logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Zaawansowane planowanie przestrzenne i projektowanie urbanistyczne


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Geodezja i planowanie przestrzenne
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
praktyczny
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
niestacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla
Kod zajęć:
14005
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W12 P27 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr inż. arch. Piotr Ochab

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Głównym celem kształcenia jest przygotowanie studenta do świadomego i kompetentnego uczestnictwa w kształtowaniu przestrzeni stanowiącej ramy życia jednostek i grup społecznych. A także do działalności zawodowej w zakresie różnorodnych, pomocniczych zadań w dziedzinie planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego w zespołach projektowych i do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin technicznych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta na temat projektowania urbanistycznego ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania przestrzeni miasta.

Materiały dydaktyczne:
Prezentacje do wykładów, komputery z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe.

Inne:
Obowiązujące Rozporzadzenia, akty prawne i normy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Christopher Alexander Język wzorców Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2008
2 Léon Krier Architektura wspólnoty Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. 2011
3 Kazimierz Wejchert Elementy kompozycji urbanistycznej Arkady Warszawa. 1984.
4 J.M. Chmielewski Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast OWPW. 2010
5 Jan Gehl Życie między budynkami Wydawnictwo RAM. 2009
6 Kevin Lynch Obraz miasta Archi Volta Kraków. 2011
7 W. Czarnecki Planowanie Miast i Osiedli Państwowe Wydawnictwo Naukowe . 1965
8 Jan Gehl Miasta dla Ludzi Wydawnictwo RAM. 2014
9 Aleksander Wallis Miasto i przestrzeń Wydawnictwo PWN. 1977
10 Aleksander Wallis Informacja i gwar Państwowy Instytut Wydawniczy. 1979
11 Zbigniew Zuziak Strategie rewitalizacji przestrzeni śródmiejskiej Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1998
12 Sadowski J. Akustyka w urbanistyce, architekturze i budownictwie. Arkady, Warszawa . 1971
13 Sadowski J. Podstawy akustyki urbanistycznej Arkady, Warszawa. 1982
14 Nurzyński Jacek Ochrona przed hałasem w zrównoważonym budownictwie ITB, Warszawa . 2013
15 Stawicka-Wałkowska Maria Czynniki akustyczne w projektowaniu urbanistycznym ITB, Warszawa . 1988
16 Gawroński K. Miejscowe planowanie przestrzenne jako narzędzie ochrony i kształtowania środowiska. Akademia Rolnicza w Krakowie, Koszalin. . 2015
17 Wallis Aleksander Socjologia i kształtowanie przestrzeni Państwowy Instytut Wydwniczy , Warszawa. 1971
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Sławomir Gzel Wykłady o współczesnej urbanistyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, Kierunek Geodezja i planowanie przestrzenne

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma rozszerzoną wiedze z zakresu projektowania urbanistycznego, kompozycji urbanistycznej i przekształceń przestrzennych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Posiada umiejętności sporządzania opracowań urbanistycznych, potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę z planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego w skali miasta i jednostki mieszk

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego oraz planowania przestrzennego dla zdrowego środowiska zbudowanego..

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego. Student ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego. Wykład egzamin cz. pisemna K-W02++
K-W06+++
K-W08+++
K-W10++
P7S-WG
MEK02 Ma wiedzę na temat stosowania podstawowych metod, techniki, narzędzi przy rozwiązywaniu zadań z zakresu projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego. Wykład egzamin cz. pisemna K-W02++
K-W06++
K-W14+++
P7S-WG
MEK03 Ma umiejętność stosowania podstawowych metod, techniki, narzędzi przy rozwiązywaniu zadań z zakresu projektowania urbanistycznego. Projekt zespołowy, projekt indywidualny. prezentacja projektu K-U01+
K-U07+++
P7S-UW
MEK04 Potrafi dokonać identyfikacji istniejących zasobów funkcjonalno-przestrzennych, potrafi dokonać ich modyfikacji oraz sformułować odpowiednie wnioski dotyczące możliwych przekształceń w skali urbanistycznej miasta, osiedla mieszkaniowego. Projekt zespołowy, projekt indywidualny. prezentacja projektu K-U01+
K-U07+++
P7S-UW
MEK05 Potrafi zaprojektować prosty, przyjazny dla środowiska i użytkownika wielofunkcyjny zespół urbanistyczny w zdefiniowanym kontekście urbanistycznym . Rozumiejąc wzajemne relacje obiektu i otoczenia. Projekt zespołowy, projekt indywidualny. prezentacja projektu K-U01+
K-U07+++
P7S-UW
MEK06 Potrafi współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem oraz pracować samodzielnie przyjmując w nim różne role, wykazuje się w pracy odpowiedzialnością, ma świadomość społecznej roli urbanisty i związanej z nią odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Projekt zespołowy, projekt indywidualny. prezentacja projektu K-K02+++
P7S-KK
P7S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Charakterystyczne cechy przestrzeni obszarów zbudowanych w skali miasta. Interpretacja materiału kartograficznego. Analiza porównawcza cech przestrzeni wybranych fragmentów miejskich. Analizy urbanistyczne w planowaniu przestrzennym i projektowaniu urbanistycznym: ludnościowo-osiedleńcze, strukturalno-funkcjonalne, komunikacyjne, powiązania funkcjonalne w skali miasta, dzielnicy, śródmieścia, osiedla. Rodzaje struktur i przestrzeni miejskich. Jakość przestrzeni publicznych. W1-W3, P01-06 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05
2 TK02 Planowanie przestrzenne. Projektowanie ekologiczne - Znaczenie ochrony równowagi ekologicznej środowiska. Wpływ projektu urbanistycznego oraz procesu budowlanego na środowisko naturalne. Determinanty projektowania ekologicznego - racjonalizacja decyzji lokalizacyjnych, minimalizacja emisji zanieczyszczeń, ochrona zdrowia. W4-W5, P07-P12 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK03 Planowanie przestrzenne i projektowanie urbanistyczne, a możliwość ograniczenia zanieczyszczeń środowiskowych obszarów miejskich. Źródła zanieczyszczenia w środowisku miejski. Zanieczyszczenia na obszarach zurbanizowanych i sposoby ich ograniczania. Strefy akustyczne i ich uwzględniane w projektowaniu urbanistycznym. Strategiczne mapy hałasu. W06-W08, P13-18 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK04 Cechy zanieczyszczeń w przestrzeni miejskiej i sposoby ich przeciwdziałania w planowaniu przestrzennym i projektowaniu urbanistycznym. Zdrowe środowisko zamieszkania. Zagadnienia akustyki budowlanej i urbanistycznej. Problematyka oświetlenia i nasłonecznienia. W09-W12, P19-P22 MEK01 MEK04 MEK05 MEK06
2 TK05 Projekt urbanistyczny w bilansowaniu terenów przeznaczonych pod zabudowę według obowiązujących przepisów, norm, wytycznych. Przedstawienie wybranych przykładów. P23-P27 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 27.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 55.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Projekt/Seminarium Ocena za projekt zespołowy i indywidualny.
Ocena końcowa Średnia ważona oceny z egzaminu (30%) i oceny z projektu indywidualnego (30%) i projektu grupowego (40%)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie