logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy budowy miast

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 13953

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W9 P9 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. zasad budowy i działania miast

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia dotyczy podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie funkcjonowania, układów przestrzennych oraz uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych miast

Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chmielewski J.M. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2005
2 Wejchert K. Elementy kompozycji urbanistycznej Wydawnictwo Arkady Warszawa. 1984
3 Chmielewski J.M. Teoria i praktyka planowania przestrzennego. Urbanistyka Europy Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2016
4 Nowakowski M. Sto lat planowania przestrzeni polskich miast Oficyna Naukowa. 2013
5 Słodczyk J. Historia planowania i budowy miast Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 2012
6 Liszewski S. Geografia urbanistyczna Wydawnictwo Naukowe PWN. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Gehl J. Miasta dla ludzi Wydawnictwo RAM. 2012
2 Aleksander Ch. Język wzorców., miasta, budynki, konstrukcje GWP. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z geografii i historii na poziomie szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności czytania map topograficznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zrozumienie potrzeby kształtowania ładu przestrzennego na wszystkich szczeblach projektowania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę z historii budowy miast, zna teoretyczne modele budowy miast oraz ich klasyfikację. Rozumie ideę prawidłowego kształtowania systemu przestrzeni publicznych jako elementu miastotwórczego. wykład kolokwium zaliczeniowe K_W27++
K_W28+++
P6S_WG
02 Posiada umiejętności tworzenia prostych planów miast opartych o znane modele statyczne ich budowy z wykorzystaniem map topograficznych lub BDOT10k projekt indywidualny prezentacja projektu, ocena projektu K_U01+++
K_U17+++
P6S_UW
03 Zna podstawowe uwarunkowania wpływające na sposób kształtowania struktury miejskiej: przyrodnicze, społeczne, komunikacyjne, ekonomiczno - gospodarcze oraz kompozycyjne. wykład kolokwium zaliczeniowe K_W23+++
K_W24++
K_W26+
K_W28+++
P6S_WG
04 Potrafi zaprojektować prosty układ przestrzenny miasta lub jego fragmentu uwzględniający aspekty przyrodnicze, kulturowe, więzi społecznych i innych ważnych uwarunkowań przestrzennych. projekt indywidualny prezentacja projektu, ocena projektu K_U01+++
K_U22+++
P6S_UW
05 Ma świadomość znaczenia kształtowania przestrzeni na poziomie planistycznym w celu zachowania ładu przestrzennego wykład, projekt indywidualny prezentacja projektu K_K03+++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wiadomości wstępne. Podstawowe definicje, procesy i zasady projektowania miast. Elementy kompozycji urbanistycznej. W01-04, P01-15 MEK01
5 TK02 Historia budowy miast. Miasta w Polsce. Nowe miasta. W05-08 MEK01
5 TK03 Podstawowe statyczne modele przestrzenne historyczne i współczesne. Elementy wpływające na prawidłowe funkcjonowanie miast oraz determinujące ich budowę przestrzenną W07-12, P01-15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
5 TK04 Współczesne trendy w projektowaniu miast ze szczególnym uwzględnieniem idei "smart city" W13-15, P01-15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wysłuchanie wykładów, ocena z kolokwium
Projekt/Seminarium Obecność na zajęciach, ocena z projektu
Ocena końcowa Średnia ważona, 70% ocena z projektu, 30% ocena z kolokwium zaliczeniowego

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Sikora Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego 2023
2 C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak Identification of land system transformations in the Rzeszów city square 2023
3 E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego 2023
4 R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills 2023
5 W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych 2023
6 A. Sikora Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów 2022
7 A. Sikora Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze 2022
8 A. Sikora Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era 2021
9 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021
11 M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment 2021
12 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
13 A. Sikora Dom w \"mieście-osiedlu\" 2019
14 A. Sikora Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities 2019
15 A. Sikora Multi-family residential development in the landscape of the small city 2019
16 A. Sikora Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study 2019
17 P. Deroń; A. Sikora Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa 2019