logo
Karta przedmiotu
logo

Realizacja inwestycji i technologia BIM

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 13970

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / P18 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Izabela Skrzypczak

semestr 5: prof. dr hab. inż. Marek Salamak

semestr 5: mgr inż. Adrian Moskal

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z podstawami technologii Building Information Modeling, BIM w praktyce projektowej i realizacji inwestycji.

Ogólne informacje o zajęciach: Student nabędzie umiejętność wykonania architektonicznego i konstrukcyjnego modelu BIM obiektu budowlanego. Pozna metody łączenia modeli architektonicznego, konstrukcyjnego, MEP, modelu terenu. Import/eksport danych CAD, danych w formatach OpenBIM.

Materiały dydaktyczne: Revit Architecture - pierwszy projekt krok po kroku, Lekcje na kanale "Kursy CAD" w serwisie youtube.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Autodesk — Revit 2020, San Rafael, 2020, dokumentacja on-line .
2 Autodesk — Navisworks 2020, San Rafael, 2020, dokumentacja on-line .
3 Autodesk — BIM360, San Rafael, 2020, dokumentacja on-line .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Dariusz Kasznia, Jacek Magiera, Paweł Wierzowiecki — BIM w praktyce, PWN, Warszawa. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu użytkowania systemu MS Windows, oprogramowania CAD (AutoCAD)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student sprawnie posługuje się oprogramowaniem MS Windows oraz stopniu podstawowym oprogramowaniem AutoCAD.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy zespołowej, Umiejętność pracy w środowisku sieciowym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna podstawy i możliwości technologii BIM, wie jak i do czego można wykorzystać model BIM, wie, jakie informacje są przechowywane i jakie informacje można z modelu uzyskać. Zna obiektowe modele danych, poziomy dokładności (LOD), wie do czego służą systemy klasyfikacji i jak je stosować w modelach BIM. projekt projekt indywidualny K_W26+
P6S_WG
02 Student wie, że BIM jest metodologią pracy, służącą do modelowania, projektowania, analizy, zarządzania budową i zarządzania budynkiem. Student rozumie różnice między CAD i BIM. projekt projekt indywidualny K_W26+
P6S_WG
03 Student umie wykonać zaawansowane modele BIM różnego typu (architektoniczne, konstrukcyjne), umie wykorzystywać rysunki CAD do tworzenia modeli BIM. Umie wyciągać informacje z modeli celem tworzenia zestawień, planów, kosztorysów, fazowania. Umie tworzyć modele wariantowe. projekt projekt indywidualny K_U02+
P6S_UW
04 Potrafi rozszerzać i modyfikować środowisko BIM przez tworzenie nowych lub modyfikację istniejących rodzin. Potrafi tworzyć lub modyfikować szablony dokumentów i widoków, zarządzać nimi. Potrafi rozszerzać i modyfikować środowisko BIM przez tworzenie nowych lub modyfikację istniejących rodzin. projekt projekt indywidualny K_U02+
P6S_UW
05 Potrafi wymieniać dane BIM w formatach natywnych i otwartych (IFC, MVD, BCF), zarządzać standardami CAD i BIM w oprogramowaniu. Potrafi wykorzystać narzędzia natywne BIM jak i narzędzia zewnętrzne (format DWF, Design Review oraz formatu BCF). projekt projekt indywidualny K_U02+
P6S_UW
06 Student po zakończeniu kursu jest przygotowany do pracy w zespole projektowym, rozumie potrzebę i walory współdziałania z innymi projektantami, rozumie zasady pracy grupowej. Rozumie znaczenie technologii BIM dla geodezji planowania przestrzennego. projekt projekt indywidualny K_K03+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do zagadnień związanych z realizacją inwestycji budowlanych przy wykorzystaniu technologii BIM. P01 - P03 MEK01 MEK03
5 TK02 Tworzenie modelu BIM na przykładzie budynku jednorodzinnego. Standardy CAD i BIM w oprogramowaniu Revit. P03 - P12 MEK02 MEK03
5 TK03 Definiowanie parametrycznych rodzin obiektów. P13 - P16 MEK03 MEK04
5 TK04 Tworzenie arkuszy dokumentacji architektonicznej. P17 - P22 MEK03
5 TK05 Praca z szablonami projektów. Definiowanie opcji branżowych w przeglądarce projekt. P23 - P24 MEK03 MEK06
5 TK06 Koordynacja międzybranżowa. Praca z formatem BFC P25 - P28 MEK05 MEK06
5 TK07 Standardy otwarte OpenBIM IFC i MVD. Wymiana danych w standardach otwartych. P29 - P30 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium Obecności na zajęciach. Pozytywna ocena zadań projektowych.
Ocena końcowa Ocena z wykonanych projektów zależna jest od zrealizowanego ich zakresu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie