logo
Karta przedmiotu
logo

Planowanie przestrzenne I

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 13947

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W9 P18 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. zasad planowania przestrzeni w Polsce, umiejętności sporządzania podstawowych dokumentów planistycznych, kompetencji pracy w interdyscyplinarnym zespole

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni w skali ogólnej

Materiały dydaktyczne: Program i harmonogram zajęć

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chmielewski J.M. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2005
2 Wejchert K. Elementy kompozycji urbanistycznej Wydawnictwo Arkady Warszawa. 1984
3 Domański R. Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne Warszawa. 2007
4 Jędraszko A. Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce Warszawa . 2005
5 Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym .
6 Chmielewski J.M. Teoria i praktyka planowania przestrzennego. Urbanistyka Europy Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2016
7 Cymerman R. (red.) Planowanie przestrzenne dla rzeczoznawców majątkowych, zarządców oraz pośredników w obrocie nieruchomościami Educaterra. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z geografii i historii na poziomie szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności czytania map topograficznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zrozumienie potrzeby kształtowania ładu przestrzennego na wszystkich szczeblach projektowania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę na temat systemu planowania przestrzennego w Polsce. Zna podstawowe dokumenty planistyczne wykonywane na różnych szczeblach planowania: krajowym, wojewódzkim, powiatowym, gminnym. wykład kolokwium zaliczeniowe K_W23++
K_W24++
K_W26++
K_W27+++
K_W28++
P6S_WG
02 Posiada podstawowe umiejętności sporządzania prostych dokumentów planistycznych - Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego (dokument planistyczny wykonywany na szczeblu gminnym) projekt indywidualny prezentacja projektu, ocena projektu K_U01++
K_U17+++
K_U21+++
K_U22+++
P6S_UW
03 Ma podstawową wiedzę na temat pozasystemowych dokumentów - decyzji administracyjnych oraz ustaw specjalnych obowiązujących w Polsce. Zna skutki prawidłowych i błędnych decyzji projektowych oraz wpływ tych decyzji na jakość środowiska zarówno zbudowanego jak i terenów otwartych wykład kolokwium zaliczeniowe K_W23++
K_W24++
K_W26++
K_W27+++
K_W28++
P6S_WG
04 Ma świadomość znaczenia kształtowania przestrzeni na poziomie planistycznym w celu zachowania ładu przestrzennego wykład, projekt indywidualny kolokwium zaliczeniowe, prezentacja projektu, ocena projektu K_K03+++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wiadomości wstępne. Podstawowe definicje, procesy i zasady planowania przestrzennego ze szczególnym uwzględnieniem skali ogólnej. Karty urbanistyczne, Zrównoważony, spójny i zintegrowany rozwój w planowaniu przestrzennym. Jednostki i układy osadnicze. Tereny otwarte a planowanie przestrzenne W01-04 MEK01
5 TK02 System planowania przestrzennego w Polsce: dokumenty planistyczne wykonywane na szczeblu krajowym i wojewódzkim. Specyfika planowania regionalnego. W035-08 MEK01 MEK03
5 TK03 System planowania przestrzennego w Polsce:dokumenty planistyczne wykonywane na szczeblu gminnym ze szczególnym uwzględnieniem Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego W09-W12, P01-30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
5 TK04 System planowania przestrzennego w Polsce: prawo miejscowe - Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (zarys), decyzje administracyjne, ustawy specjalne W13-15 MEK01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 50.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wysłuchanie wykładów, ocena z kolokwium
Projekt/Seminarium Obecność na zajęciach, ocena z projektu
Ocena końcowa średnia ważona 70% projekt, 30% kolokwium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Sikora Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego 2023
2 C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak Identification of land system transformations in the Rzeszów city square 2023
3 E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego 2023
4 R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills 2023
5 W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych 2023
6 A. Sikora Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów 2022
7 A. Sikora Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze 2022
8 A. Sikora Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era 2021
9 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
10 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021
11 M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment 2021
12 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
13 A. Sikora Dom w \"mieście-osiedlu\" 2019
14 A. Sikora Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities 2019
15 A. Sikora Multi-family residential development in the landscape of the small city 2019
16 A. Sikora Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study 2019
17 P. Deroń; A. Sikora Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa 2019