2014
9 Aleksander Wallis Miasto i przestrzeń Wydawnictwo PWN. 1977
10 Aleksander Wallis Informacja i gwar Państwowy Instytut Wydawniczy. 1979
11 Zbigniew Zuziak Strategie rewitalizacji przestrzeni śródmiejskiej Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1998
12 Sadowski J. Akustyka w urbanistyce, architekturze i budownictwie. Arkady, Warszawa . 1971
13 Sadowski J. Podstawy akustyki urbanistycznej Arkady, Warszawa. 1982
14 Nurzyński Jacek Ochrona przed hałasem w zrównoważonym budownictwie ITB, Warszawa . 2013
15 Stawicka-Wałkowska Maria Czynniki akustyczne w projektowaniu urbanistycznym ITB, Warszawa . 1988
16 Gawroński K. Miejscowe planowanie przestrzenne jako narzędzie ochrony i kształtowania środowiska. Akademia Rolnicza w Krakowie, Koszalin. . 2015
17 Wallis Aleksander Socjologia i kształtowanie przestrzeni Państwowy Instytut Wydwniczy , Warszawa. 1971
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Sławomir Gzel Wykłady o współczesnej urbanistyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, Kierunek Geodezja i planowanie przestrzenne

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma rozszerzoną wiedze z zakresu projektowania urbanistycznego, kompozycji urbanistycznej i przekształceń przestrzennych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności sporządzania opracowań urbanistycznych, potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę z planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego w skali miasta i jednostki mieszk

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego oraz planowania przestrzennego dla zdrowego środowiska zbudowanego..

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego. Student ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego. Wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_W06+++
K_W08+++
K_W10++
P7S_WG
02 Ma wiedzę na temat stosowania podstawowych metod, techniki, narzędzi przy rozwiązywaniu zadań z zakresu projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego. Wykład egzamin cz. pisemna K_W02++
K_W06++
K_W14+++
P7S_WG
03 Ma umiejętność stosowania podstawowych metod, techniki, narzędzi przy rozwiązywaniu zadań z zakresu projektowania urbanistycznego. Projekt zespołowy, projekt indywidualny. prezentacja projektu K_U01+
K_U07+++
P7S_UW
04 Potrafi dokonać identyfikacji istniejących zasobów funkcjonalno-przestrzennych, potrafi dokonać ich modyfikacji oraz sformułować odpowiednie wnioski dotyczące możliwych przekształceń w skali urbanistycznej miasta, osiedla mieszkaniowego. Projekt zespołowy, projekt indywidualny. prezentacja projektu K_U01+
K_U07+++
P7S_UW
05 Potrafi zaprojektować prosty, przyjazny dla środowiska i użytkownika wielofunkcyjny zespół urbanistyczny w zdefiniowanym kontekście urbanistycznym . Rozumiejąc wzajemne relacje obiektu i otoczenia. Projekt zespołowy, projekt indywidualny. prezentacja projektu K_U01+
K_U07+++
P7S_UW
06 Potrafi współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem oraz pracować samodzielnie przyjmując w nim różne role, wykazuje się w pracy odpowiedzialnością, ma świadomość społecznej roli urbanisty i związanej z nią odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Projekt zespołowy, projekt indywidualny. prezentacja projektu K_K02+++
P7S_KK
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Charakterystyczne cechy przestrzeni obszarów zbudowanych w skali miasta. Interpretacja materiału kartograficznego. Analiza porównawcza cech przestrzeni wybranych fragmentów miejskich. Analizy urbanistyczne w planowaniu przestrzennym i projektowaniu urbanistycznym: ludnościowo-osiedleńcze, strukturalno-funkcjonalne, komunikacyjne, powiązania funkcjonalne w skali miasta, dzielnicy, śródmieścia, osiedla. Rodzaje struktur i przestrzeni miejskich. Jakość przestrzeni publicznych. W1-W3, P01-06 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05
2 TK02 Planowanie przestrzenne. Projektowanie ekologiczne - Znaczenie ochrony równowagi ekologicznej środowiska. Wpływ projektu urbanistycznego oraz procesu budowlanego na środowisko naturalne. Determinanty projektowania ekologicznego - racjonalizacja decyzji lokalizacyjnych, minimalizacja emisji zanieczyszczeń, ochrona zdrowia. W4-W5, P07-P12 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK03 Planowanie przestrzenne i projektowanie urbanistyczne, a możliwość ograniczenia zanieczyszczeń środowiskowych obszarów miejskich. Źródła zanieczyszczenia w środowisku miejski. Zanieczyszczenia na obszarach zurbanizowanych i sposoby ich ograniczania. Strefy akustyczne i ich uwzględniane w projektowaniu urbanistycznym. Strategiczne mapy hałasu. W06-W08, P13-18 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK04 Cechy zanieczyszczeń w przestrzeni miejskiej i sposoby ich przeciwdziałania w planowaniu przestrzennym i projektowaniu urbanistycznym. Zdrowe środowisko zamieszkania. Zagadnienia akustyki budowlanej i urbanistycznej. Problematyka oświetlenia i nasłonecznienia. W09-W12, P19-P22 MEK01 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK05 Projekt urbanistyczny w bilansowaniu terenów przeznaczonych pod zabudowę według obowiązujących przepisów, norm, wytycznych. Przedstawienie wybranych przykładów. P23-P27 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 27.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 55.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Projekt/Seminarium Ocena za projekt zespołowy i indywidualny.
Ocena końcowa Średnia ważona oceny z egzaminu (30%) i oceny z projektu indywidualnego (30%) i projektu grupowego (40%)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie