logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy konstrukcji budowlanych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Geodezji i Geotechniki im. Kaspra Weigla

Kod zajęć: 13943

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W18 P18 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Lidia Buda-Ożóg

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Izabela Skrzypczak

semestr 2: dr inż. Zbigniew Plewako

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Podstawowym celem przedmiotu jest ogólna wiedza dotycząca kształtowania oraz charakterystyki technicznej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych budynków i budowli przemysłowych a także umiejętność czytania dokumentacji projektowe budynków i budowli.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu przekazywane są informacje o ogólnych zasadach projektowania konstrukcji budowlanych obejmujące: rodzaje materiałów, zestawianie oddziaływań, tworzenie kombinacji tych oddziaływań, analizę statyczną prostych elementów konstrukcyjnych oraz sprawdzanie stanów granicznych nośności i użytkowalności.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Praca zbiorowa pod kier. Stefańczyka B. Budownictwo ogólne. Materiały i wyroby budowlane, t. 1. Arkady, Warszawa. 2005
2 Praca zbiorowa pod kier. Lichołai L. Budownictwo ogólne. Elementy budynków. Podstawy projektowania, t. 3. Arkady, Warszawa, . 2005
3 Obowiązujące normy i akty prawne .
4 Wł. Starosolski Konstrukcje żetbetowe tom 1-5 PWN . 2016
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Kanauff Obliczanie konstrukcji żelebetowych wg Eurokodu 2 PWN. 2012
2 Praca zbiorowa pod redakcją Kozłowski A. Konstrukcje stalowe cześć1-2 Oficyna wydawnicza PRz. 2009
3 L. Buda-Ożóg. I.Skrzypczak Konstrukcje murowe, Przykłady obliczeń wg. Eurokodu 6 oraz metodami probabilistycznymi Oficyna Wydawnicza PRz. 2017

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zasad sporządzania i czytania rysunków technicznych oraz wyznaczania sił wewnętrznych w prostych układach konstrukcyjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wykonywania obliczeń i analiz z wykorzystaniem wiedzy z matematyki i fizyki.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania konstrukcji i prawa budowlanego wykład zaliczenie cz. pisemna K_W20+
P6S_WG
02 Zna podstawowe elementy konstrukcyjne budynków, takie jak fundamenty, ściany, schody, stropy, dachy oraz zasady ich tyczenia i pomiarów kontrolnych. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W20+
P6S_WG
03 Posiada wiedzę w zakresie występujących przemieszczeń i odkształceń w trakcie eksploatacji obiektów oraz prowadzenia prac inwentaryzacyjnych wykonanych robót budowlanych. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W06+
P6S_WG
04 Posiada wiedzę dotyczącą zasad projektowania budynków i budowli oraz wiedzę na temat czytania dokumentacji technicznej budynków i budowli wykład zaliczenie cz. pisemna K_W21+
P6S_WG
05 Potrafi wstępnie zaprojektować obiekt i dobrać odpowiednie rozwiązania materiałowo –konstrukcyjne. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U02+
P6S_UW
06 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, jest przygotowany do optymalnych działań organizacyjnych projekt indywidualny prezentacja projektu K_U02+
P6S_UW
07 Potrafi zaplanować i zrealizować zadanie inżynierskie mające na celu rejestrację struktury geometrycznej obiektu budowlanego na etapie jego użytkowania dla potrzeb diagnostycznych, analizę konstrukcji i bezpieczeństwa budowli: aspekty wytrzymałości, stateczności, sztywności, trwałość budowli, zna metody określania stopnia zużycia budowli. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U02+
P6S_UW
08 Student potrafi formułować opinie na temat obiektów technicznych i procesów technologicznych w budownictwie w odniesieniu do geodezyjnej obsługi procesu budowlanego . projekt indywidualny prezentacja projektu K_K02+
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wiadomości wstępne. Wprowadzenie do budownictwa, definicje wybranych określeń: budownictwo, budowla, budynek itp. Podstawowe informacje dotyczące prawa budowlanego. Wymagania stawiane budynkom i budowlom. W1- W10 MEK01 MEK02
2 TK02 Zasady kształtowania, ogólna charakterystyka oraz klasyfikacja obiektów budowlanych wg kryteriów technicznych, ekonomicznych i przeznaczenia.Charakterystyka ogólna konstrukcji murowych, drewnianych, stalowych, - Ustrój nośny budynku, jego elementy i klasyfikacja. Aspekty bezpieczeństwa budowli: wytrzymałość, stateczność, sztywność. Trwałość i zużycie techniczne budynków. - Materiały budowlane i ich właściwości fizyko-mechaniczne; materiały konstrukcyjne: drewno, ceramika budowlana, wyroby stalowe, beton i żelbet, strunobeton i kablobeton; - Konstrukcje budynków wielokondygnacyjnych – budynki ze ścianami nośnymi, szkieletowe, z elementów przestrzennych, konstrukcje specjalne budynków wysokich: trzonowe, powłokowe, megastruktury. - Konstrukcje budynków o dużych rozpiętościach – ustroje płaskie (belkowo-słupowe, ramowe, łukowe) i przestrzenne, dźwigary powierzchniowe, konstrukcje cięgnowe. Wprowadzenie do Stanów Granicznych Nośności i Stanów Granicznych Użytkowalności. W11-W30 MEK03 MEK05
2 TK03 Potrafi zaprojektować prosty element konstrukcyjny uwzględniając SGN i SGU oraz przygotować jego dokumentację konstrukcyjną. P1 - P15 MEK05 MEK06 MEK08
2 TK04 Potrafi sporządzić inwentaryzację architektoniczno-budowlaną budynku i budowli. Potrafi prawidłowo odczytać dokumentację techniczną budynków i budowli. P16 - P30 MEK04 MEK07 MEK08

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 25.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium zaliczeniowe
Projekt/Seminarium wykonanie i zaliczenie projektu
Ocena końcowa 0,5*W+0,5*P, gdzie W- zaliczenie wykładu, P - ocena z projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie