Cykl kształcenia: 2023/2024
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: praktyczny
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla
Kod zajęć: 14005
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W12 P27 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Piotr Ochab
Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest przygotowanie studenta do świadomego i kompetentnego uczestnictwa w kształtowaniu przestrzeni stanowiącej ramy życia jednostek i grup społecznych. A także do działalności zawodowej w zakresie różnorodnych, pomocniczych zadań w dziedzinie planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego w zespołach projektowych i do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin technicznych.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta na temat projektowania urbanistycznego ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania przestrzeni miasta.
Materiały dydaktyczne: Prezentacje do wykładów, komputery z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe.
Inne: Obowiązujące Rozporzadzenia, akty prawne i normy.
1 | Christopher Alexander | Język wzorców | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | 2008 |
2 | Léon Krier | Architektura wspólnoty | Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria. | 2011 |
3 | Kazimierz Wejchert | Elementy kompozycji urbanistycznej | Arkady Warszawa. | 1984. |
4 | J.M. Chmielewski | Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast | OWPW. | 2010 |
5 | Jan Gehl | Życie między budynkami | Wydawnictwo RAM. | 2009 |
6 | Kevin Lynch | Obraz miasta | Archi Volta Kraków. | 2011 |
7 | W. Czarnecki | Planowanie Miast i Osiedli | Państwowe Wydawnictwo Naukowe . | 1965 |
8 | Jan Gehl | Miasta dla Ludzi | Wydawnictwo RAM. | 2014 |
9 | Aleksander Wallis | Miasto i przestrzeń | Wydawnictwo PWN. | 1977 |
10 | Aleksander Wallis | Informacja i gwar | Państwowy Instytut Wydawniczy. | 1979 |
11 | Zbigniew Zuziak | Strategie rewitalizacji przestrzeni śródmiejskiej | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 1998 |
12 | Sadowski J. | Akustyka w urbanistyce, architekturze i budownictwie. | Arkady, Warszawa . | 1971 |
13 | Sadowski J. | Podstawy akustyki urbanistycznej | Arkady, Warszawa. | 1982 |
14 | Nurzyński Jacek | Ochrona przed hałasem w zrównoważonym budownictwie | ITB, Warszawa . | 2013 |
15 | Stawicka-Wałkowska Maria | Czynniki akustyczne w projektowaniu urbanistycznym | ITB, Warszawa . | 1988 |
16 | Gawroński K. | Miejscowe planowanie przestrzenne jako narzędzie ochrony i kształtowania środowiska. | Akademia Rolnicza w Krakowie, Koszalin. . | 2015 |
17 | Wallis Aleksander | Socjologia i kształtowanie przestrzeni | Państwowy Instytut Wydwniczy , Warszawa. | 1971 |
1 | Sławomir Gzel | Wykłady o współczesnej urbanistyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2015 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, Kierunek Geodezja i planowanie przestrzenne
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma rozszerzoną wiedze z zakresu projektowania urbanistycznego, kompozycji urbanistycznej i przekształceń przestrzennych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności sporządzania opracowań urbanistycznych, potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę z planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego w skali miasta i jednostki mieszk
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego oraz planowania przestrzennego dla zdrowego środowiska zbudowanego..
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego. Student ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego. | Wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02++ K_W06+++ K_W08+++ K_W10++ |
P7S_WG |
02 | Ma wiedzę na temat stosowania podstawowych metod, techniki, narzędzi przy rozwiązywaniu zadań z zakresu projektowania urbanistycznego i planowania przestrzennego. | Wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02++ K_W06++ K_W14+++ |
P7S_WG |
03 | Ma umiejętność stosowania podstawowych metod, techniki, narzędzi przy rozwiązywaniu zadań z zakresu projektowania urbanistycznego. | Projekt zespołowy, projekt indywidualny. | prezentacja projektu |
K_U01+ K_U07+++ |
P7S_UW |
04 | Potrafi dokonać identyfikacji istniejących zasobów funkcjonalno-przestrzennych, potrafi dokonać ich modyfikacji oraz sformułować odpowiednie wnioski dotyczące możliwych przekształceń w skali urbanistycznej miasta, osiedla mieszkaniowego. | Projekt zespołowy, projekt indywidualny. | prezentacja projektu |
K_U01+ K_U07+++ |
P7S_UW |
05 | Potrafi zaprojektować prosty, przyjazny dla środowiska i użytkownika wielofunkcyjny zespół urbanistyczny w zdefiniowanym kontekście urbanistycznym . Rozumiejąc wzajemne relacje obiektu i otoczenia. | Projekt zespołowy, projekt indywidualny. | prezentacja projektu |
K_U01+ K_U07+++ |
P7S_UW |
06 | Potrafi współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem oraz pracować samodzielnie przyjmując w nim różne role, wykazuje się w pracy odpowiedzialnością, ma świadomość społecznej roli urbanisty i związanej z nią odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | Projekt zespołowy, projekt indywidualny. | prezentacja projektu |
K_K02+++ |
P7S_KK P7S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W1-W3, P01-06 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 | |
2 | TK02 | W4-W5, P07-P12 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
2 | TK03 | W06-W08, P13-18 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 | |
2 | TK04 | W09-W12, P19-P22 | MEK01 MEK04 MEK05 MEK06 | |
2 | TK05 | P23-P27 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
12.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
27.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
55.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny |
Projekt/Seminarium | Ocena za projekt zespołowy i indywidualny. |
Ocena końcowa | Średnia ważona oceny z egzaminu (30%) i oceny z projektu indywidualnego (30%) i projektu grupowego (40%) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie