logo
Karta przedmiotu
logo

Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 13961

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W18 L27 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Grzegorz Oleniacz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do rzetelnej oceny stanu struktury przestrzennej obszarów wiejskich oraz propozycji możliwości ich przebudowy.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł Kształtowanie przestrzeni obszarów wiejskich ma na celu zapoznanie studentów z zasadami kompleksowego przekształcania i modernizacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej rozumianych jako urządzenia rolne, czego efektem ma być poprawa warunków życia i pracy mieszkańców wsi.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Noga K. Metodyka programowania i realizacji prac scalenia i wymiany gruntów w ujęciu kompleksowym Akademia Rolnicza w Krakowie, Szkoła Wiedzy o Terenie, Kraków. 2001
2 Żak M. Podstawy geodezyjnego urządzania gruntów rolnych cz. I Wyd. Akademii Rolniczej w Krakowie, Kraków. 2006
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Banat J., Przegon W., Sanek A., Schilbach J. Metody geodezyjnego projektowania działek w urządzaniu obszarów wiejskich. Przewodnik do ćwiczeń Akademia Rolnicza im. H. Kołłątaja w Krakowie, Kraków. 1989
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Hopfer A., Urban M. Geodezyjne urządzenie terenów rolnych PWN, Warszawa. 1984

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza zdobyta z zakresu zagadnień dotyczących katastru i gospodarki gruntami w dotychczasowym toku studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności zdobyte z zakresu zagadnień dotyczących katastru i gospodarki gruntami w dotychczasowym toku studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Kompetencje zdobyte w dotychczasowym toku studiów

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna pojęcia z zakresu projektowania struktur terenowych obszarów wiejskich, określa strukturę przestrzenną obszarów wiejskich oraz dostrzega jej wadliwości. wykład, projekt egzamin, projekt K_W10+
K_W23+++
K_W24++
P6S_WG
02 Wykonuje prace geodezyjne związane z gospodarką nieruchomościami, w tym scalenia gruntów oraz kompleksowe prace urządzeniowo-rolne. projekt egzamin, projekt K_U17+
K_U21++
K_U22++
P6S_UW
03 Potrafi pracować w zespole. projekt obserwacja wykonawstwa K_K03+++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO
04 Jest świadomy ciągłego rozwoju technicznego i związanej z tym konieczności podnoszenia kwalifikacji. wykład, projekt obserwacja K_K01+++
P6S_KK
P6S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 1.Plany urządzenioworolne w planowaniu przestrzennym wsi. 2. Organizacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej (problemy rozwoju obszarów wiejskich, planowanie struktury użytkowania, przestrzenna organizacji działalności na obszarach wiejskich – ocena jakości przestrzeni produkcyjnej). 3. Prace urządzenioworolne i ich wpływ na środowisko, drogi transportu rolnego i uwarunkowania ich rekonstrukcji. 4. Rola partycypacji społecznej w rozwoju obszarów wiejskich. 5. Efekty scalenia gruntów gospodarstw rolnych – przestrzenne, ekonomiczne, socjalne, środowiskowe i krajobrazowe, organizacyjno-prawne. W01 - W30 MEK01 MEK04
5 TK02 1.Kataster austriacki - Układ współrzędnych, godło arkusza sekcji szczegółowej. 2. Wyznaczanie współrzędnych naroży sekcji szczegółowej z jej godła. 3. Wyznaczanie współczynników deformacji liniowej i powierzchniowej mapy katastralnej. 4. Wyznaczanie współrzędnych dowolnego punktu nawiązania na mapie katastralnej. 5. Poznanie i doskonalenie umiejętności posługiwania się częścią opisową operatu katastru austriackiego. 6. Przygotowanie danych do wykonania mapy ewidencji gruntów i budynków w systemach komputerowych ( obliczenie współrzędnych punktów sytuacyjnych, wykonanie mapy numerycznej). 7. Podstawowe pojęcia, wpływ rolnictwa na środowisko. 8. Graficzne wyznaczanie i projektowanie działek o zadanej powierzchni, szerokości, projektowanie działek o zadanej wartości. P01 - P45 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 27.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 8.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie obecności na zajęciach i egzaminu.
Laboratorium Na podstawie obecności na zajęciach oraz zaliczenia sprawozdań z laboratoriów.
Ocena końcowa Na podstawie średniej ważonej z ocen z egzaminu (50%) i laboratoriów (50%), przy czym obie składowe muszą być pozytywne.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie