logo
Karta przedmiotu
logo

Fizyka

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Geodezja i planowanie przestrzenne

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 13922

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Geoinforamtyka i geodezja inżynieryjna, Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W18 C9 L9 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Jacek Fal

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Gaweł Żyła

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary fizyczne oraz opracować i przedstawić ich wyniki, w szczególności: potrafi wyznaczyć wyniki i niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich, potrafi dokonać oceny wiarygodności wyników pomiarów i ich interpretacji w kontekście posiadanej wiedzy fizycznej.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedstawienie zasad modelowania rzeczywistości fizycznej na przykładzie mechaniki klasycznej i współczesnej. Podaje się też podstawowe informacje na temat obliczeń dotyczących zagadnień fizyki z wykorzystaniem rachunku wektorowego, różniczkowego i całkowego czy rachunku prawdopodobieństwa.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 R. Resnick, D. Halliday “Fizyka”, tom 1 i 2, WNT Warszawa. 1998
2 Reif D. Fizyka statystyczna PWN, Warszawa . 1071
3 Samuel J. Ling, Jeff Sanny, William Moebs Fizyka dla szkół wyższych Tom I, II i III Openstax Polska. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Dryński A Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki PWN, Warszawa. 1970

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania układu równań, przekształcania ułamków

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w małym zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki klasycznej i współczesnej, na temat ogólnych zasad fizyki, wielkości fizycznych, oddziaływań fundamentalnych wykład, ćwiczenia, laboratorium Aktywność na zajęciach, Egzamin, Kolokwium, Sprawozdanie, Udział w dyskusji, Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych K_W01+
P6S_WK
02 Student ma uporządkowaną wiedzę z fizyki ogólnej, a w szczególności z elektryczności i magnetyzmu, optyki i fizyki współczesnej wykład, ćwiczenia, laboratorium Aktywność na zajęciach, Egzamin, Kolokwium, Sprawozdanie, K_W01+
P6S_WK
03 Student ma wiedzę na temat zasad przeprowadzania i opracowania wyników pomiarów fizycznych, rodzajów niepewności pomiarowych i sposobów ich wyznaczania. wykład, ćwiczenia, laboratorium Aktywność na zajęciach, Egzamin, Sprawozdanie, Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych K_W02+
P6S_WG
04 Student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary fizyczne oraz opracować i przedstawić ich wyniki, w szczególności: potrafi wyznaczyć wyniki i niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich, potrafi dokonać oceny wiarygodności wyników pomiarów i ich interpretacji w kontekście posiadanej wiedzy fizycznej. laboratorium Sprawozdanie, Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych K_U05+
K_U06+
P6S_UW
05 Student potrafi rozwiązać proste zadania z elektromagnetyzmu, optyki i fizyki współczesnej wykład, ćwiczenia Egzamin, Kolokwium K_U05+
K_U06+
P6S_UW
06 Student potrafi realizować projekty/zadania zespołowe, współpracować w grupie realizując swoją część zadania. wykład, ćwiczenia, laboratorium Sprawozdanie, Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych, Egzamin K_K03+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Pole elektryczne Teoria pola: gradient, dywergencja, rotacja, twierdzenia Stokesa. Elektrostatyka: prawo Coulomba. Prawo Gaussa – postać całkowa (powierzchnia sferyczna, jednorodnie naładowana kula, liniowy rozkład ładunku, nieskończona płaszczyzna). Różniczkowa postać prawa Gaussa. Potencjał elektryczny (równanie Poissona i Laplace’a). Rozkład ładunku na powierzchni przewodnika. Dipol elektryczny. Metoda obrazów. Kondensatory: pojemność, energia, łączenia. Dielektryki: wektory polaryzacji i indukcji, zachowanie pól na granicy ośrodków. Energia pola elektrycznego. W01 - W07 MEK01 MEK02
1 TK02 Prąd elektryczny i pole magnetyczne Prąd elektryczny: gęstość prądu, równanie ciągłości. Prawo Ohma (wersja makroskopowa i mikroskopowa). Prawa elektrolizy. Przewodnictwo w gazach. Opór zastępczy. Prawa Kirchhoffa. Obwody RC: ładowanie i rozładowanie kondensatora przez opór. Pole magnetyczne – idea wyprowadzenia pola magnetycznego. Pole elektromagnetyczne. Siła Lorentza. Prawo Ampera. Prawo Biota-Savarta (przykłady zastosowania). Ruch ładunku w polu magnetycznym. Efekt Halla. Prawo indukcji Faraday’a (postać całkowa i różniczkowa). Indukcja własna i wzajemna. Gęstość energii pola magnetycznego. Obwody RLC. W08 - W15 MEK01
1 TK03 Fale elektromagnetyczne. Optyka Prawo Ampera-Maxwella. Magnetyki. Równania Maxwella – postać różniczkowa i całkowa. Fale elektromagnetyczne – równanie falowe dla wektora E i B. Fala płaska, harmoniczna. Wektor Poyntinga. Fala na granicy ośrodków – prawo odbicia i prawo załamania. Współczynnik odbicia dla prostopadłego padania. Całkowite wewnętrzne odbicie. Polaryzacja przez odbicie. Przyrządy optyczne: zwierciadła, soczewki, pryzmat. Interferencja światła: płytka równoległościenna. Strefy Fresnela. Dyfrakcja na szczelinie. Kryterium Rayleigha zdolności rozdzielczej dla szczeliny Siatka dyfrakcyjna: widmo, zdolność rozdzielcza. Podwójne załamanie światła. Polaryzacja światła: przez odbicie, polaroidy. Prawo Malusa. Lasery. Holografia. W16 - W20 MEK01
1 TK04 Wstęp do mechaniki statystycznej Mechanika statystyczna: stan równowagi, fluktuacje. Mikroskopowa definicja temperatury i entropii. Rozkład kanoniczny. Maxwellowski rozkład prędkości Potencjały termodynamiczne – definicje i przykłady zastosowania. Fermiony i bozony. Statystyki kwantowe. Statystyka klasyczna i granice jej zastosowania. Gęstości stanów. W21 - W30 MEK01 MEK03
1 TK05 Rozwiązywanie zadań z elektromagnetyzmu, optyki oraz fizyki współczesnej do kolejnych wykładów C1 - C15 MEK04 MEK05 MEK06
1 TK06 Przeprowadzenie zajęć laboratoryjnych zgodnie z instrukcjami. Zajęcia laboratoryjne. - Szacowanie niepewności w pomiarach laboratoryjnych - Wahadło fizyczne - Moduł Younga - Interferencja fal akustycznych - Mostek Wheatstone’a - Kondensatory (przenikalność dielektryczna) - Elektroliza - Busola stycznych - Współczynnik załamania światła dla ciał stałych - Soczewki - Dozymetria promieniowania gamma L1 - L15 MEK04 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczanie ćwiczeń rachunkowych
Laboratorium Wykonanie sprawozdań oraz ich ustne zaliczenie.
Ocena końcowa Ocena końcowa to średnia z egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń rachunkowych i laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie