logo
Karta przedmiotu
logo

Kompleksowe programowanie prac scalenia i wymiany gruntów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2023/2024

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 14002

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W18 L20 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Grzegorz Oleniacz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do oceny struktury przestrzennej obszarów wiejskich wraz z opracowaniem wybranych elementów dokumentacji założeń do projektu scalenia gruntów wraz z karta informacyjną przedsięwzięcia.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł Kompleksowe prace scalenia i wymiany gruntów ma na celu zapoznanie studentów z zasadami opracowywania dokumentacji do celów szeroko pojętej realizacji prac scalenia i wymiany gruntów.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Noga K. Metodyka programowania i realizacji prac scalenia i wymiany gruntów w ujęciu kompleksowym Akademia Rolnicza w Krakowie, Szkoła Wiedzy o Terenie, Kraków. 2001
2 Żak M. Podstawy geodezyjnego urządzania gruntów rolnych cz. I Wyd. Akademii Rolniczej w Krakowie, Kraków. 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Banat J., Przegon W., Sanek A., Schilbach J. Metody geodezyjnego projektowania działek w urządzaniu obszarów wiejskich. Przewodnik do ćwiczeń Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie, Kraków. 1989
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Hopfer A., Urban M. Geodezyjne urządzenie terenów rolnych PWN, Warszawa. 1984

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej, ukończone studia I-go stopnia.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza zdobyta z zakresu geodezyjnego urządzania trenów rolnych, katastru nieruchomości w toku studiów I-go stopnia.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności zdobyte z zakresu geodezyjnego urządzania trenów rolnych, katastru nieruchomości w toku studiów I-go stopnia.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Kompetencje zdobyte podczas studiów I-go stopnia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Charakteryzuje rozwój prac scaleniowych od komasacji do kompleksowych prac scalenia i wymiany gruntów. Zna metodykę realizacji kompleksowych prac scalenia i wymiany gruntów. wykład, laboratorium kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W02+++
K_W05++
K_W06+++
K_W14+++
P7S_WG
02 Opracowuje studia i analizy dla opracowania projektu scalenia i wymiany gruntów wraz z kartą informacyjna przedsięwzięcia. Potrafi opracować program kompleksowych prac przebudowy struktury przestrzennej wsi, studium skutków scalenia i wymiany gruntów. wykład, laboratorium kolokwium, sprawozdanie z projektu K_U03++
K_U07+++
K_U12+++
K_U16+
P7S_UW
03 Potrafi pracować w zespole. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K01+++
P7S_KR
P7S_UO
04 Jest świadomy ciągłego rozwoju technicznego i związanej z tym konieczności podnoszenia kwalifikacji. wykład, laboratorium obserwacja K_K02++
P7S_KK
P7S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Struktura przestrzenna obszarów wiejskich w Polsce i w innych krajach europejskich. Wadliwości struktury przestrzennej obszarów wiejskich. Ocena parametrów przestrzennych gospodarstw rolnych. Kryteria pilności prac scaleniowych. Wielokryterialna analiza struktury przestrzennej obszarów wiejskich. Wykorzystywanie zdjęć lotniczych w ocenie struktury przestrzennej obszarów wiejskich. Koordynowanie prac urządzeniowo-rolnych. Analiza zmian w strukturze agrarnej oraz zmian w sposobie użytkowania gruntów i bonitacji gleb. Koordynacja prac urządzeniowo–rolnych w tym scaleń gruntów. W01 - W18 MEK01 MEK02 MEK04
1 TK02 Obliczenie wskaźników cząstkowych zapotrzebowania na prace scaleniowe. Wykorzystanie metod statystycznych na potrzeby programowania prac scalenia i wymiany gruntów. Analiza zmian w strukturze agrarnej. L01 - L20 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium z wykładów
Laboratorium Ocena ze sprawozdań z prac zrealizowanych na zajęciach
Ocena końcowa Na podstawie średniej ważonej z ocen z kolokwium z wykładów (40%) i oceny z laboratoriów (60%), przy czym obie składowe muszą być pozytywne.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie