logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie proekologiczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ciepłownictwa i Klimatyzacji

Kod zajęć: 13944

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W6 L12 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Nowak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem modułu jest przybliżenie problematyki dotyczącej zarządzania środowiskiem na poziomie przedsiębiorstw.

Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie studentów z pojęciami i informacjami w zakresie technologii proekologicznych oraz najlepszymi dostępnymi technikami. Uzyskanie umiejętności rozumienia negatywnego oddziaływania przemysłu na środowisko. Zapoznanie się z charakterystyką odnawialnych źródeł energii. Zaznajomienie się z wybranymi aspektami współczesnych technologii, obejmującymi zasady racjonalnego wykorzystania surowców i energii, zasad tworzenia technologii dbających o stan środowiska, podstawami prawnymi wdrażania technik proekologicznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lewandowski W., Klugmann-Radziemska E Proekologiczne odnawialne źródła energii. Kompendium PWN, Warszawa. 2017
2 Wspólny system ekozarządzania i audytu (EMAS) – poradnik dla organizacji. .
3 Lewandowski W. Proeklogiczne odnawialne źródła energii WNT, Warszawa. 2012
4 Gradziuk P., Grzybek A., Kowalczyk K., Kościk B. Biopaliwa Wydawnictwo Wieś Jutra, Warszawa. 2002
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Gronowicz J. Niekonwencjonalne źródła energii. ITE-PIB, Radom-Poznań.. 2010
2 https://www.gov.pl/web/klimat .
3 Lewandowski W., Klugmann-Radziemska E Proekologiczne odnawialne źródła energii. Kompendium PWN, Warszawa. 2017
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Obowiązujące akty prawne i raporty oraz artykuły z bieżących czasopism naukowych dotyczące niekonwencjonalnych zasobów energii. .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu ekologii, i chemii środowiska.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność podstawowych obliczeń chemicznych, rozumienie relacji pomiędzy gospodarką energetyczną, a środowiskiem przyrodniczym

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna podstawowe pojęcia, definicje i wymagania związane z technologiami proekologicznymi wykład aktywny udział w wykładach K_W02+
K_W23+
P6S_WG
02 dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów i charakterystyki konwencjonalnych, odnawialnych i niekonwencjonalnych źródeł energii. Zna surowce energetyczne. Zna strukturą zasobów energii odnawialnej w Polsce i na świecie. Zna sposoby pozyskiwania energii odnawialnej. Zna procesy, techniki i urządzenia konwersji energii odnawialnej. Zna parametry i technologie ich energetycznego wykorzystania. wykład, wykład aktywny udział w wykładach K_W02+
K_W23+
P6S_WG
03 potrafi - na podstawie odpowiednich dokumentów referencyjnych - przedstawić przebieg procesów technologicznych i konkluzje BAT oraz dokonać oceny i wyboru najlepszych dostępnych technik w wybranych branżach laboratorium Aktywność na zajęciach, Udział w dyskusji, Raport pisemny K_U02+
K_U13+
K_U21+
K_U23+
P6S_UW
04 potrafi wybrać kierunki samokształcenia w zakresie znajomości technologii proekologicznych i zrealizować ten proces wykład, laboratorium Aktywność na zajęciach, Udział w dyskusji, K_K01+
P6S_KK
P6S_UU
05 rozumie ważność problemów związanych z najlepszymi dostępnymi technologiami oraz konieczność aktualizacji swojej wiedzy wykład, laboratorium Aktywność na zajęciach, udział w dyskusji K_K01+
K_K03+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Definicje i uwarunkowania prawne dotyczące technologii proekologicznych Podstawowe pojęcia i definicje związane z technologiami proekologicznymi. Uwarunkowania prawne w tym dyrektywa ws. zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (IPPC), dyrektywa w sprawie emisji przemysłowych. W01 - W02 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK02 Warunki objęcia obowiązkiem posiadania pozwolenia zintegrowanego dla poszczególnych branż przemysłu Omówienie warunków objęcia obowiązkiem posiadania pozwolenia zintegrowanego dla przemysłu energetycznego, produkcji i obróbki metali i tworzyw sztucznych, przemysłu mineralnego, przemysłu chemicznego, gospodarki odpadami i pozostałymi. W03 - W04 MEK01 MEK02
1 TK03 Klasyfikacja i ogólna charakterystyka konwencjonalnych, odnawialnych i niekonwencjonalnych źródeł energii. Potencjał zasobów energii odnawialnej w Polsce i na świecie. W05 - W07 MEK01 MEK02
1 TK04 Klasyfikacja i ogólna charakterystyka konwencjonalnych, odnawialnych i niekonwencjonalnych źródeł energii. Potencjał zasobów energii odnawialnej w Polsce i na świecie. W08 - W10 MEK01 MEK02
1 TK05 Prezentacje procesów technologicznych i konkluzji BAT dla wybranych branż, np.: - produkcja żelaza i stali (CER), - duże obiekty energetycznego spalania (LCP), - przemysł wielkotonażowych związków organicznych (LVOC), - produkcja szkła (GLS), - przemysł metali nieżelaznych (NFM), - produkcja cementu, wapna i tlenku magnezu (CLM), - przemysł chloro-alkaliczny (CAK), - przemysł celulozowo-papierniczy (PP), - rafinerie olejów mineralnych i gazu (REF), - garbarstwo skór i skórek (TAN), - przemysł przetwórstwa odpadów (WT), - produkcja płyt drewnopochodnych (WBP). L1 - L20 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 6.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium
Ocena końcowa Podstawą uzyskania oceny końcowej z modułu to zaliczenie obu form modułu. Ocena końcowa z modułu to średnia arytmetyczna z części wykładowej oraz laboratoryjnej.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie